شنبه، 1 اردیبهشت 1403

ضرورت بازنگری جدی در تعرفه های آزمایشگاهی /عدم تخصیص اعتبارات مناسب به این حوزه

ضرورت بازنگری جدی در تعرفه های آزمایشگاهی /عدم تخصیص اعتبارات مناسب به این حوزه
نماینده جامعه آزمایشگاهیان کشور در شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به تورم موجود ، ارزبری تجهیزات و کیت های ازمایشگاهی گفت: در طول سالیان گذشته آزمایشگاهها با افزایش سرسام آور هزینه ها و رشد چند ده درصدی تعرفه مواجه بوده اند و بواقع تناسبی بین هزینه ها،تعرفه مصوب ودرآمد آزمایشگاهها وجود ندارد .

دکتر محمد رضا امینی فرد عضو شورای عالی نظام پزشکی و رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران در گفت وگو با خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که حوزه آزمایشگاهی کشور در طول سالیان گذشته علیرغم اهمیت فزاینده آن بدرستی مورد توجه و اقبال تصمیم گیران و سیاست گذاران سلامت کشور قرار نگرفته است ،بر لزوم بازنگری نقش و جایگاه آزمایشگاهها در چرخه تشخیص و پیگیری درمان تاکید کرد.

وی با اشاره به این که بیش از هفتاد درصد تشخیص ها در آزمایشگاههای کلینیکال و آناتومیکال صورت می پذیرد؛ افزود:  همواره تشخیص و پیشگیری بر درمان مقدم بوده است ولی با این حال حدود پنج درصد از سرجمع اعتبارات حوزه بهداشت و درمان کشور به بخش آزمایشگاهی تخصیص می یابد که رقم بسیار ناچیزی است .

وی ادامه داد : به نظر می رسد واقعی کردن تعرفه ها براساس قیمت تمام شده در بهبود تشخیص ها و کاهش هزینه های درمانی ودارویی و همچنین بهبود اقتصاد سلامت نقش بسزایی خواهد داشت .

نماینده جامعه آزمایشگاهیان کشو در شورای عالی نظام پزشکی وضعیت آزمایشگاههای دولتی و دانشگاهی و بخش های پاتولوژی دولتی را از نظر اعتبارات و پرداخت ها به همکاران پاتولوژیست و حتی کارشناسان آزمایشگاه را نامناسب عنوان کرد و گفت: باید توجه کافی به بخش های کلینیکال و آناتومیکال بیمارستانها و مراکز دولتی داشت .

امینی فرد ایجاد و راه اندازی آزمایشگاه و نمونه برداری آنلاین  را بر خلاف استاندارهای مقبول بین المللی و در تناقض با معیارهای پری آنالیتکال و واجد تبعات انتظامی برشمرد و خاطرنشان کرد: تعامل وزارت بهداشت و درمان با انجمن های سه گانه پاتولوژی ، دکترای حرفه ای و متخصصین آزمایشگاهی به عنوان نماینده قاطبه بیش از 95درصد آزمایشگاههای کشور در تدوین آئین نامه های مربوطه و تعرفه گذاری و سایر مباحث ضروری است.

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.