ﺳﻪشنبه، 4 اردیبهشت 1403

معین: 

ضرورت واکسینه شدن گروههای پرخطر در اسرع وقت/ نباید زمان طلایی را از دست دهیم!

ضرورت واکسینه شدن گروههای پرخطر در اسرع وقت/ نباید زمان طلایی را از دست دهیم!

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر ضرورت خرید واکسن کرونا قبل از شروع پیک بعدی گفت: به لحاظ فوریت و ضرورت واکسیناسیون گروههای پرخطر بویژه کادر درمانی، پرستاری و سالمندانی که بیماری زمینه ای دارند، نباید زمان طلایی برای خرید واکسن را از دست دهیم. 

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر مصطفی معین در چهل و پنجمین جلسه فوق العاده شورای عالی نظام پزشکی که پنج شنبه مورخ 99/10/18 بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد؛ ضمن تسلیت سالگرد شهادت سردار سلیمانی و جانباختگان سقوط هواپیمای اوکراینی اظهار کرد: درابتدا گلایه خود را در رابطه با سقوط هواپیمای اوکراین و جان باختن دانشمندان عزیز و جوان ایرانی مطرح میکنم که با تدابیر بهتری باید با این سانحه و خانواده های عزادار آنها برخورد می شد. 


وی با اشاره به این که جانباختگان هواپیمای اوکراین فرزندان برومند این کشور بودند؛ افزود: از نزدیک شاهد بوده ام که چه بر سرخانواده های داغدار این عزیزان در سالی که گذشت آمد و چه جانگداز در مصیبت و سوز دائمی بودند. 


وی با بیان این که سانحه سقوط هواپیمای اوکراین بصورت یک مسئله حل نشده در اذهان باقی مانده است؛ ادامه داد: برای تسلی خاطر خانواده های داغدار می شد عزای عمومی اعلام کرد و با توجه به این که ملت شریف و آگاهی داریم، اگر مدبرانه تر برخورد می شد.  این مسئله را می پذیرفتند. 


رئیس شورای عالی نظام پزشکی در ادامه با اشاره به تولید واکسن بومی کرونا بیان کرد: ضمن تبریک به دانشمندان ایرانی که تلاش خود را در عرصه تولید واکسن داخلی معطوف داشته و پیگیر این مهم هستند؛ اما به لحاظ فوریت و قبل از شروع پیک بعدی باید گروههای پرخطر را واکسینه کنیم و نباید خرید واکسن استاندارد به تعویق بیافتد. 


معین با تاکید بر این که نباید زمان طلایی را برای واکسیناسیون از دست بدهیم ؛ تصریح کرد: مشکلات تحریم در این زمینه دخیل نیست و باید محموله استاندارد را وارد کرده و کادر درمانی که در خط مقدم مقابله با کووید 19 بوده و همچنین سالمندانی که بیماری های زمینه ای دارند؛ به فوریت واکسینه شوند. 


وی با اشاره به این که برای آغاز واکسیناسیون به گروههای اولویت دار فوق نیازمند یک محموله 15 میلیونی هستیم تا محموله های بعدی فرا رسد؛ خاطرنشان کرد: تامین واکسن استاندارد کرونا باید در رأس و اولویت امور جاری کشور باشد و طبق تاکیدات قرآن نجات جان یک انسان برابر نجات جان همه انسانهاست!


** هرگونه غفلت در امور سلامت مردم پذیرفته نیست 
رئیس شورای عالی نظام پزشکی با گریز به مباحث انحرافی مطرح شده در خصوص تحریم واکسن و یا استفاده از داروی امام کاظم (ع) جهت درمان بیماری کووید 19 اظهار کرد: دفع الوقت در آغاز واکسیناسیون افراد سبب بی اعتمادی مردم و آغاز یکسری حرکت های انحرافی و خرافه گرایی در جامعه شده است که پشت آن جریان های اقتصادی نهفته است. شیوع این نوع تفکرات غیر علمی مدیریت بحران کرونا را دچار مشکل و کشور را به سمت پس رفت هدایت می کند.


