جمعه، 10 فروردین 1403

نقدی بر راه اندازی سازمان طب اسلامی /لطفا هرکسی در جای خودش قرار گیرد

  • 31 فروردین 1400
  • 13:25
  • سلامت
  • 1 دیدگاه
  • Article Rating
نقدی بر راه اندازی سازمان طب اسلامی /لطفا هرکسی در جای خودش قرار گیرد
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت :نمی‌دانم طب اسلامی دیگرچه صیغه‌ای است که حالا برایش به دنبال ایجاد سازمان هم هستند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی روزنامه  «نسل‌فردا» از یک طرح جنجالی دیگر؛ «راه‌اندازی سازمان طب اسلامی» گزارشی تهیه نموده است که در ذیل می خوانید:

هنوز سفره اختلافات طب سنتی و مدرن کاملا جمع نشده که در آخرین روزهای 1399، طرح 26 نماینده مجلس شورای اسلامی با عنوان «راه‌اندازی سازمان طب اسلامی»، سیستم درمان کشور را با یک چالش دیگر مواجه کرد. پیشنهاد مکتوب شده‌ای که اتفاقا شرط عضویت درآن داشتن مدرک حوزه علمیه است، تاکنون انتقادهای تندی را از انجمن‌های مختلف پزشکی و اهالی نظام سلامت کشور در پی داشته و این واکنش‌های تند و تیز همچنان ادامه دارد.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در واکنش به ارائه طرح مذکور به نسل فردا گفت: نمی‌دانم طب اسلامی دیگر چه صیغه‌ای است که حالا برایش به دنبال ایجاد سازمان هم هستند.

وی از نمایندگان پیشنهاد دهنده این طرح گلایه کرد و بیان داشت: مسئله سلامتی و جان یک آدم شوخی‌بردارنیست. لطفا هرکسی در جای خودش قرار بگیرد و به امور حرفه‌ای خودش برسد.

وی در این‌باره به ماجرای «طرح حذف غربالگری و سقط جنین» اشاره و بیان کرد: مانند پیشنهاد «حذف غربالگری و ممنوعیت سقط جنین» که موقع رأی گیری درکمیسیون 85، فقط 4 نفر از کمیسیون بهداشت درآن جلسه بودند، طرحی که اصلا با مفاد آن موافق نبوده و نیستم. حالا برای ایجاد سازمان طب اسلامی هم تعدادی از نمایندگان غیر مرتبط با کمیسیون بهداشت طرحی را به هیئت رئیسه ارائه کرده‌اند که البته بسیار بعید می دانم به تصویب برسد.


درفتوای مراجع هم چیزی به نام طب اسلامی نداریم
محمد علی محسنی بندپی از دیگر مخالفان سرسخت این طرح است که درگفت وگو با نسل فردا توضیح داد: بدانید که موضوعی به نام طب اسلامی یا تأسیس سازمان طب اسلامی در مجلس شورای اسلامی مورد درخواست قرار می‌گیرد آن هم بدون امضای حتی یک نفر از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس؛ یعنی از این 26 نفری که امضا کردند یک نفرشان هم از کمیسیون بهداشت و درمان نیستند.

او ادامه داد: مجلس یازدهم، آغاز کارش برمبنای نگاه‌های تخصصی بود، یعنی هر طرح و لایحه‌ای درکمیسیون مربوط به خودش انجام شود، اما الان این طرح اصلا به کمیسیون بهداشت نیامده است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه«طرح سازمان طب اسلامی قطعا درمجلس رأی نخواهد آورد» گفت: سلامت و امنیت مردم، کالایی نیست که درکوچه پس کوچه‌ها عرضه شود. باید به عنوان یک کالای حاکمیتی دراختیار حاکمیت باشد وآن جا تصمیم گرفته شود.

وی افزود: تمامی همکاران پزشکمان در وزارت بهداشت وسازمان نظام پزشکی کشور به شدت مخالف این موضوع هستند. حتی طبق فتواهای مراجع اسلامی اصلا چیزی به نام طب اسلامی نداریم و فقط طب ایرانی و سنتی داریم.

بند پی تصریح کرد: آنچه که باید مورد توجه قرارگیرد احیای طب سنتی است، آن هم با ساز و کارهای خودش وصرفا توسط وزارت بهداشت نه اینکه برایش سازمان‌های متولی موازی هزینه زا درست کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم با تاکید براینکه« بزرگان پزشکی کشور شدیدا در برابر این طرح موضع دارند» یادآور‌شد: اگر فردی نتوانسته خودش را از نظر علمی ثابت کند دلیل براین نیست که مجزا کارش را شروع کند و باید ساز و کار علمی را پیش بگیرد. مطمئنا این طرح محیرالعقول به سرانجام نخواهد رسید.


 اجازه نمی‌دهیم با آبروی مملکت بازی کنند
محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور نیز از دیگر منتقدان طرح مذکور است. وی نیز در این باره به گفت: به نظرم قرار است عده‌ای متفکر حسابی آبروی ایران را ببرند، اگر این‌گونه نبود، راه نمی‌افتادند درمجلس و طرحی که موجبات وهن اسلام و مملکت را درمجامع علمی و بین‌المللی فراهم می‌کند عنوان کنند.

ظفرقندی همچنین با اشاره به طرح ممنوعیت غربالگری ژنتیک جنین و سقط، خاطرنشان کرد: این موضوعات بارها و بارها نزد مراجع محترم دینی مورد نقد قرارگرفت و گفته‌ایم که ورود افراد غیر مجاز به حوزه طب وطبابت چیزی جز کسر اعتبار از اسلام و کشورمان در محافل علمی نخواهد داشت. بنابراین خواستارتوقف هرچه سریع‌تر این گونه طرح‌ها هستیم.


***
 اکنون در تورنادوی کرونا و انبوه دغدغه‌های سیستم بهداشت و درمان کشور باید امیدوار بود تا شورای نگهبان با عدم پذیرش طرح‌های دردسرسازی چون «ایجاد سازمان طب اسلامی، حذف غربالگری ژنتیک مادران باردار و ممنوعیت سقط» چالش بزرگ‌تری را برای قرن جدید ایران به ارمغان نیاورد.

انتهای پیام

 

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

Akbari Anahita ﺳﻪشنبه, 31 فروردین,1400 14:41
متن خبر عالی بود. وبسیار تاسف برانگیز