پنجشنبه، 9 فروردین 1403

اختصاص 45 هزار دوز واکسن به سازمان نظام پزشکی

اختصاص 45 هزار دوز واکسن به سازمان نظام پزشکی
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان نظام پزشکی گفت : ۴۵هزار واکسن اسپوتنیک‌ V به نظام پزشکی اختصاص یافته که ۳۰هزار و 500 دوز آن در اختیار شهرستان‌ها قرار گرفت و 14 هزار و 500 دوز نیز در تهران توزیع شده است.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی دکتر علی تاجرنیا معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان نظام پزشکی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره جزئیات واکسیناسیون کادر درمان بخش خصوصی بیان کرد: توافقی با وزارت بهداشت انجام شده تا کادر درمان بخش خصوصی که در معرض بیماری قرار دارند، واکسینه شوند و از آن جا که اطلاعات بخش خصوصی در اختیار سازمان نظام پزشکی است ؛ متولی انجام این کار شد و طبق پروتکل های  وزارت بهداشت واکسیناسیون کادر درمان بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه از طریق واکسیناسیون نگرانی‌هایی مانند موج چهارم کاهش می‌یابد، افزود: وزارت بهداشت دستورالعمل واکسیناسیون علیه کرونا را در چهار فاز ارائه داده است که فاز اول آن مربوط به کادر درمان و بیماران خاص است و شاکله اصلی فاز یک، کادر درمان هستند. لذا در فاز یک اولین گروه؛ کادر درمان فعال در بخش آی سی یو بودند و حتی خدمه بخش آی سی یو در بیمارستان‌های دارای بیماران کرونایی در اولویت تزریق واکسن هستند و اینگونه نیست که کادر درمان الزاما به معنای پزشک بودن افراد باشد.

وی در خصوص اولویت بندی واکسیناسیون بخش خصوصی ادامه داد:  در نوبت اول افراد بالای ۵۰ سال واکسینه می‌شوند و ۴۵هزار واکسن اسپوتنیک‌ وی برای نظام پزشکی اختصاص یافته است که ۳۰هزار و 500 دوز  واکسن در اختیار شهرستان‌ها قرار گرفت و 14 هزار و 500 دوز نیز در تهران توزیع شده است. 

تاجر نیا اضافه کرد : تعداد افراد بالای ۵۰ سال بیشتر از این تعداد واکسن است و تخمین ما این بود که به دلیل اینکه برخی افراد در بیمارستان ها واکسن دریافت کرده بودند، این میزان کافی باشد.

معاون توسعه سازمان نظام پزشکی تصریح کرد : واکسیناسیون برای افراد بالای ۵۰ سال ( به جز یکی دو استان از جمله خوزستان ) به پایان رسیده و در تهران نیز 16 بیمارستان خصوصی برای انجام این مهم فعال هستند و امروز که روز ششم واکسیناسیون است تصور می شود که واکسیناسیون 14هزار و 500 نفر به اتمام برسد و در نوبت اول اعضای سازمان نظام پزشکی که بالای 50 سال دارند، واکسن خود را دریافت خواهند کرد.

**اختصاص 110 هزار دوز واکسن آسترازنکا

تاجرنیا در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: با توجه به توافق انجام شده، در مرحله بعدی همکاری، ۱۱۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا به نظام پزشکی اختصاص پیدا می‌کند و با توجه به ارزیابی‌های انجام شده، برای اعضای زیر ۵۰ سال ما خواهد بود. پیش‌بینی می‌کنیم که آغاز واکسیناسیون این افراد با واکسن آسترازنکا از روز پنجشنبه آغاز می‌شود و هماهنگی ‌های این کار صورت گرفته است.

وی ادامه داد:  تزریق واکسن نیز با اولویت انجام می‌شود. تا کنون 11 هزار و 500  واکسن تزریق شده و فقط 3هزار واکسن در تهران باقی مانده که پیش‌بینی می‌کنیم امروز بخش عمده‌ای از آن‌ها تزریق خواهد شد.

