جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد:

در صورت تامین منافع بیمار و پزشک با اصل طرح نسخه الکترونیک موافقیم

در صورت تامین منافع بیمار و پزشک با اصل طرح نسخه الکترونیک موافقیم
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به این که الکترونیکی شدن ثبت نسخ یک گام جدی و مهم در اصلاح ساختار بهداشت و درمان کشور است؛ گفت: با اصل طرح نسخ الکترونیک موافقیم اما در یک بازی برد- برد.


به گزارش اداره کل روابط عمومی ؛ دكتر علي بيرجند نژادی رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در میزگرد «چالش های اجرای طرح نسخ الکترونیک تامین اجتماعی» اظهار کرد: الکترونیکی شدن ثبت نسخ یک گام جدی و مهم در اصلاح ساختار بهداشت و درمان کشور است اما روش انجام آن بسیار حائز اهمیت است. با اصل طرح نسخ الکترونیک موافقیم اما در یک بازی برد- برد.

 وی با اشاره به اینکه صرفه جویی بسیار خوبی از محل حذف صدور دفترچه کاغذی برای تامین اجتماعی حاصل می‌شود؛ گفت: متاسفانه به علت نبود زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح، این هزینه‌ها خود را در جای دیگری نشان می‌دهد. در یک حالت پزشکان و مراکز درمانی مجبورند با خرید تجهیزات لازم چون سیستم رایانه، دستگاه‌های چاپگر  و در مواردی استخدام فردی که بتواند با سرعت بیشتری ثبت نسخ را انجام دهد این هزینه را عهده دار شوند که طبق برآوردها چیزی بین 12تا 15 هزار تومان تولید هر نسخه الکترونیک هزینه در بر خواهد داشت. در حالت دیگر هزینه‌ها به بیماران تحمیل می‌گردد.

حکم تیر خلاص!

وی با اشاره به اینکه در هر دو حالت ارائه خدمات سلامت دچار بحران خواهد شد افزود: جامعه پزشکی در یک سال گذشته و در پاندمی کرونا آسیب های فراوان مادی و معنوی را متحمل شده است. در کشور ما پزشکان در صدر آمار شهدای کادر درمان قرار دارند و این به خوبی نشان می‌دهد که سال فوق العاده سختی برای جامعه پزشکی رقم خورده است. به طوری که آمار مهاجرت پزشکان طی چند ماهه اخیر به خارج از کشور شیب صعودی بزرگی را تجربه کرده است. در چنین شرایطی تحمیل هزینه بیشتر به مراکز درمانی نه تنها به صلاح نیست که قطعا مضار فراوانی را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی بسیاری از مراکز کلینیکال و پاراکلینیکال چون آزمایشگاه‌ها، مراکز تصویربرداری و ... در آستانه ورشکستگی قرار دارند و تحمیل این هزینه‌ها در این شرایط به آن‌ها حکم تیر خلاص دارد.

نقطه عطف نظام سلامت!

 بیرجندی‌نژاد با اشاره به اینکه تحمیل این هزینه‌ها بر حوزه بهداشت و درمان و یا بیماران هم راه‌حل مناسبی نیست؛ خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح بایستی فراهم شود و تامین اجتماعی باید بپذیرد که طرح را بدون در نظر گرفتن زمان مناسب و بدون فراهم کردن زیرساخت‌ها و تعاملات کافی با بدنه‌ی ارائه کنندگان خدمات سلامت در جامعه اجرایی کرده است. طرحی که اگر درست و اصولی اجرا شود نقطه عطف نظام سلامت کشور خواهد بود.

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد تصریح کرد: در زمان همه‌گیری شیوع ویروس کرونا و موج چهارم آن تمام مراکز به عنوان کانون خطر شناخته می‌شوند، حضور بیمار و همراه باید به کمترین زمان برسد،که متاسفانه با اجرای این طرح و عدم فراهم کردن زیرساخت های باعث شده که زمان حضور بیمار در بعضی از مراکز به چندین برابر فعلی برسد.

