پنجشنبه، 9 فروردین 1403

اتحاد ژئوپلیتیک ایران و کوبا برای تولید واکسن کرونا

اتحاد ژئوپلیتیک ایران و کوبا برای تولید واکسن کرونا
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بازنشر سخنان رئیس اتاق فکر گفت وگوی بین آمریکایی، بر اتحاد ژئوپلیتیک ایران و کوبا در تولید واکسن کرونا تاکید کرد

کیانوش جهانپور روز شنبه در صفحه توئیتر خود بخشی از صحبت های مایکل شیفتر رئیس اتاق فکر گفتگوی بین آمریکایی واشنگتن را بازنشر کرد.

وی در این مطلب به نقل از مایکل شیفتر رئیس اتاق فکر گفت وگوی بین آمریکایی واشنگتن نوشت: اینکه کوبا و ایران در حال تولید واکسن COVID-۱۹ هستند شگفت آور نیست. هر دو دولت تحت تحریم های ظالمانه آمریکا قرار گرفته اند که حتی فرصت های تولید و دسترسی به واکسن را محدود کرده است. این اتحادی ژئوپلیتیک و عمل گرایانه است.

جهانپور هفته گذشته در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفته بود:  برای تولید مشترک واکسن کرونا با یک کشور خارجی اقداماتی از قبل انجام شده بود. شرط ایران برای انجام کارآزمایی بالینی انسانی واکسن کرونا در داخل کشور، تولید مشترک واکسن و انتقال فناوری تولید واکسن به ایران بود، به هر حال برخی شرکتهای خارجی در این زمینه مذاکراتی با ایران داشتند ولی در زمان حاضر فقط یکی از موسسات قدیمی و شناخته شده کوبا در حوزه واکسن سازی که از سالهای قبل با انستیتو پاستور ایران در زمینه تولید واکسن همکاری داشته است و بر اساس همان پلتفورم و زمینه همکاری و با همان فناوری موضوع تولید واکسن کرونا را هم هر دو موسسه دنبال کرده اند.

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایران- کوبا در ایران انجام می شود

جهانپور افزود: فاز یک کارآزمایی بالینی انسانی واکسن کرونا در کشور کوبا با موفقیت انجام شده است، فاز دوم مطالعه بالینی انسانی آن نیز هم اکنون با نظارت انستیتو پاستور ایران در کشور کوبا در حال انجام است و به شرط موفقیت فاز دو، فاز سه مطالعه انسانی آن همان طور که رئیس انستیتو پاستور ایران اعلام کرده در ماههای پایانی امسال در ایران انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: هر اقدام دیگری که قرار باشد برای تولید مشترک واکسن کرونا در ایران انجام شود و هر کارآزمایی بالینی که برای تولید واکسن لازم باشد، زمانی در ایران انجام می شود که طرف مقابل شرایط ایران را بپذیرد. تاکنون فقط یک موسسه کوبایی شرایط ایران را پذیرفته است. این موضوعی است که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم بر آن تاکید کرده است.

جهانپوذر گفت: فناوری تولید واکسن مشترک ایران و کوبا، فناوری ساب یونیت است که طی آن بخشی از پروتئین ویروس تولید می شود و قرار است طی این همکاری مشترک این فناوری به ایران منتقل شود. 

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: احتمالا اولین واکسن های کرونا که به ایران می رسد از مسیر خرید مستقیم از یک کشور خارجی است، بعد از آن سهمیه ایران از سبد کوواکس می رسد، سپس تولید مشترک انستیتو پاستور ایران با یک شرکت کوبایی است و پس از آن واکسن ایرانی تامین می شود.

وی افزود: همان طور که وزیر بهداشت قبلا اعلام و رئیس جمهوری هم بر آن تاکید کرده است، برای تامین واکسن کرونا چهار مسیر مختلف دنبال می شود که شامل خرید مستقیم از یک کشور خارجی تولید کننده واکسن تایید شده، خرید از سبد کوواکس سازمان بهداشت جهانی، تولید مشترک با یک شرکت خارجی و تولید واکسن کرونا در داخل است.