** تاکنون عارضه ای از تزریق واکسن ها مشاهده نشده است

وی با بیان اینکه واکسیناسیون چند 10 میلیون نفری بدون بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی امکان پذیر نیست، درباره عوارض احتمالی واکسن‌های کرونا، گفت: تاکنون از واکسن‌ها عوارضی که منجر به بستری شدن و قابل ذکر باشد، گزارش نشده است. یکی از دلایلی که محل واکسیناسیون را در بیمارستان‌ها قرار دادیم، این بود که اگر مشکلی ایجاد شد، امکانات مناسب وجود داشته باشد. خوشبختانه تاکنون گزارشی از سوی زیرمجموعه‌های نظام پزشکی به عنوان عارضه به ما گزارش نشده است.

معاون توسعه سازمان نظام پزشکی با بیان این که واکسن زدن اختیاری بوده و واکسیناسیون اجباری نیست؛ تصریح کرد : ما اعلام کردیم که این واکسن‌ها مختص کادر درمان است، اما برخی می‌گفتند برای مادر یا فرزندم تزریق کنید، اما واکسن به عنوان کادر درمان مالِ شخصی ما نیست، بلکه دولت برای صیانت از سلامت مردم اقدام به انجام این کار کرده و سیاستش این است که ابتدا کادر درمان واکسینه شوند. به هر حال اجباری در آن نیست، برخی هم برای واکسیناسیون مراجعه نکردند، و درصد کمی از واکسیناسیون امتناع کرده‌اند.

تاجرنیا درباره واردات واکسن از سوی بخش خصوصی نیز گفت: با توجه به حواشی که پیرامون واکسن کرونا وجود دارد و با توجه به سهمیه‌بندی کوواکس خود تولیدکنندگان واکسن در دنیا خیلی با بخش خصوصی تعامل نکرده و بیشتر سعی داشتند که با دولت‌ها کار را پیش ببرند و به همین دلیل بخش خصوصی در واردات واکسن موفق نبود.

وی افزود: وزارت بهداشت نیز دستورالعمل‌های خاص خود را بر اساس حساسیت‌های موجود داشت، اما اکنون به این نتیجه رسیدند که اصل واکسیناسیون مهمتر از برند و ... است، وزارت بهداشت این را آزاد کرد و اکنون مجموعه‌های مختلفی دارند کار را دنبال می‌کنند.

به گفته وی نظام پزشکی هم از روز اول دو مسیر مشخص را درباره دو واکسن معتبر پیش برد، اما به لحاظ اجرایی مشکلاتی را مانند تحریم‌ها و انتقال پول داشت که روند را کند می‌کند. مقداری هم دیر اقدام کردنِ خودمان موثر بوده است. ما به عنوان سازمان نظام پزشکی و با مشارکت برخی شرکت‌ها در دو لاین اصلی این بحث را پیش می‌بریم و خوش‌بین هستیم که طی چند روز آینده بتوانیم به موفقیتی در این زمینه برسیم. دولت هم اعلام کرده که از هرگونه واردات در این زمینه حمایت می‌کند.

وی درباره میزان واردات واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی، گفت: تاکنون بالغ بر ۱۰ شرکت به سازمان نظام پزشکی مراجعه داشتند و هر یک بین یک تا ۵ میلیون سفارش داشتند و می‌خواستند از سوی سازمان مورد حمایت قرار گیرند.

 

تاجرنیا درباره سامانه ثبت افرادی که واکسن دریافت می‌کنند در راستای شفاف بودن واکسیناسیون، اظهار کرد: موضوع اجرای واکسیناسیون مساله‌ای نیست که کاملا در اختیار ما باشد. طبق پروتکل برای بخش خصوصی بیشتر یک فضای فیزیکی مناسب و عوامل اجرایی برای تزریق واکسن فراهم کردیم، بحث نظارت بر هویت افراد و ثبت در سامانه توسط کارشناسان دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود.

