جمعه، 10 فروردین 1403

ظفرقندی:

جراحی عروق در ایران همپای کشورهای پیشرفته است

جراحی عروق در ایران همپای کشورهای پیشرفته است
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در آئین رونمایی از کتاب پیشکسوتان جراحی عروق در ایران با اشاره به این که جراحی عروق در ایران خدمات خوبی را به بیماران ارائه داده است؛ گفت: این رشته در پیشرفته ترین ابعادی موجود در دنیا حرکت کرده و فاصله ای با کشورهای پیشرفته در این زمینه نداریم.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی نظام پزشکی؛ آئین رونمایی از کتاب پیشکسوتان جراحی عروق در ایران با حضور اساتید و پیشکسوتان این رشته در سالن اجتماعات سازمان نظام پزشکی و به میزبانی انجمن جراحان عروق ایران برگزار شد.

دکتر محمد رضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی و رئیس انجمن جراحان عروق ایران ضمن ابراز خرسندی از چاپ و نشر کتاب فوق بیان کرد: این کتاب شرح زندگی و زحمات ارزشمند بنیانگذاران و پیشکسوتان جراحی عروق ایران است که علاوه بر ثبت خاطرات و شرح زندگی بزرگان این رشته به تشریح چالش ها و ثبت کارهایی که اساتید عروق کشور انجام داده اند نیز پرداخته است.

وی افزود: در روزهایی که قرار داریم این کتاب یادآور بزرگی این دوستان است و افسوس که فداکاری و رشادت های همکارانمان در دوران جنگ ثبت نشده تا بعنوان برگ زرینی از افتخارات جامعه پزشکی به یادگار بماند.

وی ادامه داد: با شروع اپیدمی کرونا سعی کردیم تا با مدل های مختلف فداکاری های جامعه پزشکی را ثبت کرده و در جشنواره های سینمایی هم بخشی برای اینکار در نظرگرفته شد.

ظفرقندی با بیان این که در 10 حوزه مختلف اقدامات جامعه پزشکی در دوران پاندمی کووید 19 ثبت شده است؛ تصریح کرد: حتی از بزرگان و اساتید نقاشی کشور خواستار این شدیم که چهره های برجسته پزشکی را که در دوران کرونا خدمت رسانی کرده و یا شهید شده اند با رنگ روغن نقاشی کنند تا در روز پزشک به خانواده های آنان هدیه کنیم و 700 اثر نقاشی در این زمینه دریافت شد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که انجمن جراحان عروق ایران بزرگترین جراحان کشور را در خود جای داده است؛ اظهار کرد: جراحی عروق در پیشرفته ترین ابعادی که در دنیا وجود دارد ؛ حرکت کرده و هیچ فاصله ای با کشورهای پیشرو نداشته و سربلندیم که خدمات خوبی را به بیماران در این حوزه ارائه داده ایم.

وی همچنین به پراسترس بودن و حجم کاری بالای این رشته اشاره کرد و گفت: این رشته دارای اورژانس زیادی است و بسیاری از همکاران پس از ورود به آن تغییر مسیر داده و به جراحی عمومی روی آورده اند.

در ادامه این مراسم دکتر ایرج فاضل از پیشکسوتان جراحی عروق با اشاره به این که باید خاطرات و رشادت های همکاران در زمینه های مختلف ثبت و ضبط شود؛ اذعان کرد: باید خودمان به فکر باشیم و به ثبت خاطرات و تجربیات خود بپردازیم .

وی افزود: این کتاب فارغ از قسمتهایی که جنبه شخصی دارد می تواند تجربیات خوبی از جراحی عروق برای همکاران جوان و فلوهای این رشته باشد و آیندگان خواهند دانست که چه اتفاقی در جراحی عروق ایران رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد: یک دنیا خاطره از زمان جنگ داریم و قسمت عمده جراحی های اروژانسی مربوط به جراحی عروق بود که توانست بسیاری از دست ها و پاهای مجروح شده را نجات دهد.

دکتر سید محمد رضا کلانتر معتمدی از دیگر پیشکسوتان جراحی عروق در ایران نیز ضمن بیان خاطره ای از دوران جنگ تحمیلی گفت: بسیاری از کارهایی که اکنون در حوزه جراحی عروق در ایران انجام می شود در گذشته وجود نداشت اما هنوز هم باید روی این رشته کار شود بنابر این بهتر است همکاران جراحی عمومی نیز با اصول جراحی عروق آشنا باشند زیرا 80 درصد کارهای جراحی عروق را باید انجام دهند.

وی تصریح کرد : بهتر است به جای شاخه شاخه کردن رشـته جراحی و ایجاد فلوشیپ های مختلف با ّآموزش جراحی عروق به همکاران جراح عمومی در فکر ارتقای این رشته و گسترش آن برای ارائه خدمات بهتر در این حوزه باشیم.

گفتنی است در این مراسم ضمن رونمایی از کتاب پیشکسوتان جراحی عروق در ایران با اهدای لوح تقدیر از پیشکستوتان این رشته قدردانی شد.

اسامی تقدیر شدگان به شرح ذیل است:

دکتر ایرج فاضل

دکتر سید محمد رضا کلانتر معتمدی

دکتر محمد رضا ظفرقندی

دکتر حسین بنازاده

دکتر مرتضی تقوی

دکتر سید رضا موسوی

دکتر ابوالفضل افشار فرد

دکتر ایرج قدوسی

دکتر سید مسعود خاتمی

دکتر عباس ربانی

دکتر سید رسول میرشریفی

دکتر حسین حجتی

دکتر حبیب الله پیروی

دکتر سید منصور عالمشاه

دکتر محمد تقی صالحیان

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.