پنجشنبه، 9 فروردین 1403

نمکی :

واکسیناسیون گروه‌های آسیب پذیر با 25 روز تاخیر تمام می شود

  • 25 فروردین 1400
  • 08:16
  • سلامت
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
واکسیناسیون گروه‌های آسیب پذیر با 25 روز تاخیر تمام می شود
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با ۲۰ تا ۲۵ روز تاخیر، قولی که به مردم برای واکسیناسیون گروه‌های آسیب پذیر خط اول مانند نیروهای بهداشتی و درمانی، بیماران خاص، سرطانی و صعب العلاج و افراد بالای ۶۵ سال را داده بودیم، تمام می‌کنیم تا به سراغ گروه‌های بعد برویم.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از وبدا،  دکتر سعید نمکی در دیدار با رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در ستاد وزارت بهداشت افزود: بعضی ها گفتند که برای تامین واکسن خارجی، بخش خصوصی را دعوت کنید. از آبان ماه، ۴ فراخوان گذاشتیم که بخش خصوصی واکسن کرونا را وارد کند، اما ایمان و اعتقاد داشتیم و کاملا مشخص بود که واکسن کرونا، یک کالای تجاری نیست که مثل واکسن آنفلوآنزا، هر مجموعه خصوصی بتواند آن را تامین کند، بلکه واکسن کرونا به عنوان یک حربه سیاسی در اختیار دولت‌ها است.

بدعهدی شرکای خارجی در تامین واکسن خریداری شده

وی بیان کرد: با تمام مشکلات، راه خودمان را رفتیم و قرادادهایی را با چانه زنی‌های زیاد به عنوان یک کشور مطرح در سازمان جهانی بهداشت در قالب کوواکس برای تامین ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن منعقد کردیم و علیرغم همه فشارهایی که بود توانستیم پیش قسط و باقی مانده آن را منتقل کنیم و قرار بود که قبل از عید، حداقل به ما سه میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن از طریق کوواکس بدهند.

وزیر بهداشت افزود: وقتی مذاکرات را نگاه می‌کنم می‌بینم که تقریبا روزانه دو سه بار این کار را پیگیری کردیم و سه هزار و ۲۰۰ تا ۳۰۰ برگه مکتوب غیر از مذاکراتی تلفنی و پیگیری‌های شفاهی در اختیار داریم. کوواکس علیرغم همه پیگیری ها، محموله اول ما را از سه میلیون و ۲۰۰ هزار دوز به یک میلیون و ۸۰۰ هزار و بعد به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز، رساند و نهایتا قرار بود که تا ۱۵ اسفند سال گذشته، یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن در محموله اول به ایران ارسال کند که متاسفانه بازهم این روند طول کشید تا اینکه بعد از عید توانستیم ۷۰۰ هزار دوز واکسن از کوواکس تحویل بگیریم.

نمکی اظهار کرد: با چینی‌ها مذاکره و اعلام کردیم که حاضریم قرارداد خرید ۲۰ میلیون دوز واکسن را ببندیم که آنها گفتند دو میلیون دوز و ما هم قبول کردیم، اما قبل از عید ۲۰۰ هزار دوز به کشور وارد شد و ۴۰۰ هزار دوز هم امروز و فردا حمل می شود و به کشور می رسد. با هندی‌ها از چند میلیون دوز به دو میلیون دوز و بعد به ۵۰۰ هزار دوز رسیدیم که پول ۵۰۰ هزار دوز واکسن را گرفتند و ۱۲۵ هزار دوز را حمل کردند و ۳۷۵ هزار دوز واکسن نیز در سردخانه گمرک بود که قرار بود به ایران حمل شود، اما دادستان هند نامه نوشت که هیچ واکسنی از هند نباید به هیچ کجای دنیا ارسال شود.

میزان واکسیناسیون در کانادا و استرالیا

وی بیان کرد: برای بنده مثل روز روشن بود که واردات واکسن کرونا، هزاران مشکل خواهد داشت. جاستین ترودو نخست وزیر کانادا بیش از ۴ برابر مصرف کانادا، واکسن پیش خرید کرده است. کانادا با آمریکا هم مرز است و خیلی از آمریکایی‌ها دوران استراحت و بازنشستگی خود را به کانادا می روند، اما با همه قرابت و نزدیکی با انگلیسی ها و آمریکایی ها، کانادا توانسته دو درصد جمعیت خود را واکسینه کند و قرار بود تا ماه ژوئن، دوز اول واکسن را تزریق کنند، اما الان گفته‌اند که حداکثر کمتر از سپتامبر نمی‌توانیم اولین دوز واکسن را به مردم کانادا تزریق کنیم. استرالیا دیشب اعلام و عذرخواهی کرد که پیش بینی‌هایی که کرده بودیم، محقق نشد و نمی توانیم قولی برای واکسیناسیون بدهیم و اکثر کشورها گرفتار هستند با اینکه تحریم ها و فشارهای اقتصادی همانند ایران را نداشتند.

