جمعه، 10 فروردین 1403

قرنطینه‌شکنی بیماران کرونایی در ساوه

  • 07 فروردین 1400
  • 11:38
  • سلامت
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
قرنطینه‌شکنی بیماران کرونایی در ساوه

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: متاسفانه بسیاری از مبتلایان به کرونا ویروس ابتلا به این بیماری را انگ می‌دانند و از ارائه اطلاعات صحیح و بیان جزئیات دیدار خود با بستگان و اطرافیان طفره می روند که مبادا مراقبین سلامت نسبت به انجام تست کرونا از افرادی که با آنها در تماس بودند اقدام کنند و در صورت مثبت شدن تست اطرافیان فرد مبتلا، او مقصر و علت کرونایی شدن آنها تلقی شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایسنا؛ دکتر محمود کریمی با اشاره به آنالیز اطلاعاتی صورت گرفته توسط کارشناسان بهداشتی اظهار کرد: براساس ارزیابی های بعمل آمده مشخص شد که نیمی از مبتلایان به کرونا ویروس در تعطیلات نوروزی در دورهمی های خانوادگی، ۳۹ درصد در مراکز خرید، صف های روغن، مرغ و ...، ۳.۲ درصد در مراسم جشن و عزا و ۱.۱ درصد در آرایشگاه‌ها و مابقی در اماکن عمومی و استفاده از وسایط نقلیه عمومی به این بیماری مبتلا شده اند.

وی در ادامه با اشاره به آغاز سفرهای نوروزی از ۲۶ اسفند ماه سال ۹۹ افزود: در این مدت در مجموع ۴۳۱۰ نفر از اطرافیان بیماران کرونا مثبت در شهرستان های ساوه و زرندیه رهگیری و مراقبت شدند که از این تعداد ۴۱۲۹ نفر مورد آزمایش قرار گرفتند و  آزمایش ۵۶۳ نفر آنان مثبت اعلام شده و به این بیماری مبتلا شدند.

وی با اشاره به اینکه در مجموع در هفته اول فروردین ماه ۱۴۰۰ نسبت به هفته آخر اسفندماه موارد بستری افزایش سه برابری داشته است، اظهار کرد: در هفته اول فروردین ۴۳ درصد از نمونه های گرفته شده از افراد مثبت بوده است در حالیکه این میزان در هفته اول اسفندماه سال گذشته ۱۵ درصد، هفته دوم ۱۸ درصد، هفته سوم ۲۱ درصد و در هفته چهارم ۳۱ درصد بوده است و این در حالی است که در کل ماه بهمن این میزان ۱۱ درصد بوده و بیانگر رشد صعودی و شیب تند آمار مبتلایان است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات این روزها، عدم رعایت قرنطینه خانگی توسط مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ است و حضور این افراد در دورهمی های خانگی و دیدوبازدیدهای نوروزی، استفاده آنها از وسایط نقلیه عمومی، حضورشان در اماکن تجمعی بسیار نگران کننده بوده و منجر به شیوع بیماری می شود. متاسفانه نمونه های متعددی از شکستن قرنطینه خانگی گزارش شده است که این رفتار بیماران کرونایی با وجود آموزش هایی که ارائه شده جای تأسف و تعجب دارد.

وی با ابراز گلایه از عدم همکاری بیماران کرونایی با مراقبین سلامت گفت: همکاری و همراهی نکردن افرادی که تست کرونای آنها مثبت شده است با مراقبین سلامت و کارشناسان بهداشتی آزار دهنده است در حالیکه باید با پرهیز از کتمان کاری تمامی اطلاعات لازم را در اختیار مراقبین سلامت قرار دهند تا با انجام اقدامات پیشگیرانه و تست کرونا برای اطرافیان آنها نسبت به جلوگیری از سرایت ویروس اقدام شود. اما متاسفانه اطلاعات درستی در اختیار همکاران بهداشتی قرار نمی گیرد. بدیهی است که هرچقدر این اطلاعات درست تر باشد می توان به صورت صحیح اقدمات پیشگیرانه از سرایت بیشتر ویروس انجام داد و مانع از آلوده شدن افراد دیگری به بیماری کووید ۱۹ شد.

کریمی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از مبتلایان به کرونا ویروس ابتلا به این بیماری را انگ می‌دانند و از ارائه اطلاعات صحیح و بیان جزئیات دیدار خود با بستگان و اطرافیان طفره می روند که مبادا مراقبین سلامت نسبت به انجام تست کرونا از افرادی که با آنها در تماس بودند اقدام کنند و در صورت مثبت شدن تست اطرافیان فرد مبتلا، او مقصر و علت کرونایی شدن آنها تلقی شود.

وی گفت: در مجموع ۹۸ درصد از بیماران کرونایی در تعطیلات نوروز رهگیری شدند و متاسفانه دو درصد از آنها به مسافرت رفته بودند و حدود پنج درصد از بیمارانی که رهگیری شدند را مسافران نوروزی تشکیل می دادند که ساوه را مقصد گردشگری و مسافرت خود انتخاب کرده بودند.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه خاطرنشان کرد: از ۲۶ اسفندماه تاکنون ۷۴۵ بازدید از اماکن و مراکز عرضه و توزیع مواد غذایی، آرایشگاه‌ها، ترمینال ها، پمپ بنزین ها و ... صورت گرفته است که در جریان این بازدید ها ۱۱ مرکز متخلف در ساوه پلمب و ۱۳۳۰ کیلوگرم موادغذایی و آرایش و بهداشتی نامناسب جمع آوری و معدوم شد و در این مدت ۱۵ مرکز متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی ادامه داد: بدنبال بازدیدهای نوروزی کارشناسان بهداشت محیط مرکز بهداشت زرندیه و در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری کرونا، تعداد ۱۰ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی متخلف از ابتدای شروع طرح سلامت نوروزی پلمب شدند.

وی در ادامه به ابتلای ۵۲ نفر به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در ساوه و زرندیه اشاره کرد و افزود: از این تعداد ۵ نفر از طریق تست PCR و ۴۷ نفر با تست سریع شناسایی شدند و ۱۱ نفر از آنان بستری و مابقی به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

دکتر کریمی  با اشاره به اینکه به طور کلی از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا به حال ۱۴۰۹۷ نفر در دو شهرستان ساوه و زرندیه به این بیماری مبتلا شده و متاسفانه ۳۳۲ نفر جان باخته اند، بیان کرد: در حال حاضر ۴۳ نفر در بیمارستان بستری هستند که از این تعداد ۱۱ نفر در شبانه روز گذشته بستری شده اند.

وی گفت: ۹۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا در حال حاضر در روزهای اولیه اصلا علائم تنفسی ندارند، این بیماران تنها با ضعف و بی‌حالی، تهوع و استفراغ یا معده درد به بیمارستان مراجعه می‌کنند و شاید فکر می‌کنند دچار عفونت روده‌ای یا مسمومیت غذایی هستند، در صورتی که این علائم، چهره جدید ویروس کرونا هستند.

وی همچنین از آغاز واکسیناسیون ۱۷۱ نفر از  پاکبانان شهرستان ساوه و زرندیه در مرحله اول خبر داد و افزود: با توجه به ماهیت شغل پاکبانان و مواجهه آنان با پسماندهای عفونی، تزریق واکسن کرونا برای این گروه پرخطر در دستور کار قرار گرفت و کار واکسیناسیون آنان آغاز شده است.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.