ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

عدم همخوانی هزینه و درآمد آزمایشگاههای تشخیص طبی/ تعرفه ها متناسب با تورم و افزایش حقوق و دستمزد تعیین شود

عدم همخوانی هزینه و درآمد آزمایشگاههای تشخیص طبی/ تعرفه ها متناسب با تورم و افزایش حقوق و دستمزد تعیین شود

عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، با اشاره به رشد هزینه ها و کاهش درآمد آزمایشگاههای تشخیص طبی گفت: با توجه به تورم موجود و افزایش قیمت دلار ، تناسبی بین هزینه و درآمد آزمایشگاهها وجود نداشته و این موسسات تشخیصی کم کم رو به ورشکستگی خواهند رفت.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی؛ دکتر محمد صاحب الزمانی، روز شنبه نهم اسفند ۹۹ در نشست خبری که در محل انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران برگزار شد، با اشاره به این که آزمایشگاه یک مرکز تشخیصی و تخصصی است؛  بیان کرد: سالانه بالغ بر 3 میلیارد تست آزمایشگاهی در کشور انجام می شود که حدود 153 میلیون نفر به آزمایشگاهها جهت انجام امور تشخیصی خود مراجعه می کنند، یعنی بار مراجعه به این مراکز چیزی حدود 1.8 است و بطور متوسط هر شهروند در طول سال دو بار مراجعه به مراکز آزمایشگاهی دارد.

وی افزود: 70 درصد بیماری ها با روش های تشخیص آزمایشگاهی کنترل می شوند بنابراین آزمایشگاه یک موسسه مهم تشخیصی و تخصصی در دنیا محسوب می شود که ایران هم مستثنی از این مهم نیست.

وی با اشاره به این که بالغ بر 6 هزار آزمایشگاه تشخیص طبی در کشور فعالیت دارند که از این تعداد 3 هزار و 500 آزمایشگاه مربوط به بخش خصوصی هستند؛ ادامه داد: 80 درصد مراجعان سرپایی در آزمایشگاههای بخش خصوصی خدمات خود را دریافت می کنند و پرسنل هر دو بخش زحمات زیادی را در جهت ارائه سرویس مناسب به مراجعان خود متحمل می شوند.

عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران در خصوص اهم معضلات جامعه آزمایشگاهی بیان کرد : عدم تناسب بین هزینه و درآمد آزمایشگاهها این مراکز را با مشکل مواجه کرده و اگر شرایط به همین روال باشد بسیاری از این مراکز ورشکسته خواهند شد.

صاحب الزمانی با تاکید بر این که تعرفه نبض آزمایشگاههای تشخیص طبی است؛ تصریح کرد: تعرفه های آزمایشگاهی با میزان واقعی خود فاصله داشته زیرا سرانه سلامت شهروندی هم در کشور ما بسیار پایین است و متناسب با سبد خانوار تعیین نمی شود.

وی با بیان این که آزمایشگاه وابسته به مواد و تجهیزات مصرفی است؛ خاطرنشان کرد: باید درتعیین تعرفه های آزمایشگاهی قیمت تمام شده خدمات لحاظ شود و در سال 1400 نیز شاهد رشد جزء فنی و حرفه ای متناسب با تورم و افزایش حقوق و دستمزد باشیم.

** اجرای نسخه الکترونیک بار مالی برای آزمایشگاهها دارد

در ادامه دکتر نرگس سلاجقه نایب رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران با اشاره به اجرای نسخه الکترونیک از اول اسفندماه گفت: نسخه الکترونیک از جمله کارهای مثبتی است که باید انجام می شد اما نیاز به زیرساخت های لازم دارد و اجرای یکباره آن مشکلاتی را برای آزمایشگاهها ایجاد کرده است.

وی افزود: آزمایشگاهها از قدیم الایام مجهز به سیستم های کامپیوتری برای پذیرش بیمار بودند و مشکل این است که در این طرح باید انجام آزمایش از سوی پزشک معالج به این مراکز ارجاع شود که ایراداتی به آن وارد است.

وی ادامه داد: بسیاری از همکاران پزشک در سن بالا بوده یا ارتباطی با سازمان تامین اجتماعی ندارند و یا آشنایی با سیستم های کامپیوتری نداشته و تا زمانی که پزشک درخواست آزمایش را به مراکز آزمایشگاهی ارجاع ندهد ؛ اخلال در پذیرش خواهیم داشت.

سلاجقه ورود بالغ بر 300 کد آزمایشگاهی را به سیستم الکترونیکی از دیگر مشکلات این طرح عنوان کرد و گفت: پزشک نمی‌تواند همه این کدها را حفظ کند و معطلی برای وارد کردن تست‌ها طبق کدها، یکی دیگر از پیامدهای نسخه الکترونیک بدون توجه به زیرساخت‌ها است.بسیاری از این کدها دارای عدد یکسان بوده در حالی که باید نوع تست کاملا مشخص شود و اینکار سردرگمی بیمار را به همراه خواهد داشت.

