جمعه، 10 فروردین 1403

گزارش سلامت نیوز از یک سئوال مهم این روزها

بهترین واکسن کرونا برای مردم ایران کدام است ؛روسی،چینی یا داخلی؟!

بهترین واکسن کرونا برای مردم ایران کدام است ؛روسی،چینی یا داخلی؟!
حسینعلی شهریاری ، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با بیان اینکه :« واکسن کرونای روسی اسپوتنیک‌وی را تزریق نمی‌کند .واکسن مساله سیاسی نیست و نباید براساس نزدیکی سیاسی، درباره امنیت و تائید آن قضاوت کرد، افزود: «درباره هر واکسن خارجی نظر من این است که بعد از واردات، ابتدا خود مسئولان واکسن را بزنند و در صورتی که این واکسن مشکلی نداشت برای عموم مردم استفاده شود
سلامت نیوز: بهترین نوع واکسن کرونا برای مردم ایران کدام است ؛روسی،چینی یا داخلی؟!

سلامت نیوز-*زهرا سادات خوشحالی: بهترین نوع واکسن کرونا را برای مردم تهیه می‌کنیم. این را مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حالی میگوید که بحث ها بر سر اینکه بالاخره کدام واکسن برای مردم ایران مناسب تر است بالا گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز، این روزها اخبار کشف و تولید و خلاصه مطالعات درباره واکسن کرونا نه تنها در ایران که در اقصی نقاط جهان ترند اصلی اخبار است. بیماری که در مدتی که به پاندمی تبدیل شد اقتصاد جهان را متحول کرد و نقاط ضعف نظام های سلامت کشورهای مختلف را به نمایش گذاشت.

بیماری که به گفته متخصصین جز با زدن واکسن قابل کنترل نیست.شرکت فایزر اولین تولید کننده واکسن برای بیماری کووید 19 بود که خیلی سریع با گرفتن مجوز اضطراری وارد چرخه تولید شد. و پس از آن کشورهای مختلف اعلام کردند که واکسن تولید میکنند.

در ایران اما پروسه واکسیناسیون با توصیه رهبر انقلاب مبنی بر عدم اعتماد به واکسن تولید انگلستان و آمریکا وارد فاز جدیدی شد.

هرچند همه تولید کنندگان جهان به واکسن فایزر آمریکایی یا آکسفورد انگلیسی خلاصه نمیشوند اما به دلیل تولید سریعتر واکسن توسط این شرکت ها توانستند بازار مطلوب تری به نسبت سایر تولید کنندگان داشته باشند.

در این میان واکسن روسی که پس از سفر محمدجواد ظریف اعلام شد که قرار است در دستور کار ایران قرار بگیرد در مدت کوتاهی مورد انتقادات فراوانی قرار گرفت. واکسنی که فاز سوم مطالعاتی خود را سپری نکرده و بنظر میرسد در صورت واردات با اقبال عمومی هم مواجه نشود.

با این شرایط سوالی که این روزها مردم از یکدیگر میپرسند و توقع دارند مسئولین کاملا علمی و بدور از شائبه های سیاسی به آن پاسخ دهند این است که کدام واکسن برای مردم ایران مناسب تر است؟واکسن چینی،روسی،کوبایی ،ایرانی یا ...؟!

پیش از همه مینو محرز که خود در تیم تولید کنندگان واکسن ایرانی است گفت :«واکسن روسی تائیدیه سازمان بهداشت جهانی را ندارد و از این واکسن استفاده نخواهد کرد» که با واکنش تند جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو مواجه شد جهانپور گفت : «محرز شانی برای ارزیابی واکسن ندارد.»

از سوی دیگر محمدرضا ‌هاشمیان فوق‌تخصص بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری درباره تهیه واکسن روسی گفت که شش ماه پیش درخواستی را مبنی خرید حداقل تعدادی واکسن روسی برای کادر درمان به وزارت بهداشت داده، اما با آن مخالفت شده است.

دکتر هاشمیان با انتقاد به «تناقض» در رفتار مسئولان وزارت بهداشت گفت: «اگر قرار بود واکسن روسی وارد کنند، چرا از همان شش ماه پیش اقدامی نکردند؟

هاشمیان با مطرح کردن این پرسش که چرا مسئولین وزارت بهداشت دست روی دست گذاشتند تا هزاران تن فوت کنند؟! گفت : « وزارت بهداشت و متولیان امر باید در این خصوص پاسخگو باشند. اشتباه پشت اشتباه. مدام که نباید تاوان اشتباه مسوولان را با جانمان پرداخت کنیم.».

روز گذشته سلامت نیوز در گفتگویی که با رئیس روابط عمومی سازمان نظام پزشکی داشت پرسید نظر سازمان درباره واکسن تولید کشور روسیه چیست و آیا نظام پزشکی آن را تائید میکند یا نه؟

حسین کرمانپور در این باره به سلامت نیوز گفت : «هر واکسنی که معتبر باشد و از نظر مجامع علمی و داخلی از جمله سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و داروی کشور تاییدیه داشته باشد، از روز اول گفتیم هر واکسنی با این دو مشخصه به کشور وارد شود قابل استفاده است و مورد تایید است. »

کرمانپور تاکید کرد : «وزارت بهداشت ایران به عنوان مرجع اعلام این موضوع است و مسوولیتش را هم قاعدتا می پذیرد.»

