پنجشنبه، 9 فروردین 1403

کارناوال چهارشنبه سوری خسارات سنگینی بر پیکر حوزه سلامت می‌زند

کارناوال چهارشنبه سوری خسارات سنگینی بر پیکر حوزه سلامت می‌زند

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: دور شدن از فلسفه آیینی و سنتی چهارشنبه سوری و تبدیل آن به یک کارناوال آتش سوزی و ترقه بازی خسارات سنگینی بر پیکر سلامت کشور در اوضاع کرونایی وارد می کند که گاهی بیشتر آنها جبران ناپذیر است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از خانه ملت؛فاطمه محمدبیگی در مورد خسارات برگزاری مراسم چهارشنبه پایان سال به حوزه سلامت کشور اظهار کرد: در حال حاضر کشور درگیر بیماری کرونا است و برگزاری دورهمی چهارشنبه سوری در این شرایط سوار کردن بحران روی بحران است. طبق پیش بینی که وزیر بهداشت سال گذشته داشت سال ۹۹ به لحاظ اقتصادی و سلامتی سال سختی بود درگیری کشور با کرونا در کنار تحریم ها شرایط را برای مردم بسیار سخت کرد.

نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز در مجلس افزود: فلسفه چهارشنبه سوری با فرهنگ دورهمی ایرانیان رابطه تنگاتنگی دارد اما در شرایط کرونایی عقل سلیم حکم می‌کند برای جلوگیری از اوج گیری بیماری کووید ۱۹ از تمام دورهمی بویژه دورهمی چهارشنبه سوری فاصله بگیریم.

چهارشنبه سوری درگذر زمان تغییر یافته است 

وی ادامه داد: هر ساله با نزدیکی به پایان سال شاهد اتفاقات ناخوشایندی هستیم که به واسطه برگزاری مراسم سنتی چهارشنبه سوری که با گذر زمان تغییر یافته و در حال حاضر برپایی این مراسم به قیمت جان هموطنان تمام می‌شود، با نظارتی اندک در فروش مواد محترقه و آتش‌زا در بازارهای حقیقی و مجازی به عمق فاجعه بیشتر دامن می‌زند و امسال کرونا مزید بر این اتفاقات ناگوار شده است.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد که به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ در روزهای پایانی سال ۹۸ و محدودیت های به وجود آمده، تعداد آسیب دیدگان ناشی از استفاده از مواد منفجره در چهارشنبه آخر سال ۹۸ کاهش چشمگیری داشت. به گونه ای که از ۳۱۳۵ نفر مصدوم در سال ۹۷ به ۱۰۸۱ نفر آسیب دیده در سال ۹۸ رسید، با این حال درصد فوت به کل موارد آسیب دیده نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته است و از ۱۹ درصد در سال ۹۷ ، به  46 درصد در سال ۹۸ رسید.

سوختگی، قطع عضو، معلولیت، سقط جنین، ایست قلبی و در نهایت مرگ از جمله مواردی است که در طی چند سال اخیر در شب چهارشنبه سوری شاهد آن بودیم.

محمدبیگی اظهار کرد: سوختگی، قطع عضو، معلولیت، سقط جنین، ایست قلبی و در نهایت مرگ از جمله مواردی است که در طی چند سال اخیر در شب چهارشنبه سوری شاهد آن بودیم و متاسفانه دور شدن از فلسفه آیینی و سنتی چهارشنبه سوری و تبدیل آن به یک کارناوال آتش سوزی و ترقه بازی خسارات سنگینی بر پیکر حوزه سلامت کشور در اوضاع کرونایی وارد می کند که گاهی بیشتر آنها جبران ناپذیر هستند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم مردم با بی توجهی برای چند ساعت شادی زودگذر، کرونا را به واسطه برگزاری دورهمی چهارشنبه سوری به اوج نرسانند، در حال حاضر کشور درگیر نوع جهش یافته ویروس کرونا است و بدنه وزارت بهداشت دچار خستگی است. بیش از این بیمارستان ها و درمانگاه های کشور طاقت پذیرش بیماری را ندارند. مردم برای برگزاری این مراسم سنتی و آیین که برخاسته از فرهنگ غنی ایرانیان است مسیرهای پر خطر را تجربه نکنند./

پایان پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.