وزیر بهداشت افزود: از روزهای اول فکر کردیم که باید به سمت تولید واکسن برویم. کانادا در دهه ۸۰ یک کارخانه واکسن سازی داشت که به بخش خصوصی واگذار کرد و سانوفی آن کارخانه را خرید که روی واکسن سرمایه گذاری کند الان هم واکسن سانوفی به بن بست رسید و تست‌های آن، جواب نداد. کشوری به وسعت کانادا، دیگر واکسن سازی ندارد.

اولین تلاش‌ها برای ساخت واکسن داخلی

نمکی اظهار کرد: با تکیه بر دانش بومی از تیم برکت تقاضا کردیم و این مجموعه با استقبال گرم با این موضوع برخورد کرد. همچنین با شهید دکتر فخری زاده جلسه گذاشتیم که در وزارت دفاع، ساخت واکسن را آغاز کنند و دوستان مجموعه رازی و پاستور را دعوت و با آنها جلسه برگزار کردیم. تقریبا ۱۰ ماه است که با کوبایی‌ها مذاکره می کنیم و در کوبا، آقای ویسنته به عنوان یکی از بزرگان واکسن دنیا حضور دارد و در واکسن هپاتیت هم به ما کمک کرد، این فرد، مدیر پروژه واکسن در کوبا است.

وی افزود: بزرگترین دلگرمی ما، تولید واکسن داخلی است. گرچه تمام تلاش خودمان را بر روی واردات و تامین واکسن می گذاریم و با این روالی که می رویم با ۲۰ تا ۲۵ روز تاخیر، قولی که به مردم برای واکسیناسیون گروه های آسیب پذیر خط اول مانند نیروهای بهداشتی و درمانی، جمعیت بیماران خاص، سرطانی و صعب العلاج و افراد بالای ۶۵ سال را را داده بودیم، تمام می کنیم تا به سراغ گروه های بعدی برویم. این اتفاق به شکل مستمر پیش می رود.

سیاست زدگان بیهوده در ذهن مردم تشکیک ایجاد می‌کنند

وزیر بهداشت بیان کرد: خوشبختانه واکسن داخلی به عنوان بزرگترین حربه نجات ملی ما، به عرصه ظهور و بروز می رسد. گرچه عده ای کرونا، واکسن و بیماری مردم و مرگ و میر مردم را حربه سیاسی و دکان دونبش کرده اند و متاسفم که این سیاست زدگی چه آفت بزرگی است. همشهری ما سهراب سپهری می گفت «من قطاری دیدم که سیاست می برد و چه خالی می رفت»  این سیاست زدگان بیهوده در ذهن مردم به جای تقویت غرور ملی، تشکیک ایجاد می کنند که کدام واکسن داخلی و ما کی می توانیم واکسن بسازیم؟

نمکی گفت: این افراد، تاریخ هم مطالعه نمی کنند و ادعا می کنند که علم پزشکی می دانند، اما تاریخ پزشکی را مطالعه نکرده‌اند. در سال ۱۲۹۹ در پاستور و در سال ۱۳۰۳ در انستیتو رازی، شروع به ساخت واکسن کرده‌ایم. یک ایرانی که در خارج از کشور زندگی می کند و دوره ای از عمرش حتی کودکی اش را در ایران گذرانده، هنوز آنتی بادی واکسن ایرانی در بدنش می چرخد، اما این قدر بعضی ها، تهی مغز یا مغرض یا بی اطلاع هستند که به راحتی این همه عظمت، غرور ملی و دانش ایران در تولید واکسن را بخاطر خوشامد فلان جریان سیاسی، نمی بینند و یک روز به دولت و یک روز به برکت و دیگر نهادهای نظام حمله و خوراک رسانه های بیرونی را تامین می کنند. حالا این افراد دنبال چه می گردند، حیرت می کنم که این نمی تواند غیر از یک بیماری روحی رفتاری، چیز دیگری باشد.