وی ادامه داد: در این زمینه برای خرید مستقیم واکسن کرونا از یک کشور خارجی اقداماتی انجام شده و زمانی که نتیجه آن قطعی شود به مردم اعلام می شود، برای خرید واکسن کرونا از سبد کوواکس نیز اقدامات لازم انجام شده، البته مشکلاتی برای انتقال پول وجود داشت که بر طرف شد و از مسیر سازمان بهداشت جهانی در زمان مقرر و پس از شروع توزیع آن، واکسن کرونا وارد کشور می شود.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: در کنار این اقدامات، مسیر تولید واکسن کرونا در داخل نیز دنبال می شود. اقدام برای تولید واکسن کرونا در داخل از ابتدا توسط ۱۶ شرکت ایرانی شروع شده بود و تا این لحظه ۱۲ تقاضا و اعلام آمادگی برای تولید واکسن کرونا در ایران به سازمان غذا و دارو وصول شده و از این تعداد ۸ شرکت پرونده فعال دارند و از این هشت شرکت یک مورد وارد فاز کارآزمایی بالینی انسانی شده، دو شرکت دیگر نیز به زودی وارد فاز مطالعه بالینی انسانی می شوند.

جهانپور گفت: بر اساس برنامه زمانی بندی انجام شده، خرید مستقیم واکسن از یک کشور خارجی از بقیه مسیرها جلوتر است. البته همزمان اقدامات لازم برای خرید از سبد کوواکس هم انجام شده است. به نظر می رسد خرید مستقیم واکسن کرونا از یک کشور خارجی زودتر از بقیه محقق می شود. بعد از آن خرید از کوواکس، بعد از آن تولید مشترک با یک کشور خارجی و بعد هم تولید واکسن کرونا در داخل را خواهیم داشت و به نظر می رسد عمده نیاز کشور از مسیر تولید داخل تامین خواهد شد.

وی افزود: هنوز زمان دقیق ورود واکسن کرونا به کشور و شروع واکسیناسیون را نمی توان اعلام کرد.به هر حال با توجه به تقاضای بالای خرید واکسن در کشورهای مختلف دنیا اقدامات لازم انجام می شود البته هر واکسنی برای واردات به کشور باید شرایط سازمان غذا و داروی ایران را احراز کنند، یعنی باید حتما در کشور مبدا مجوز مصرف گرفته باشد و استفاده از آن واکسن برای مردم آن کشور شروع شده باشد. هر زمان که با توجه به شرایط سازمان غذا و دارو، یک واکسن تولید شده خارجی مجوز  بگیرد، اقدامات لازم برای خرید و ورود واکسن به کشور انجام می شود.

شرط ایران برای خرید واکسن خارجی

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: در هر صورت هر واکسنی که تاییدیه های بین المللی یا تایید سازمان غذا و داروی کشور مبدا را داشته باشد و در کشور مبدا هم واکسیناسیون با آن شروع شده باشد می تواند در  ایران مورد بررسی قرار گیرد و اگر سازمان غذا و داروی ایران تایید کند، خریداری می شود.

وی افزود: فعلا تعداد کاندیداهای خرید واکسن از خارج خیلی محدود است و قاعدتا در هفته های آینده تعداد این کاندیداها بیشتر می شود، شاید فعلا با توجه به شرایط ایران تعداد معدودی واکسن شاید در حد سه واکسن می توانند کاندیدای خرید باشند اما به زودی این تعداد بیشتر می شود.

جهانپور گفت: در مورد واکسن های خریداری شده از کوواکس نیز هنوز نمی توانیم زمان دقیقی برای ورود واکسن به کشور اعلام کنیم چون هنوز کوواکس توزیع واکسن را شروع نکرده است و چون این کار با محوریت سازمان بهداشت جهانی انجام می شود اول باید سازمان بهداشت جهانی واکسن مورد نظر را تایید کند، بعد واکسن های سبد کوواکس را دریافت و بعد شروع به توزیع کند. ایران ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از کوواکس خریداری کرده ولی هنوز توزیع این واکسن شروع نشده است.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.