جمعه، 10 فروردین 1403

رییس شبکه بهداشت:

خروج واکسن کرونا از شبکه بهداشت به بازار سیاه غیرممکن است

خروج واکسن کرونا از شبکه بهداشت به بازار سیاه غیرممکن است
رییس شبکه بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مورد که آیا احتمال نشت واکسن کرونا از نظام شبکه بهداشت به بازار سیاه وجود دارد، گفت: نشت واکسن‌های کرونا از نظام شبکه بهداشت امکان پذیر نیست، زیرا یک واکسن با یک شماره مشخص به یک فرد با کد ملی مشخص تزریق می‌شود.

جعفر صادق تبریزی روز دوشنبه در گفت ‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره برخی مباحث مطرح شده مبنی بر تفاوت‌های استفاده از سامانه تی تک و سامانه‌های بهداشت در فرآیند واکسیناسیون کرونا افزود: سامانه تی تک و سامانه‌های بهداشت شامل سیب، ناب، سینا و پارسا در تقابل با هم یا مخالف هم نیستند و در واقع تکمیل کننده یکدیگر محسوب می‌شوند و قبل از تزریق واکسن کرونا، اصالت واکسن از تی تک استعلام می‌شود.

وی ادامه داد: تزریق واکسن کرونا در نظام شبکه بهداشت، اولین واکسیناسیون در کشور نیست و سامانه تی تک تاکنون در هیچ واکسیناسیونی دخالت نداشته است. سامانه تی تک قابلیت ثبت خدمات را ندارد. بلکه وظیفه سامانه تی تک این است که اصالت دارو یا کالا یا واکسن را تایید کرده و بگوید که آیا آن دارو یا واکسن اصالت دارد یا تقلبی است.

وی ادامه داد: استفاده از سامانه تی تک در واکسیناسیون به این معنی نیست که خدمات در آن ثبت شود، بلکه تاییدیه اصالت واکسن را می‌دهد.

عضو کمیته اجرایی واکسیناسیون کرونا گفت: وب سرویسی بین این سامانه‌ها برقرار و قبل از تزریق واکسن، استعلامی از سامانه تی تک انجام می‌شود و این سامانه تایید می‌کند که واکسن اصیل است و از مجاری رسمی وارد کشور شده و می‌توانیم آن را تزریق کنیم.

هر شناسه واکسن به نام یک کد ملی ثبت می‌شود

تبریزی اظهار کرد: همه واکسن‌ها شناسه اصالت دارند و در سامانه سیب یا سینا یا ناب یا پارسا که مربوط به حوزه بهداشت است، ثبت می‌شوند.

وی افزود: شناسه مربوط به واکسن که در سازمان غذا و دارو صادر شده را در سامانه‌های بهداشت وارد می‌کنیم و از طریق وب سرویس استعلامی از تی تک گرفته می‌شود که اصالت واکسن تایید شود. این شناسه واکسن به نام یک کد ملی ثبت می‌شود.

آیا احتمال نشت واکسن کرونا به بیرون وجود دارد؟

رییس شبکه بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال نشت واکسن کرونا از نظام شبکه بهداشت به بازار سیاه وجود دارد، بیان کرد: نشت واکسن‌های کرونا در نظام شبکه بهداشت امکان پذیر نیست. زیرا یک واکسن با یک شماره مشخص به یک فرد با کد ملی مشخص تزریق می‌شود.

اطلاعات اشخاص چطور در سامانه‌های بهداشت ثبت می‌شود؟

وی در پاسخ به این سوال که اگر اطلاعات شخصی در سامانه‌های بهداشت ثبت نشده باشد، چه اقدامی باید انجام بدهد نیز اظهار کرد: هر شخص که جزو اولویت‌های واکسیناسیون کرونا باشد و در جمعیت تحت پوشش خانه بهداشت یا پایگاه جامع سلامت قرار نداشته باشد، می‌تواند به نزدیک‌ترین خانه بهداشت یا پایگاه جامع سلامت محل زندگی خود مراجعه کند تا برای او پرونده بهداشت ثبت شود.

تبریزی افزود: اغلب افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند در سامانه‌های بهداشت ثبت شده‌اند. همچنین سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای نیز در سامانه‌ها ثبت شده‌اند. افرادی که در سامانه ثبت نشده باشند، می‌توانند با مراجعه به خانه بهداشت یا پایگاه جامع سلامت در سامانه ثبت شوند.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.