پنجشنبه، 9 فروردین 1403

9 تا 10 درصدایرانی ها مبتلا به آسم هستند

9 تا 10 درصدایرانی ها مبتلا به آسم هستند
دکتر مصطفی معین رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: در کشور ما، ۱۰.۹ درصد کودکان و نوجوانان و ۸.۹ درصد بزرگسالان به آسم دچار هستند. تعداد مبتلایان به این بیماری در دنیا به ۳۳۹ میلیون نفر می‌رسد و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ این تعداد به ۴۰۰ میلیون نفر افزایش یابد.

دکتر مصطفی معین به مناسبت روز جهانی آسم در پیامی اعلام کرد: شیوع آسم که از چند دهه گذشته در ایران و سایر کشورهای دنیا رو به افزایش گذاشته و قربانیان اصلی آن کودکان، سالمندان و افراد دچار بیماری های قلبی و ریوی هستند، اکنون به عنوان یک بیماری دنیاگیر یا پاندمی مطرح است.

دانشمندان و پژوهشگران پزشکی علل افزایش دامنه بیماری آسم را به تغییر سبک زندگی روستایی به شهرنشینی، سکونت در آپارتمان و عدم تحرک، آلودگی هوا، دود سیگار، تغییرات آب و هوایی، استفاده از غذاهای آماده مصرف و استرس های گوناگون در محیط خانوادگی و اجتماعی می دانند.

متاسفانه علاوه بر هزینه های بهداشتی- درمانی و اقتصادی عظیمی که شیوع آسم به عنوان یک بیماری مزمن و فراگیر به بیماران، خانواده ها و جوامع تحمیل کرده است، ترویج شبه علم، شایعات و باورهای نادرست در ارتباط با این بیماری نیز گسترش یافته است.

رایج شدن شایعاتی مانند غیرقابل کنترل بودن این بیماری، ممنوعیت ورزش برای بیماران مبتلا، اعتیادآور بودن اسپری و داروهای آسم، منحصر بودن بروز این بیماری به کودکان و بهبودی خود به خودی آن بعد از دوره کودکی یا بی تاثیری توصیه های بهداشتی و کنترل عوامل محیطی به علت ارثی بودن آسم، از جمله این باورهای نادرست و غیرعلمی است.

ترویج خرافه ها و بدفهمی هایی که توسط افراد شیاد به عنوان طب ایرانی–اسلامی و سنتی انجام می شود یا باورهای نادرستی که به صورت شایعه و شبه علم در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی وجود دارد، باعث تاخیر در مراجعه بیماران به پزشک، کاهش همکاری آنها در مصرف دقیق اسپری های دارویی به مدت کافی و در نتیجه موجب پیشرفت بیماری آسم، کاهش ظرفیت های تنفسی و ایجاد اختلال در عملکرد ریه بیماران می شود.

یکی از مهم ترین اهداف روز جهانی آسم ، ارتقای سطح سواد سلامت جامعه، روزآمدی پزشکان و مسئولان نظام سلامت درباره اهمیت کنترل آسم و نیز آموزش به بیماران مبتلا و خانواده های ایشان به منظور کسب آگاهی و مهارت های لازم در مصرف داروها و رعایت توصیه های پزشک معالج است. به این منظور برنامه هایی برای ارتقای آگاهی و تبادل اطلاعات و تجربیات متخصصان در کشور برگزار می شود.

 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.