وی ادامه داد: بعضی وقت ها می بینم که تیم ملی فوتبال ایران یک بازی را می برد، اما یک نفر خارج از کشور، با پرچم ایران که نظام را قبول ندارد، اشک می ریزد که فوتبالیست تیم ملی، در فلان بازی گل زده است یا وزنه بردار ما مدال گرفته و روی سکوی اول ایستاده است، اما حالا یک نفر این قدر به راحتی، غیرت ملی خودش را فدا کرده باشد که مردمی که به یک حرکت امیدوار می شوند را نا امید کند، باید برایش دعا کرد که خداوند این قلب بیمار را شفا دهد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: یکی از بزرگترین اقدامات مجموعه برکت، ساخت واکسن کرونا بود. لحظه به لحظه وضعیت واکسن های داخلی را رصد می کنم. قصدم بر این است که به محض مطالعه فاز دوم تست بالینی واکسن برکت، برای فاز سوم اجازه دهیم که جمعیت انبوهی را واکسینه کنیم. آماری که ترکیه یا امارات از واکسیناسیون اعلام می کند ناشی از فاز سه واکسیناسیون چینی ها است و ما زیر بار نرفتیم و گفتیم که به جز واکسن داخلی، اجازه تست بالینی به هیچ کشوری نمی دهیم.

نمکی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران بعد از توفیقی که حاصل خواهد شد و نتایج واکسن را با تیم ناظر خواهیم دید، جمعیت انبوهی را در فاز سه با واکسن داخلی، واکسینه خواهد کرد. خوشبختانه فاز سه واکسن پاستور که با تکنولوژی مشترک با کوبا انجام شد، در کوبا دنبال می شود و ما هم در ایران آغاز کرده ایم. دو سه هفته از فاز سه واکسن پاستور بگذرد به واکسن های داخلی خواهیم افزود.

چیزی را از مردم پنهان نکرده‌ام

وی اظهار کرد: از روز اول گفتم که هر مطلبی در مورد واکسن را از بنده بشنوید. با مردم عهد کرده ام که هر چه هست به مردم بگویم. تا این لحظه به دلیل هیچ مصلحت اندیشی، چیزی را از مردم پنهان نکرده ام چون معتقدم نظام تا زمانی پاینده است که مردم، آن را قبول داشته باشند و بزرگترین خیانت این است که مردم را غریبه فرض کنیم. بارها به مردم گفته‌ام که با لطف خدا و برآوردی که می کنم، واکسن ملی ما در بهار امسال تزریق می شود و الان هم ایمان دارم که هر چه جلوتر می رویم خداوند راه هایی را برای ما گشود و دانشمندان ما افتخاری را خلق می کنند که این قولی که به مردم داده ام، عرایض روسفیدتر پیش خداوند و مردم جلوه می کند.

وزیر بهداشت گفت: تحول بنیادینی در کشور در حوزه واکسن ایجاد شد. زیرساختی ایجاد شد که اگر ما هم نباشیم، ماندگار است و ایران صاحب تکنولوژی و زیرساخت تولید واکسن شد. درست است که در رازی و پاستور، زیرساخت هایی داشتیم اما کاری که برای کووید۱۹ شد، یک کار جدید بود که خیلی از کشورهای دنیا، جرات انجام آن را نداشتند.

قابلیت‌های جدید ایران در تولید واکسن

نمکی بیان کرد: یکی از قابلیت هایی که در ایران و مجموعه برکت پیدا کردیم، برخورد با جهش های ویروس است و این قابلیت را داریم که در پلتفرم های مختلف در عرض حداکثر ۴۵ روز، برای هر جهشی، واکسن مورد نیاز آن را تولید کنیم و دیگر هم لازم نیست که برخی از پروسه ها را طی کنیم چون دانش آن را داریم. این حربه بزرگی در دفاع بیولوژیک در دنیا است.  

وزیر بهداشت ضمن تقدیر از خدمات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)  گفت: دکتر مخبر از اولین لحظات گرفتاری ما در ورطه کرونا، جزء اولین افرادی بود که در بیان، عمل و قدم با ما همراهی گسترده ای داشت. در مورد تهیه ماسک شاید ستاد اجرایی به عنوان اولین گروه تولیدی در شکل انبوه، وارد شد و غمی را از دل ما برداشتند و در یک زمان بسیار کوتاه ما را به دلگرمی برای دست یافتن به مقداری فزونتر از نیاز داخل کشور، رساندند.  

نمکی ادامه داد: ستاد اجرایی در تامین داروهای مورد نیاز چه در واردات در اوج سختی هایی که همه درها بر ما بسته بود و چه برای واردات و تولید ماسک، گان، لوازم حفاظتی، ونبتلاتور، شوینده و مواد ضدعفونی کننده، کمک های های قابل توجهی کرد. برای کنکور سراسری سال گذشته نیاز به دو و نیم میلیون پک شامل ماسک و مواد ضدعفونی کننده داشتیم که اولین نهادی که داوطلب شد، ستاد اجرایی و دکتر مخبر بود. تردید نکنید آنهایی که در این روزهای سخت، همراهی کردند در تاریخ کشور، ماندگار و سرافراز می شوند و برای آنهایی که نه تنها همراهی نکرده بلکه از پشت هم خنجر زدند و با سیاسی کاری و الفاظ مایوس کننده، مردم و مسئولان را مورد هجمه قرار دادند نیز این سیه رویی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، خواهد ماند.