انتقاد به زمان و نحوه اجرا

وی ادامه داد: جامعه پزشکی استفاده از خدمات الکترونیک و حذف نسخ کاغذی را قبول دارد؛ اما مسئله اين است كه  اين كار به زیرساخت‌ نیاز دارد.  انتقاد ما به زمان، نحوه اجرا و اجرای ضربتی آن است.

وي بيان كرد: اولین نكته در تولید یک نسخه الکترونیک اين است كه توليد اين نسخه نسبت به نسخه دستی زمان‌بر است. براي توليد يك نسخه الكترونيك باید دارو یک به یک انتخاب شود؛ در برخی رشته‌ها حتی تولید این نسخه‌ها زمانبرتر نیز هست؛ مثلا برای متخصصان اطفال که دوز دارو را بر اساس سن و وزن بیمار تجویز می‌کنند تولید یک نسخه دارویی به صورت الکترونیک از مجموع ویزیت بیمار طولانی‌تر شود. این مسئله باعث ازدحام در مطب مي‌شود  و چالش‌های زیادی را  برای بیماران و نیز همکاران کادر درمان ایجاد مي‌كند. بعد از این مسئله ممکن است پروسه‌های رادیولوژی یا  داروخانه با مشکلاتی همراه  شود و مکررا  بیماران به اين دلیل دارو را آزاد تهیه کنند، البته استثنا بعضی از نسخه‌ها که پیچیدگی ندارد زمان کمی می‌برند اما اکثر نسخه‌ها به  طور معمول زمان‌بر است.

نگاه از بالا به پایین

وي افزود: باید بپذیریم كه ارائه دهنده خدمات بیمه درمانی باید وام‌دار دو گروه باشند؛  گروه اول بیمه‌شدگان هستند و گروه دوم کسانی هستند که به بیمه‌شدگان خدمت می‌کنند. متاسفانه در سطح کلان این هماهنگی‌های بین‌بخشی به خوبی شکل نگرفته است. به دلیل اینکه تصمیم‌گیران در این حوزه نگاه از بالا به پایین دارند.

چه کسی باید هزینه کند؟

 رئيس سازمان نظام‌پزشكي مشهد گفت: اجرای نسخه الکترونیک امتیازاتي نيز دارد. اجرای این نسخه صرفه‌جویی‌هايی از جمله جلوگيري از نوشته شدن ویزیت‌های تکراری و ... را رقم می‌زند. ولي برای اجرای این نسخه هزینه‌های  قابل توجهی به  سیستم  تحمیل می‌شود؛ اگر بنا است این سیستم اجرا شود باید  هزینه‌ها مشخص شده و عملا مشخص شود چه کسی باید این هزینه‌ها را پرداخت کند.  با این روش عملا هزینه‌ها به گردن بیمار می‌افتد.

بيرجندي‌نژاد ادامه داد: در مجموع از اينكه سازمان‌هاي بيمه‌گر بتوانند هزينه‌ها را مديريت كنند استقبال مي‌كنيم  و اين اقدام مناسبي است. ما با اصل موضوع موافق هستيم. وظيفه همه ما است در همه حوزه‌ها هزينه‌ها مديريت شود. اگر در كنار اينكه هزينه‌ها مديريت شود ولي به بخش‌های ديگر هزينه‌ها تحميل شود، اين وضعيت مناسبي نيست. اين بازي بايد هم براي سازمان بيمه‌گر، هم برای  بيمار و هم جامعه پزشكي بازي برد-برد باشد. در غير اين صورت يك يا دو طرف در اين بازی بازنده هستند. خوب است وقتی برنامه‌ريزی انجام مي‌شود برنامه ريزی برحسب برنامه برد -برد باشد.

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

شاهرخ بزرگ پنجشنبه, 12 فروردین,1400 10:52
این طرح باید بتدریج صورت گیرد و حذف یکدفعه دفترچه باعث سردرگمی و اسیب افراد میشود