نایب رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران خاطرنشان کرد: ایجاد پرونده سلامت و ارسال نسخ و تغییرات حاصله هزینه بر بوده و چه کسی این هزینه ها را متقبل می شود ؟ بنابراین باید زیرساختها برای اجرای این طرح فراهم می شد تا مراکز پاراکلینیک متضرر نشوند.

**انجام تست کرونا در مطب ها با مخاطرات زیادی همراه است

دکتر علی شیرین عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران نیز با تاکید بر اهمیت آزمایشگاهها در تشخیص و ارائه راهکارهای درمانی اظهار کرد : شنیده ها حاکی از آن است که تست کرونا در مطب ها و دندانپزشکی ها انجام خواهد شد  و اگر صحت د اشته باشد باید به تبعات چنین اقدامی اندیشید، چون برای انجام نمونه گیری و آزمایش، باید  همه امکانات و تجهیزات لازم فراهم باشد.

وی با اشاره به این که مطب ها از پشتوانه لازم برای انجام تست و نمونه گیری برخوردار نیستند؛ افزود: مهارت در نمونه گیری، فضای ایمن، توانایی بی خطرسازی پسماند عفونی، صلاحیت قانونی انجام آزمایش، کنترل کیفی ، تجمع مراجعین در فضای محدود، نظارت فنی دانشگاههای علوم پزشکی بر فرآیند انجام آزمایش ، بهره برداری کلان از نتایج انجام آزمایش برای کنترل بیماری کووید 19 ، زمان  انتظار و .... از جمله مواردی است که در انجام آزمایش سریع کرونا در مطب ها و مراکز دندانپزشکی باید مورد توجه قرار گیرد. آنچه مسلم است، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کشور مهارت نمونه گیری و انجام تست‌های میکروبی را دارند. اما، سوال من از مسئولان وزارت بهداشت این است که کدام مطب‌ها تا کنون تست انجام داده اند.

وی با بیان این که باید از ظرفیت بخش خصوصی در افزایش تست ها استفاده کنیم؛ تصریح کرد : وقتی ما سیستم ارجاع داریم، چرا نباید از پتانسیل آزمایشگاه‌ها به نحو مطلوب استفاده شود. بیش از ۵۰۰۰ آزمایشگاه تشخیص طبی در کشور داریم که ۲۶۰۰ آزمایشگاه مربوط به بخش خصوصی است. اینکه چرا تا کنون فقط ۳۶۰ آزمایشگاه کشور درگیر تشخیص تست کرونا هستند، جای سوال دارد.

شیرین با اشاره به این که در کنار هر مطب حتماً یک آزمایشگاه هست، خاطرنشان کرد : چرا نمی‌خواهیم از ظرفیت آزمایشگاه‌ها بیشتر استفاده کنیم .تست سریع آنتی ژن در مطب شدنی نیست و نباید اجازه چنین کاری در مطب‌ها و دندانپزشکی‌ها را بدهیم؛ تجمع بیماران در مطب‌ها برای انجام تست، می‌تواند خطرناک باشد و باعث شیوع بیماری و انتقال ویروس شود.

** سلامت مردم در انجام آزمایش ها باید در اولویت باشد

در ادامه این نشست خبری دکتر سید قاسم مصطفوی دبیر انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران با اشاره به این که انجام نمونه گیری و آزمایش کرونا دستورالعمل خاص خود را داشته و با مخاطراتی همراه است که سلامت جامعه را تهدید می کند؛ اذعان کرد: به نمونه گیری در جاهایی که شرایط مناسب را نداشته باشند؛ معترض هستیم.

وی با اشاره به این که سلامت مردم در انجام تست ها و آزمایش ها باید در اولویت اول قرار داشته باشد؛ بیان کرد: در آزمایشگاهها شرایط لازم برای اینکار فراهم است زیرا پرسنل فنی از تخصص و آموزش های لازم در این زمینه برخوردارند.

وی همچنین به شرایط نامناسب استارتاپ ها برای انجام نمونه های آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: نمونه گیری باید در شرایط آزمایشگاهی و با رعایت اصول ایمنی و در زمان لازم انجام شود که این شرایط برای استارتاپ ها فراهم نبوده و نمونه گیری توسط افراد فاقد صلاحیت انجام می شود.

** عدم اختصاص ارز کافی برای تعمیر و خرید تجهیزات آزمایشگاهی

دکتر کمال الدین باقری از دیگر اعضای هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران نیز با اشاره به قیمت بالای مواد مصرفی و تجهیزات آزمایشگاهی  و متاثر بودن آنها از نوسات ارز گفت: بسیاری از تولید کننده ها بدلیل قیمت بالای ارز و عدم تخصیص ارز دولتی یا تعطیل شده و یا با ظرفیت 50 درصد فعالیت می کنند.

وی افزود: عملا هر 6ماه یکبار ارز به شرکت های تولید کننده تعلق می گیرد و با توجه به این که آزمایشگاهها برای ادامه حیات خود نیاز به مواد مصرفی و تجهیزات پیشرفته دارند،  لازم است وزارت بهداشت با هماهنگی بانک مرکزی و وزارت صمت تمهیداتی را در این زمینه اندیشیده و زمینه گردش اقتصادی را برای آزمایشگاهها فراهم کند.

انتهای پیام

 

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.