دکتر محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار هم در گفتگویی که دیروز با سلامت نیوز داشت تاکید کرد : «واکسن روسی کرونا که قرار است به کشور وارد شود این واکسن هنوز مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار نگرفته است.»

وی در این گفتگو ضمن تاکید بر اینکه :« پرستاران حقشان این نیست که واکسنی به آنها تزریق شود که هنوز تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را ندارد چه واکسن روسی باشد چه واکسن کوبایی. » خاطر نشان کرد :« پرستاران یکسال در صف اول مبارزه با کرونا بودند و بیشترین سختی ها را متحمل شدند الان این واکسن به یک شکلی می خواهد بر روی آنها تست شود.»

او باز هم تاکید کرد :« پرستاران موش آزمایشگاهی نیستند که واکسن های بدون تاییدیه را بخواهند بر روی آنها تست کنند و حقشان این نیست و از نظر اخلاقی هم درست نیست که واکسنی که هنوز تایید نشده را بخواهند بر روی پرستاران تست کنند.»

حسینعلی شهریاری ، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با بیان اینکه :« واکسن کرونای روسی اسپوتنیک‌وی را تزریق نمی‌کند .واکسن مساله سیاسی نیست و نباید براساس نزدیکی سیاسی، درباره امنیت و تائید آن قضاوت کرد، افزود: «درباره هر واکسن خارجی نظر من این است که بعد از واردات، ابتدا خود مسئولان واکسن را بزنند و در صورتی که این واکسن مشکلی نداشت برای عموم مردم استفاده شود چراکه وقتی از انجام مراحل کامل کارآزمایی بالینی واکسن اطمینان نداریم قرار نیست روی مردم ما آزمایش شود.»

با تمام این مخالفت ها اما سفیر ایران در روسیه از امضای توافقنامه‌ای برای خرید و تولید مشترک واکسن روسی «اسپوتنیک» بین دو کشور خبر داده و گفت که نخستین محموله از این دارو تا هفته آینده به تهران تحویل داده خواهد شد.

در حالیکه بحران کرونا هر روز جان تعداد زیادی از هموطانمان را میگیرد و نظام سلامت با چالش جدی برای مدیریت آن روبروست .کادر درمان خسته اند و بنظر میرسد ادامه این راه با روال کنونی واقعا غیر ممکن است و مردم هم توقع دارند واکسنی وارد کشور شود که درباره مباحث علمی آن کمترین شائبه مطرح باشد مسئولین کشور با تناقض گویی و سیاسی کاری روند واکسیناسیون را تاخیر می اندازند .

بیشتر کشورهای منطقه انجام این پروسه را شروع کرده و حداقل گروههای پرخطر خود را ایمن کرده اند اما ما اندر خم یک کوچه ایم و مردم هر روز با انتشار اخبار ضد و نقیض از سوی مسئولین مختلف با سردر گمی از خود میپرسند که نهایتا چه اتفاقی خواهد افتاد؟ واکسن روسی بهتر است یا چینی یا کوبایی یا منتظر بمانند ببیند واکسن کرونای تولید ملی کی وارد بازار میشود؟

مساله سلامت مردم مانند باقی مسائل کشور نیست که مسئولین پاسخی به ان ندهند و امیدوار باشند به مرور زمان مردم مساله را فراموش کنند.حیات و معاش مردم در گروی ایمنی و سلامت آنهاست.قرار است چقدر دیگر طول بکشد تا مسئولین تشخیص دهند بهترین نوع واکسن کرونا کدام است؟مسئول اینکار دقیقا چه فرد نهاد یا سازمانی است؟

 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

آناهیتا خزاعی یکشنبه, 12 بهمن,1399 15:47
فاز بالینی واکسن sputnik v به گفته سایت رسمی خود واکسن ، احتمالا اواخر می ۲۰۲۱ کامل خواهد شد . هرچند گزارشی از دو فاز قبلی هم ارائه نشده.انیستیتو گامالیا، صاحب پتنت این واکسن قبلا برای ابولا و آنفلوآنزا هم واکسن تولید کرده که هیچ کدام به تایید بین المللی نرسیده و در باز بالینی متوقف مانده . https://sputnikvaccine.com/
جعفر چهارشنبه, 05 خرداد,1400 16:24
خدا را بالای سر ناظر ببینید حدااقل یه واکسن خوب به این مردم تزریق کنید حتی با پول چرا ما مردم که اطلاعات پزشکی نداریم را سر گردان کردید بحث مرگ و میر مطرح است خجالت بکشید ما ایرانی هستیم مسلمان هسنیم چرا حرف صادق شنیده نمیشه وزیر بهداشت شما مسول جان مردم هستید سیاست کاری نکنید
===
سلام واکسیناسیون عموم مردم بر عهده وزارت بهداشت است که متولی سلامت آحاد مردم است.
شما گلایه خود را باید به گوش مسئولان وزارت بهداشت برسانید گویا یادتان رفته که در سایت سازمان نظام پزشکی نظر خود را بیان کردین