چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403

13سؤال حوزه سلامت از کاندیداهای ریاست جمهوری

13سؤال حوزه سلامت از کاندیداهای ریاست جمهوری

محمد کریمی‌نیا‌ پزشک و کارشناس سلامت در یادداشتی به طرح سوالاتی در خصوص مطالبات مهم حوزه سلامت از کاندیداهای ریاست جمهوری پرداخته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی در یادداشت محمد کریمی‌نیا‌- پزشک و کارشناس سلامت که در روزنامه همشهری منتشر شده ؛ آمده است:

کمتر از ۳۰ روز دیگر هشتمین رئیس‌جمهور ایران انتخاب می‌شود. در این دوره انتخابات، حوزه سلامت و مطالبات آن از جایگاه مهمی برخوردار است زیرا نه‌تنها کشور ایران بلکه تمامی جهانیان حدود یک سال‌ونیم است که درگیر جدی‌ترین پاندمی یکصدسال اخیر شده‌اند. براساس آمار رسمی در اثر بیماری کرونا در ایران بیش از 78هزار نفر تاکنون جان‌باخته و میلیون‌ها نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند. البته طبق اعلام «سمیر اسما» دستیار مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، شمار واقعی جان‌باختگان کرونا در جهان تا ۳ برابر بیشتر از آمار رسمی اعلام شده است که این فوتی‌ها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم مرتبط با این پاندمی هستند.
این پاندمی ثابت کرد که «امنیت سلامت» یکی از مهم‌ترین ارکان «امنیت ملی» در هر کشور است. در این دوران اثبات شد که پاندمی کووید -۱۹ یک رخداد صرفاً بهداشتی و درمانی نیست بلکه بر سایر جوانب زندگی جوامع ازجمله اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، هنری، ورزشی، سیاسی و امنیتی تأثیرات جدی داشته است که می‌تواند زمینه‌ساز تغییرات اساسی در روابط، چه در سطوح ملی و چه بین‌المللی باشد. با توجه به موارد و این احتمال که تا 2سال آینده این پاندمی برجا خواهد بود پرسش‌هایی از کاندیداهای محترم ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود:
1-  سلامت در برنامه‌های جناب‌عالی از چه جایگاهی برخوردار است؟
  2-ارزیابی شما از بیش از ۱۵‌ماه مقابله با پاندمی کووید-۱۹ در داخل کشور چیست؟(نقاط ضعف، قوت، چالش‌ها و فرصت‌ها)
  3-استراتژی، تاکتیک‌ها و تکنیک‌های مقابله با این پاندمی در سطح ملی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
  4-به‌نظر شما انواع تهدیدات کنونی حوزه سلامت کشور چیست؟
  5-آیا قوانین، مقررات و ساختارهای موجود وزارت بهداشت و درمان در مقابله با انواع تهدیدات(سایبری، شیمیایی، زیستی، پرتوی، همگرایی علوم) پاسخگو هستند؟
  6-نظر جناب‌عالی در رابطه با بازنگری نظام واکسیناسیون کشور، بازمهندسی سازوکار غذا و دارو، بازمهندسی نظام خون و فرآورده‌های مرتبط با آن بازمهندسی ارتقا و توسعه مرکز علمی کنترل و مدیریت بیماری‌ها(ncdc) چیست؟
  7-ارزیابی شما از طرح تحول سلامت چیست و آیا این طرح را ادامه خواهید داد؟ یا از الگوی جانشین دیگری رونمایی خواهید کرد؟
  8- با وجود ابلاغ سیاست‌های کلی نظام درخصوص موضوع جمعیت از سوی مقام معظم رهبری، در دولت‌های گذشته اقدامات عملیاتی و جدی در این زمینه مشاهده نمی‌شود، برنامه‌های شما در این رابطه چیست؟
 9- برنامه‌های شما برای مدیریت و مقابله با فساد و رانت خواری در نظام سلامت چیست؟
  10-جایگاه شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی در برنامه‌های جناب‌عالی کجاست؟
  11-برنامه شما برای حمایت از تولید ملی و مانع‌زدایی‌ها در حوزه سلامت چیست؟
  12-با توجه به در پیش بودن تدوین برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه و اینکه اجرای 4سال از این برنامه برعهده دولت شما خواهد بود؛ چه برنامه‌هایی در حوزه سلامت ارائه خواهید داد؟
 13- مناسب خواهد بود باتوجه به شرایط ویژه حوزه سلامت و شیوع کرونا، کاندیداهای ریاست‌جمهوری، وزیر بهداشت و درمان خود را معرفی کنند تا به‌صورت تخصصی موارد فوق و سایر نکات مهم به بحث گذاشته شود.

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.