جمعه، 10 فروردین 1403

معین:

کشور در لبه پرتگاه موج چهارم کرونا قرار دارد/ خرید واکسن استاندارد باید به فوریت انجام شود

کشور در لبه پرتگاه موج چهارم کرونا قرار دارد/ خرید واکسن استاندارد باید به فوریت انجام شود

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با تاکید برا ین که ورود به پیک چهارم کرونا سبب افزایش شدید تلفات خواهد شد؛ گفت: تلاش های بومی جهت ساخت واکسن کرونا قابل تقدیر است ،اما تا رسیدن به مرحله تولید انبوه داخلی باید واکسن استاندارد برای آحاد مردم بویژه گروههای ریسک پذیر بصورت فوری خریداری شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی ، دکتر مصطفی معین رئیس شورای عالی نظام پزشکی در چهل و ششمین جلسه این شورا که بصورت حضوری و رعایت فاصله اجتماعی امروز 9 بهمن ماه در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد؛ ضمن تقدیر و تشکر از تلاش پژوهشگران داخلی در زمینه تهیه و تولید واکسن بومی کرونا اظهار کرد: باید به این مهم توجه کرد که کشور در لبه پرتگاه موج چهارم کرونا قرار دارد و اگر وارد این پیک شویم بطور حتم با افزایش میزان مرگ و میر مواجه خواهیم بود.

وی ضمن ابراز تاسف از درگذشت بزرگان طب کشور از جمله استاد گلشن و استاد اسماعیلی و سایر هموطنان عزیز،افزود: کادر پزشکی در معرض آسیب پذیری بیشتری است و نباید این سرمایه های ملی را ازدست بدهیم .

وی ادامه داد:  ضمن تقدیر از پژوهشگران داخلی که تلاش خود را در مسیر تولید واکسن بومی معطوف نموده اند باید به این نکته توجه داشته باشیم که بازگشایی مدارس و برداشتن محدودیت ها کشور را با پیک چهارم مواجه خواهد کرد ؛ لذا واردات فوری واکسن استاندارد از ضروریات است.

 معین اضافه کرد: کادر درمان، سالمندان و افرادی که  بیماری های زمینه ای دارند ، در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار دارند که امیدوارم در تهیه و توزیع واکسن استاندارد اولویت گذاری ها بطور دقیق لحاظ شود.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت ورود و رسیدگی  وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی به مسائل و مشکلات پزشکان جوان اشاره کرد و گفت: پزشکان جوان سرمایه های حال و آینده این کشور هستند که بصورت مدنی و با رعایت اصول اخلاقی و قانونی خواسته های به حق خود را مطرح می کنند و ما هم وظیفه داریم این فرصت را در اختیار آنها قرار دهیم تا نظرات خود را بیان کنند. در برخورد با این پزشکان که همانند فرزندان ما هستند باید این نکته را مدنظر قرار داد که رشته پزشکی تنها رشته دانشگاهی است که دانش آموختگان آن موظف به گذراندن طرح اجباری در هر مقطع تحصیلی هستند و با کشیک های پی در پی و مسئولیت های سنگین و حقوق اندک علاوه بر عدم امکان پرداختن به روز آمدی علمی و پژوهش های  علمی ؛ زمینه مهاجرت به سایر کشورها برای آنها فراهم می شود.

معین با گریزی به مبحث تداخلات بین رشته ای بیان کرد: این تداخلات کماکان ادامه داشته و اسباب نارضایتی همکاران را فراهم نموده است علیرغم این که تاسیس رشته ها و تصویب برنامه های آموزشی در حیطه وظایف وزارت بهداشت است و باید پاسخگو باشند؛ لذا انتظار می رود وزارت بهداشت کارها را حل و فصل نموده و به تعارضات رسیدگی کند تا گروههای مختلف برای احقاق حقوق خود بتوانند از راههای منطقی پیگیری نمایند.

وی همچنین به پیشنهاد ممنوعیت طرح غربالگری اجباری که اخیرا در کمیسیون ویژه اصل 85 مجلس مورد بحث قرار گرفته اشاره کرد و گفت: تنها در حدود 10 هزار مجوز سقط جنین قانونی در هر سال داریم ولی متاسفانه بین 300 تا 600 هزار سقط غیررسمی و غیرقانونی در کشور داریم که سلامت مادر را به خطر می اندازد و باید فکری برای این معضل شود؛ لذا نباید سطحی به اینگونه مسائل مرتبط با جمعیت که جنبه های علمی ، اجتماعی و اقتصادی پیچیده ای دارد نگریست .

