پنجشنبه، 9 فروردین 1403

دکتر علیرضا سلیمی، رئیس انجمن علمی متخصصان بیهوشی

احساس نارضایتی در بین متخصصان بیهوشی مشهود است

احساس نارضایتی در  بین متخصصان بیهوشی مشهود است
متاسفانه احساس نارضایتی در تمام سطوح متخصصین بیهوشی دیده می‌شود و آن‌ها حس می‌کنند آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته‌اند و در حلقه‌های تصمیم‌گیری دیده نشده‌اند و صرفاً به عنوان سرباز خط مقدم از آنها استفاده شده است. پرنشدن ظرفیت رشته بیهوشی در دانشگاه‌ها یک زنگ خطر است که نشان می‌دهد این بیماری مزمن است و نارضایتی وجود دارد.

جامعه متخصصان بیهوشی شدیداً درگیر مقابله با بیماری کووید 19  است و در خط اول مقابله قرار دارد. به لحاظ درمانی تماس مستقیم با بیماران بدحال که وظیفه ذاتی متخصصان بیهوشی است، موجب شده در تمام خط اول اعم از اورژانس‌ها و بخش‌ها و بخش‌ها مراقبت‌های ویژه،  متخصصین بیهوشی در تماس نزدیک با بیماری باشند. تعداد متخصصینی که مبتلا شدند بالا بود و آسمانی شدن حداقل 14 نفر از همکاران بسیار دردناک بود.

به نظر می‌رسد ساختارهای محافظتی از همکاران به خصوص همکاران بیهوشی باید بازنگری شود. به نظر می‌رسد بیشترین مشکلات در محیط‌های استراحت و غذاخوری‌ها است. بعد از یک سال انتظار داریم نقاط ضعفی که در حفاظت همکاران در مقابل کووید 19 وجود دارد،  برطرف شود. محل‌های استراحت، نمازخانه و رختکن مراکز درمانی نیاز به تهویه جدی دارند. این محل‌ها مکانی هستند که همکاران پوشش محافظتی را برای دقایقی برمی‌دارند و همان جا ابتلا اتفاق می‌افتد. 

از طرف دیگر تورم بسیار بالا و بالارفتن مخارج و البته مشکلات اقتصادی بیماری کرونا باعث شد درآمد پزشکان به خصوص در بخش خصوصی کمتر شود و مشکلات اقتصادی جدی پیش بیاید. این شرایط بیشتر از همه در زمانی که پزشکان بیمار می‌شدند، خود را نشان می‌داد. بیماری فقط یک دوره 14 روزه نیست و دوره استراحت و بازتوانی تا چندین ماه طول می‌کشد و فرد توان کار کردن مانند سابق را نخواهد داشت و برای همین بسیاری از همکاران با مشکلات مالی روبرو شدند.

در کل باید بگویم متاسفانه احساس نارضایتی در تمام سطوح متخصصین بیهوشی دیده می‌شود و آن‌ها حس می‌کنند آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته‌اند و در حلقه‌های تصمیم‌گیری دیده نشده‌اند و صرفاً به عنوان سرباز خط مقدم از آنها استفاده شده است. پرنشدن ظرفیت رشته بیهوشی در دانشگاه‌ها یک زنگ خطر است که نشان می‌دهد این بیماری مزمن است و نارضایتی وجود داشته و چشم انداز این رشته مهم و اساسی مبهم بوده که باعث شده دستیاران برای ورود به این رشته علاقه نشان ندهند. کووید 19 هم انگار تیر خلاصی بود که باعث شد این مشکل زودتر از آن چیزی که باید و شاید خودش را نمایان کند.

متخصصین بیهوشی انتظار دارند واکسینه شدن‌شان در مقابل بیماری کرونا در اسرع وقت و در یک مسیر منطقی به سرعت انجام شود. تنها چزی که کمک می‌کند ابتلای آن‌ها کاهش پیدا کند و با قدرت کارشان را ادامه بدهند واکسیناسیون است. برای واکسیناسیون تمامی مردم و بخصوص کادر درمان و پزشکان و کسانی که در خط اول هستند مانند متخصصین بیهوشی باید راهکار شفافی نشان داده شود و انتظار داریم در یکی دو ماه آینده واکسیناسیون برای متخصصین بیهوشی و دستیاران این رشته و سایر همکاران خط اول و گروه‌های پرخطر جامعه انجام شود.

و در نهایت اینکه در آستانه برگزاری کنگره مجازی آنستزیولوژی هستیم که اولین کنگره مجازی آنستزیولوژی ایران است که با نام و یاد مدافعان سلامت و آسمانی‌های سپیدپوش برگزار می‌شود. در ماه‌های اخیر اقدامات زیادی انجام شده است تا بالاترین سطح علمی به بهترین شکل به صورت مجازی ارائه شود و در ماه‌های بهمن و اسفند به روزترین نباحث علمی و جدیدترین یافته‌های علمی این حوزه با بالاترین امتیاز بازآموزی به صورت آنلاین و آفلاین ارائه خواهد شد که استقبال از اولین کنگره مجازی آنستزیولوژی عالی و  بیشتر از حد تصور ما بوده است.

 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.