معاون توسعه سازمان نظام پزشکی ادامه داد: تلاش کردیم که خودمان هم سامانه‌ای داشته باشیم تا مشخص شود چه افرادی از محل ۴۵ هزار دوز واکسن نظام پزشکی ؛واکسن دریافت کردند و باید توجه داشت که ۴۵ هزار واکسن کرونا در اختیار سازمان نبوده، بلکه در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی و شبکه بهداشت است و منتقل می‌شوند که اسامی آن در سامانه سیب وجود دارد.

وی تصریح کرد :  در اولویت اولی که برای افراد بالای ۵۰ سال داشتیم، تفاوتی بین اعضای سازمان نظام پزشکی نبود. هرچند که برای خود گروه‌های پزشکی هم یک اولویت‌بندی داریم که ابتدا پزشکان عفونی، داخلی، عمومی، کودکان و... هستند.

** اصل واکسن زدن مهم است

تاجرنیا درباره محدودیت‌ها ی تزریق واکسن آسترازنکا و عوارض لخته شدن خون با تزریق این واکسن، گفت: امروز اولویت اصلی ما این است که هر نوع واکسنی را که داریم ؛ بزنیم زیرا اصل واکسن زدن مهم است. مساله مهم دیگر این است که شرایط موجودمان چگونه است. ما نه فقط در ایران بلکه در بسیاری از کشورها اصلا در جایگاه انتخاب نیستیم. ما به نوعی هماهنگ و همراه با دستورالعمل‌های وزارت بهداشت هستیم. پارت اول اختصاصی به بخش خصوصی صرفا برای افراد بالای ۵۰ سال از کادر درمان است. طبیعتا ما باید طبق آن اقدام می‌کردیم. پارت دوم واکسنی که وارد ‌شده، آسترازنکا است. اگر ما ۲۰۰ هزار دوز اسپوتنیک داشتیم، ترجیح می‌دادیم که آن را دنبال کنیم، اما باید بر اساس مقدورات اقدام کنیم. آسترازنکا هم واکسن بسیار معتبری است.

معاون توسعه سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد :  پیش‌بینی می‌کنیم که تزریق واکسن آسترازنکا در مرحله دوم برای اعضای زیر ۴۵ سال ، در عرض کمتر از ۱۰روز ( مشروط بر این که تخصیص ها به موقع انجام شود) به همه اعضای سازمان ارائه ‌شود.

وی درباره واکسیناسیون خانواده‌های کادر درمان، گفت: در دستورالعمل وزارت بهداشت چیزی مبنی بر اینکه خانواده پزشکان اولویت دارند، تعریف نشده و ما هم به عنوان سازمان نظام پزشکی، قائل نبودیم که خانواده اعضای سازمان را متفاوت ببینیم. البته معتقدیم به همان دلیل که یک پزشک برای مجموعه دولت اهمیت دارد که سلامتی‌اش منجر به سلامتی بیشتر مردم از جهت مسئولیتی که دارد، می‌شود، اگر سازمان بتواند واردات واکسن را داشته و همچنین اگر در راستای سیاست‌های دولت باشد، ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی اضافه کرد : این آمادگی را داریم که برای واکسیناسیون آحاد مردم هم به دولت کمک کنیم. اگر قرار باشد ۴۰ میلیون نفر از مردم واکسینه شوند، این اقدام بدون همکاری بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست.

**بیماران خاص عمدتا سینوفارم دریافت کردند

تاجرنیا همچنین درباره نوع واکسنهایی که به پزشکان و بیماران خاص اختصاص یافته، گفت: بیماران خاص عمدتا سینوفارم دریافت کردند و این مباحث را وزارت بهداشت تعیین می‌کند. در حال حاضر واکسن رایگان است، اما با این وجود شایعاتی درباره فروش واکسن مطرح می شود. ما فکر می‌کنیم اصل واکسیناسیون باید زودتر انجام شود. هنوز درباره دریافت هزینه برای واکسن سیاستی مطرح نشده است.

 

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.