پنجشنبه، 9 فروردین 1403

روبات‌های جرّاح و آموزش از راه دور؛ هوش مصنوعی علیه کرونا

  • 25 اردیبهشت 1400
  • 08:06
  • جهان
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
روبات‌های جرّاح و آموزش از راه دور؛ هوش مصنوعی علیه کرونا
هوش مصنوعی در میانهٔ بیماری همه‌گیر چه راه‌‌ تازه‌ای پیش پای ما می‌گذارد و استفاده از آن در بهداشت و آموزش به کجا رسیده؟ برای پاسخ به همایشِ «هوش مصنوعی، همه‌چیز» در دوبی آمده‌ایم.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به نقل از  یورونیوز هوش مصنوعی در میانهٔ بیماری همه‌گیر چه راه‌‌ تازه‌ای پیش پای ما می‌گذارد و استفاده از آن در بهداشت و آموزش به کجا رسیده؟ برای پاسخ به همایشِ «هوش مصنوعی، همه‌چیز» در دوبی آمده‌ایم.

پیشبینی نیازهای پزشکی

عمر بن‌سلطان العلما، می‌گوید: «چالش این بیماری همه‌گیر آن است که خیلی سریع شیوع پیدا می‌کند. اطلاعات بسیاری دربارهٔ بیماری می‌رسد که نمی‌توان انتظار داشت نیروی انسانی همهٔ آنها را تحلیل کند، پس حجم زیادی از کار به‌وسیلهٔ هوش مصنوعی انجام می‌شود؛ یعنی ویروس با هوش مصنوعی رصد شده و استراتژی مهار آن به این‌ شیوه پیدا می‌شود.»

رئيس یک بیمارستان خصوصی می‌گوید هوش مصنوعی توانسته با دقّت بالا میزان مراجعه را پیش‌بینی کند. شریف بشار، مدیر بیمارستان آمریکایی دوبی می‌گوید: «یاد اولین نشست‌ کمیتهٔ فاجعه و بحران می‌افتم که در آن کارگزاران بخش خصوصی با ارائهٔ آمار محاسبه شده با هوش مصنوعی نمایندگان دولت را حیرت‌زده کردند. آنها پیش‌بینی‌‌شان را دربارهٔ موارد ابتلا به کرونا در دوبی و امارات به‌روشنی به ما گفتند، حتی دقیقا گفتند ما به‌زودی به چه تعداد تخت بیمارستانی، امکانات و وسایل درمانی و و واحد آی.سی.یو نیاز داریم.»

اما یکی از کاربردهای موفّقیت‌آمیز هوش مصنوعی، به‌کار گرفتن آن در روبات‌های جرّاح است که به پزشکان کمک می‌کند تا عفونت را آسانتر از بین ببرند.

شریف بشار در این زمینه می‌افزاید: «واحد جرّاحی روباتیک ما از زمان شیوع بیماری همه‌گیر، بر روی بیماران حادّ ۱۰۵ جرّاحی داشت، و هیچ عفونت و مشکلی باقی نماند.»

آموزش از راه دور

هوش مصنوعی در امر آموزش هم تأثیرگذار است، مثلا در زمینهٔ یادگیری از راه دور، که در آن کیفّیت آموزش برای بسیاری از والدین مهم است.

عبدالله الکرم، مسئول امور دانش و رشد نیروی انسانی در دوبی در این زمینه می‌گوید: «کار معلم ارتباط با کودک است. او با حضورش نکاتی را دربارهٔ خود کودک و جهان اطرافش به او یاد می‌دهد. اما هوش مصنوعی نقش دیگری دارد و تعریف تازه‌ای از آموزش ارائه می‌کند. رشد فناوری در مواردی پیوند ما با هم و بنابراین انسانیت ما را تقویت کرده است. و فکر می‌کنم به‌خصوص این بیماری همه‌گیر نشان داد که انسانیت ما چقدر مهم است.»

در بنیاد آیندهٔ دوبی آموزش هوش مصنوعی با تمرکز بر نقش آدمی صورت می‌گیرد. مریم عبید المحائری، مدیر پروژهٔ آموزش هوش مصنوعی در بنیاد آیندهٔ دوبی می‌گوید: «سوال این است که چطور هوش مصنوعی که در آموزش ‌و ساخت بازی‌های آموزشی به‌کار می‌رود، اخلاقی و مسئولانه باشد و حریم خصوصی کودکان را نیز حفظ کند؟ پیش از این دیده‌ایم که هوش مصنوعی چطور به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می‌کند تا احساساتشان را نشان بدهند. این کارِ هوش مصنوعی با اسباب‌بازی‌هاست. اما کمکی که هوش مصنوعی به معلم می‌کند برایمان جالبتر است. مثلا اینکه هوش مصنوعی الگوهای یادگیری هر دانش‌آموز را بررسی و ثبت می‌کند و معلم می‌تواند آموزش خود را با آن سازگار کند. اینها ابزارهای کمکی است اما جایگزین معلم نمی‌شود.»

گرچه این بیماری همه‌گیر به استفاده از هوش مصنوعی در جرّاحی و بهداشت شتاب بخشیده اما برخی حوزه‌ها هنوز نیازمند تماس انسانی است.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.