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به مصوبه هزینه های سرباری ناشی از اپیدمی کرونا خاطرنشان کرد: همه موظفیم از این مصوبه شورای عالی دفاع کنیم تا اولا سلامت بیماران و کادرهای پزشکی به خطر نیافتد و در استان ها هم مزاحم همکاران نشوند . در این شرایط بحرانی لازم است که وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته و برای رفع مشکلات جامعه پزشکی و  مردم تلاش کنیم .

وی در خصوص مباحث مالیاتی جامعه پزشکی یاد آور شد: مشکلات این حوزه همچنان کم و بیش به قوت خود باقی است و هنوز با نگاه بی اعتمادی و سوء ظن به جامعه پزشکی نگریسته می شود که در شرایط پاندمی کووید 19 و با وجود ایثارگری های جامعه پزشکی دور از انصاف  است.

** حرکت شتابی خوبی در زمینه تولیدات واکسن بومی صورت گرفته است

دکتر روح  الامینی عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز ضمن اشاره به بازدیدهای خود از برخی شرکت های داخلی در زمینه تولید واکسن بومی کرونا گفت: حرکت شتابی خوبی در این زمینه انجام شده و با این روند اگر پش رویم می توان گفت چند میلیون دوز واکسن تا چند ماه آتی تولید خواهد شد و حتی می توانیم مدعی صادرات هم باشیم.

وی در خصوص ممنوعیت طرح غربالگری سلامت جنین تصریح کرد: اصلاحات و کارهای مشورتی در این زمینه انجام شده و بدنبال برخورد عقلانی هستیم و جای نگرانی نیست .

اهم مسائل مورد بحث در چهل و ششمین  جلسه شورای عالی نظام پزشکی که بصورت حضوری برگزار شد شامل موارد ذیل است:

** تشکیل پرونده جهت دریافت خسارت مدنی از سوی برخی بیماران که مشکلاتی را برای جامعه پزشکی ایجاد نموده و بیمه مسئولیت مدنی هم هزینه های آن را تقبل نمی کند.

** افزایش متقاضیان مهاجرت به خارج از کشور از طرف فارغ التحصیلان پزشکی موضوع مهمی است که باید مورد بررسی جدی قرار گیرد.

** اجبار وزارت بهداشت به ارائه خدمات همکاران فیزیوتراپیست در روزهای تعطیل و شیفت های عصر در حالی که مشمول قانون ارتقاء بهره وری و سختی کار نمی شوند و در سنجه اعتبار بخشی وزارت بهداشت برای آنها نمره در نظر گرفته شده  است در حالی که مسئولیت باید در برابر حقوق باشد.

** مداخلات حرفه ای و عدم رعایت صلاحیت ها از جمله این که به همکاران فیزیوتراپیست گفته می شود که به پرستاران نحوه فیزیوتراپی تنفسی را آموزش دهند که ا ین امر علاوه بر مداخله حرفه ای سلامت بیمارا به مخاطره می اندازد.

** پیگیری معضل مالیاتی جامعه پزشکی و متمم سال 93 که هنوز با وجود شرایط بحرانی کرونا هجمه ها علیه جامعه پزشکی وجود دارد و ردیف های مختلف برای سال آتی روی هم انباشته نشود.

** تهیه واکسن برای کادر درمان در اسرع وقت  و این که در توزیع آن همه گروههای پزشکی یکسان دیده شوند .

** تعیین تکلیف دانش آموختگان دکترای ژنتیک پزشکی در خصوص دریافت شماره نظام پزشکی.

**بازگرداندن حق تعرفه گذاری به سازمان نظام پزشکی.

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

ای بابا پنجشنبه, 09 بهمن,1399 17:24
سلام.اولویت واکسن کرونا برای خـــــــــــــــــــانواده کادر درمان ضــــــــــــــــــــــــروریست!!!!
&84;&84;&84;&84;&84;&84;&84;&84;&84;&84;&84;&84;&84;&84;&84;&84;&84;❌❌❌❌❌