چاره‌ای جز برون رفت از این تنگنا نداریم

وی بیان کرد: همه کمک های ستاد اجرایی به وزارت بهداشت از جمله اکسیژن ساز و دستگاه های بای پپ به ویژه در این شرایط که دچار خیز جدید بیماری شده ایم، ستودنی است. کالبدشکافی اینکه چه شد این خیز بیماری شکل گرفت و به کجا می رویم، قبلا اشاراتی شده اما در موج سنگینی از بیماری همه گیر با ویروس جهش یافته هستیم و چاره ای جز برون رفت از این تنگنا نداریم و قطعا هم خداوند کمک خواهد کرد و خواهیم توانست این موج سنگین را با لطف خدا، همدلی، وفاق و کمک همکاران مان در نظام سلامت و بیرون از این مجموعه، سپری کنیم گرچه موج جدید بیماری، به شدت سنگین تر از موج های قبلی است.

وزیر بهداشت گفت: امروز با دکتر جان بابایی و دکتر رییسی معاونان درمان و بهداشت وزارت بهداشت، وضعیت تخت های بیمارستانی و امکانات مان را مرور می کردیم و مدت هاست که با این موارد، کلنجار می رویم و روزها و شب های سختی را می گذرانیم اما لطف و مرحمت ویژه خداوند هم شامل خواهد شد و دعای خیر مسلمین در ماه مبارک رمضان قطعا کمک خواهد کرد.

نمکی افزود: دیشب تا دیروقت جلسه‌ای با دکتر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه داشتیم و قرار است که کمک هایی برای راه اندازی ۱۰ تا ۱۲ هزار تخت بیمارستانی که آماده کرده‌ایم، شود و از ستاد اجرایی هم شاید کمک هایی طلب کنیم تا حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار تخت بیمارستانی جدید به ظرفیت کشور افزوده و اضطراب همکاران ما برای کمبود تخت بیمارستانی، برطرف شود.

وی در حاشیه این دیدار نیز گفت: وضعیت کشور از نظر میزان ابتلا، میزان بستری، بیماران سرپایی و مرگ و میر بیماران، مطلوب نیست. تعداد بیماران بستری و همچنین بیماران سرپایی متاسفانه رو به افزایش است که اثرات بیماران سرپایی را شاید در روزهای آینده ببینیم اما مثل قبل، همه در کنار همدیگر هستیم. دولت، سازمان های مردم نهاد، نیروهای مسلح، سایر دستگاه ها و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با همدلی به دنبال این هستند که با سرافرازی، موج جدید بیماری را مدیریت کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: کمبودهایی مثل برخی دستگاه های تنفسی و اکسیژن ساز در تعدادی از بیمارستان‌ها داشتیم که دکتر مخبر و ستاد اجرایی همان‌گونه که از نخستین روزها برای تهیه داروها، واردات مایحتاج در کنار ما بودند، امروز نیز برای ۲۰ بیمارستان، اکسیژن ساز و تعداد قابل توجهی دستگاه های تنفسی، تهیه کردند که هزینه اهدایی ستاد اجرایی در این اقلام، حدود ۵۰ میلیارد تومان بود.

نمکی اظهار کرد: در ساخت واکسن برکت خوشبختانه پیشرفت های خوبی حاصل شده است. دیشب جلسه طولانی با دکتر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه داشتیم که قرار شد کمک هایی برای راه اندازی حدود ۱۳ هزار تخت بیمارستانی را دریافت کنیم. امیدواری ما این است که در روزهای آینده، با بحران کمبود تخت مثل خیلی از کشورهای دنیا روبه‌رو نشویم.

وی بیان کرد: در حال حاضر مراکز ۱۶ ساعته در سطح کشور فعال شده اند و همکاران ما علیرغم اینکه از سه موج سنگین و سهمگین عبور کرده اند و تقریبا جسم های خسته  دارند اما برای خدمت رسانی، روح های شاداب دارند و این سربازان خط مقدم جبهه سلامت در کشور آماده کمک به مردم هستند و امیدوارم که این موج که گرچه ارتفاع و شدت بیشتر با ویروس جهش یافته دارد را با سرافرازی مدیریت کنیم.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.