پنجشنبه، 9 فروردین 1403

آلمان؛ آسترازنکا تنها برای افراد بالای ۶۰ سال توصیه می‌شود

  • 11 فروردین 1400
  • 09:41
  • سلامت
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
آلمان؛ آسترازنکا تنها برای افراد بالای ۶۰ سال توصیه می‌شود
کمیسیون دائمی واکسیناسیون آلمان واکسن آسترازنکا را فقط برای افراد بالای ۶۰ سال توصیه می‌کند. داده‌های موجود نشان می‌دهد احتمال بروز عوارض جانبی نادر اما بسیار شدید "ترومبوآمبولیک" در افراد واکسینه شده جوان‌تر بیشتر است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به نقل از دویچه وله فارسی، کمیسیون دائمی واکسیناسیون آلمان استیکو (Stiko) روز سه‌شنبه ۱۰ فروردین (۳۰ مارس) اعلام کرد که بنابر داده‌های موجود پس از تزریق واکسن آسترازنکا احتمال بروز عوارض جانبی نادر اما بسیار شدید "ترومبوآمبولیک" برای افراد زیر ۶۰ سال بیشتر است.

به همین دلیل افراد زیر ۶۰ سال که قبلا دوز اول این واکسن را دریافت کرده‌اند برای زدن دوز دوم باید تا پایان ماه آوریل صبر کنند تا این مرکز بتواند یک توصیه‌ تکمیلی را ارائه بکند.

ترومبوز ورید مغزی بویژه در زنان زیر ۵۵ سال در ارتباط با واکسن آسترازنکا رخ داده است. موسسه پژوهشی پاول ارلیش آلمان تاکنون بیش از ۳۰ مورد از این عارضه را پس از واکسیناسیون آسترازنکا ثبت کرده و گفته است در ۱۹ مورد کمبود پلاکت خون گزارش شده است. نه نفر از این افراد درگذشته‌اند. همه گزارش ها، به استثنای دو مورد مربوط به زنان ۲۰ تا ۶۳ ساله بوده است.

هفته گذشته یک زن ۵۵ ساله که در یک کلینیک کار می‌کرد هشت روز بعد از تزریق واکسن آسترازنکا جان باخت.

حتی قبل از توصیه استیکو، ایالت‌های برلین و براندنبورگ و شهر مونیخ اعلام کردند که تا اطلاع بعدی دیگر افراد زیر ۶۰ سال را با آسترازنکا واکسینه نمی‌کنند. وزارت بهداشت ایالت بزرگ نوردراین-وستفالن نیز واکسیناسیون کرونا با این واکسن را برای مردان و زنان زیر ۶۰ سال فورا متوقف کرد.

روسای پنج کلینیک دانشگاهی در نوردراین-وستفالن  ممنوعیت موقت واکسیناسیون با آسترازنکا را برای زنان جوان توصیه کردند و بیمارستانی در برلین واکسیناسیون آسترازنکا را برای کارمندان زیر ۵۵ سال خود متوقف کرد.

پیش به دلیل بروز موارد ترومبوز مغزی، تزریق آسترازنکا در بسیاری از کشورهای اروپایی متوقف شد. اما آژانس دارویی اروپا (EMA) بعد از بررسی مجدد واکسن بریتانیایی ـ سوئدی آسترازنکا، آن را "ایمن و کارا" ارزیابی کرد و استفاده از آن بار دیگر ازسر گرفته شد.

واکسیناسیون ۱۱ درصدی در آلمان

اکنون نیز تاکید می‌شود که خطر بروز این عارضه همچنان بسیار پایین و برای زنان حدود یک در ۶۰ هزار نفر است. ولی از آنجا که واکسن‌های جایگزین وجود دارد ترجیح داده می‌شود از واکسن آسترازنکا برای جوان‌ترها استفاده نشود.

حدود ۱۱ درصد مردم در آلمان حداقل یک دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. به گزارش وزارت بهداشت آلمان حدود ۴،۸ درصد از مردم واکسینه کامل شده‌اند. بنابر آنچه مارکوس زودر، نخست وزیر ایالت بایرن اعلام کرده از چهارشنبه ۱۱ فروردین (۳۱ مارس) قرار است واکسیناسیون در این ایالت علیه کرونا در حدود ۱۶۰۰ مطب پزشکان عمومی هم آغاز شود و از هفته اول اول آوریل تمام مطب‌های پزشکان این ایالت می‌توانند مردم را واکسینه کنند.

دولت آلمان به خاطر "غفلت در تهیه واکسن کافی، کمبود تست کرونا،مدیریت غیرمنسجم و عدم برنامه‌ریزی کارآمد در واکسیناسیون" به خصوص در هفته‌های اخیر با انتقادهای شدیدی مواجه بوده است. اکنون و با وجود خطر شروع احتمالی موج سوم کرونا پذیرش عمومی برای محدودیت‌های کرونایی بسیار پایین آمده است. این مسئله همچنین باعث بروز اختلاف شدید میان سیاست برخی ایالت‌ها با دولت فدرال مرکزی شده است. 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.