ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

هشدار رئیس کل سازمان نظام پزشکی: این وضعیت به تخریب قواعد اقتصاد سلامت و فروپاشی زیرساخت های بخش سلامت خواهد انجامید

قطع زنجیره کرونا تنها با تهیه فوری و بدون تاخیر واکسن معتبر ممکن است

قطع زنجیره کرونا تنها با تهیه فوری و بدون تاخیر واکسن معتبر ممکن است
کتر محمدرضا ظفرقندی در ادامه هشدار داد: عدم تطابق رشد هزینه ها و تورم با سهم سلامت از GDP و عدم تکافوی بودجه های تخصیص یافته به بیمه ها در آینده نزدیک به تخریب قواعد اقتصاد سلامت و کاهش کیفیت خدمات و فروپاشی زیرساخت های بخش سلامت خواهد انجامید.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: در حیطه پزشکی و سلامت مردم هر سه ضلع به هم پیوسته مثلث  اصلاح و بهبود امور شامل ساختار نظام سلامت، اقتصاد سلامت و نیروی انسانی ماهر، نیازمند توجه ویژه و ترمیم فوری نقاط ضعف است.
دکتر محمدرضا ظفرقندی در ادامه هشدار داد: عدم تطابق رشد هزینه ها و تورم با سهم سلامت از GDP و عدم تکافوی بودجه های تخصیص یافته به بیمه ها در آینده نزدیک به تخریب قواعد اقتصاد سلامت و کاهش کیفیت خدمات و فروپاشی زیرساخت های بخش سلامت خواهد انجامید. علیرغم تاکید مکرر برنامه های توسعه و قوانین مصوب سازوکار نظام ارجاع و پزشک خانواده و قاعده مند کردن هزینه های بخش سلامت از طریق فرایند ارجاع و پرونده الکترونیک و ناکارآمدی سیستم در عمل و اجرا، پیشرفت فرایندهای اصلاحی و قانونی را کند و در بسیاری از امور متوقف کرده است.
وی در ادامه گفت: نیروی انسانی ارزشمند و گرانسنگ حوزه پزشکی بخصوص جوانان برومند و پرتلاش این بخش که سرمایه های اصلی این مملکت هستند. با موانع بسیار و فشار بیش از حد امید و انگیزه را از دست داده  و بسیاری در مسیرمهاجرت پرخسارت و بعضی به کارهای دیگر روی آورده اند. بسیاری ازرشته های دستیاری بدون داوطلب شده اند. اجبار به طی مسیر طرح های متعدد و طولانی خارج از مرکز و جدایی از خانواده با شرایط کاری سخت نوعی بیگاری است که امروز تاب و تحمل را از جامعه جوان پزشکی سلب کرده است. اصلاح و رفع موانع و مشکلات فوق و حرکت علمی در جهت مبانی قانونی و تحکیم ضوابط ساختاری نظام سلامت و امید و ایجاد  انگیزه برای کادر خدوم درمان ضرورت امروز نظام سلامت است.

دکتر محمدرضا ظفرقندی گفت: در سالی که گذشت طوفان سهمگین پاندمی کرونا، جامعه بشری را با بحرانی عظیم مواجه ساخت و صدها هزار انسان را به کام مرگ کشید.
نحوه مقابله و مدیریت این بحران در کشورهای مختلف نمونه بارزی از اهتمام و احترام حکومت ها به حقوق انسان ها و سلامت مردم در آن کشورها بوده و شاخص هایی چون میزان ابتلاء، تعداد مرگ و میر، نسبت تعداد تست به جمعیت و تاخیر در تهیه واکسن، در ارزیابی مدیریت کرونا، نشانگر عملکرد واقعی حاکمیت هاست. توجه و رسیدگی به عواقب و تبعات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آسیب های روانی ناشی از این بحران در کنار تامین سلامت مردم از مهمترین اموری است که در یک حکمرانی خوب با تکیه بر اعتماد  عمومی و سرمایه های اجتماعی و استفاده از نهادهای مدنی، خرد جمعی و تخصص دانشمندان مورد اعتماد مردم قابل حل و فصل خواهد بود. طولانی شدن این بحران و غفلت از پیامدهای خطیر دوران همه گیری کرونا و پساکرونا از قبیل فقر،سوء رفتارهای اجتماعی، مشکلات روانی و بروز خشونت در جامعه و افت کیفیت آموزشی و مشکلات متعدد دیگر، بدون نگرش صحیح و برنامه ریزی هدفمند موجب ایجاد چالش های عمیق و آینده ای ناخوش برای جامعه خواهد بود.
رئیس سازمان نظام پزشکی در انتها گفت: قطع زنجیره این بیماری که صرفاً از طریق تهیه فوری و بدون تاخیر واکسن معتبر برای مردم و گروه های آسیب پذیر میسر است، باید فارغ از مسائل سیاسی و ایدئولوژیک بعنوان مقوله ای حیاتی و مصلحتی ملی در اولویت کاری مسئولان امر قرار گیرد. باید با احترام به دانش بشری و خردمندانه بپذیریم که پاندمی کرونا  به مرزها و سیاست ها احترام نمی گذارد و تا همه در امان و سلامت نباشند هیچکس در امان نخواهد بود. 
در این رهگذر وظیفه خود می دانم که به تکریم و تعظیم خدمات ارزشمند و فداکارانه جامعه پزشکی و کادر درمان در این روزگار سخت بپردازم و جانفشانی این عزیزان را که با تقدیم قریب سیصد شهید و ده ها هزار مبتلا دین خود را به ملت ایران ادا کردند گرامی داشته و باید که این برگ افتخار زرین و تابلوی فاخر خدمت به مردم را در مصحف درخشان تاریخ ایران ثبت نماییم.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.