پنجشنبه، 9 فروردین 1403

عدم همخوانی درآمد و هزینه های رادیولوژی این مراکز را به سمت ورشکستگی سوق می دهد

عدم همخوانی درآمد و هزینه های رادیولوژی این مراکز را به سمت ورشکستگی سوق می دهد
نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به افزایش  تورم و به تبع آن رشد هزینه های مراکز رادیولوژی گفت: عدم همخوانی درآمد و هزینه های موسسات رادیولوژی ادامه فعالیت را دچار مشکل نموده و بیشتر این مراکز را به سمت تعطیلی و ورشکستگی سوق داده است.

دکتر علیرضا اسپید در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که فعالیت رشته رادیولوژی وابسته به ابزار، تجهیزات و دستگاههای گران قیمت است؛ اظهار کرد: سرمایه گذاری در این حوزه  هزینه بر بوده و موارد مصرفی و هزینه های سرباری در این بخش بسیار بالا است.

وی با بیان این که رشته تصویربرداری شامل چهار شاخه ام آر آی، سی تی اسکن، سونوگرافی و رادیولوژی است؛ تصریح کرد: راه اندازی یک موسسه رادیولوژی با امکانات حداقل؛ بالغ بر 3 میلیاردتومان و راه اندازی یک مرمز تصویربرداری بیش از 50 میلیارد تومان هزینه داشته که درآمد حاصل از آن هیچ تناسبی با هزینه ها ندارد و در نتیجه از تکنولوژی هایی استفاده خواهد شد که در دنیا منسوخ شده است.

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی افزود: بطور مثال خرید یک دستگاه ام آر ای از حداقل قیمتی 15 تا 20 میلیارد شروع شده و تا سقف 40 میلیارد تومان می رسد، یا برای خرید یک دستگاه سی تی اسکن بین 8 تا 30 میلیارد تومان هزینه لازم است.

اسپید با اشاره به این که وقتی تعرفه و هزینه همخوانی نداشته باشد از تجهیزات آنالوگ و ضعیفتر استفاده می شود؛ خاطرنشان کرد: این مهم تاثیرخود را در تشخیص و کیفیت خدمتی که به بیمار ارائه می شود، نشان خواهد داد و در تعرفه گذاری تمایزی جهت پیشرفته بودن دستگاهها قائل نشده اند؛ در حالی که تعرفه های پایین این امکان را به موسسات نمی دهد تا از تجهیزات به روز دنیا  استفاده کنند و تنها راه حل این است که خرید دستگاهها و تجهیزات با تخصیص ارز دولتی باشد.

به گفته وی با تعرفه های کنونی قابلیت خرید دستگاههای رادیولوژی وجود ندارد و بحث سرمایه گذاری در این حوزه منتفی است زیرا مثلا تیوپ اشعه که در سی تی اسکن استفاده می شود فعلاً از 300 میلیون به 800 میلیون رسیده است و اگر قیمت واقعی را در نظر بگیریم چیزی بالای دو میلیارد تومان برای تهیه آن باید هزینه شود، بنابراین عملا امکان بازسای دستگاههایی که مستهلک شده اند، وجود ندارد.

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی تاکید کرد: گرانی هزینه های سرمایه گذاری و مصرفی و همچنین قیمت بسیار پایین تعرفه ها، که همخوانی با هزینه ها ندارد؛ عملا امکان فعالیت سالم و به دور از رابطه مالی با بیمار را از بین می برد.

وی با اشاره به این که جهت حل این مشکل باید تعرفه ها را با یک شیب ملایم به سمت واقعی شدن سوق دهیم؛ یاد آور شد: دولت باید سهم پرداختی بیمه را افزایش دهد تا میزان پرداخت از جیب مردم افزایش نداشته باشد و در عین حال مراکز تصویربرداری با اختصاص ارز دولتی بتوانند تجهیزات و مواد مصرفی را تهیه نمایند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.