وی افزود : دستگاه قضایئ برخی از کشورهای در حال توسعه و یا توسعه یافته با عوامل ترویج شایعات، شبه علم و خرافی که سبب گمراهی مردم، ایجاد انگ و برچسب به بیماران و کادرهای پزشکی و گسترش بیشتر بیماری می شود؛ برخورد قانونی می کنند. 


معین تاکید کرد: با رواج این نوع تفکرها مشارکت مردمی برای کنترل پاندمی تحقق پیدا نکرده و دولت به تنهائی قادر به کنترل و ریشه کنی کرونا نخواهد بود و این غفلت پذیرفته نیست و نباید به سادگی رها شود. 


وی گفت: در آخرین جلسه ستاد مرکزی مدیریت و هماهنگی سوانح و حوادث غیرمترقبه سازمان نظام پزشکی ،موارد فوق در دستور کار قرار گرفت  و مقرر شد تا نامه یا بیانیه ای جهت اطلاع رئیس جمهور مبنی بر این که نباید فرصت طلایی برای خرید واکسن را از دست داد؛ تهیه شود . 


**نیازمند تغییرات ساختاری در امور مرتبط با حقوق جامعه پزشکی و رزیدنت ها هستیم
وی تصریح کرد : نباید دست روی دست گذاشت تا مسائل حاد و مزمن جامعه پزشکی بویژه پزشکان عمومی و پزشکان خانواده که در خط اول تشخیص و درمان بیماری ها قرار دارند و نیز دستیاران دوره های پزشکی مورد غفلت قرار گیرد. 


رئیس شورای عالی نظام پزشکی در اشاره به مسائل و مشکلات دستیاران و رزیدنت ها و دانش آموختگان گروه پزشکی  ادامه داد: نباید استفاده ابزاری و گروکشی از مدرک و تخصص و زندگی این همکاران بشود. دستیاری که باید تمام وقت در پی کسب دانش و کارهای تحقیقاتی باشد ؛ مرتباً از این بیمارستان به آن بیمارستان رفته و با کمترین حقوق به امور خدمات درمانی مشغول باشد. 


وی ادامه داد: دور از انصاف و عدالت است که با دانش آموختگان جدید و جامعه دستیاری اینگونه رفتار شود، این مسائل مزمن از اوایل انقلاب وجود داشته و اکنون نیز تشدید شده است.


به گفته معین سازمان نظام پزشکی باید به عنوان نهادی که نماینده پزشکان، و مدافع همزمان حقوق شهروندی جامعه پزشکی و مردم است، با ارائه پیشنهادها و سیاستهای لازم نسبت به تغییر ساختار امور این همکاران در وزارت بهداشت؛ گام بردارد. 


وی با طرح این سوال که درکدام کشور از یک انسان فرهیخته استفاده ابزاری می شود، افزود: دستیاران تخصصی و فوق تخصصی و دانش آموختگان جدید در طرح های اجباری وزارتخانه عمرشان تلف شده و در سن 40 سالگی تازه باید برای آینده خود تصمیم گیری کنند. 


وی گفت: در خصوص رشته هایی که درآمد پایین داشته و مشکلات معیشتی و اقتصادی دارند ؛ باید حمایت های مادی و معنوی توسط نظام اجتماعی صورت گیرد. در فرهنگ دینی ما نیز به این امور تاکید خاصی شده است.


رئیس شورای عالی نظام پزشکی چهار گروه پزشکان؛ معلمان؛ قضات و نیروهای نظامی را از نظر اولویت و ضرورت تامین مادی و معنوی و منزلت اجتماعی آنان برشمرد و گفت: پزشکان در راس این گروهها قرار دارند زیرا محرم جان و سلامت، و مال و ناموس مردم هستند و اگر انگیزه خود را از دست داده و یا منزلت اجتماعی آنان کاهش یابد؛ دیگر مورد اعتماد مردم نخواهند بود و خسارت آن در نهایت به جامعه تحمیل می شود. در حالی که از قدیم الایام پزشکان از جایگاه خاصی در بین مردم برخوردار بوده و مورد احترام همه اقشار قرار داشتند. 


**نیازمند انسجام حداکثری در بین جامعه پزشکی هستیم 
معین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که جامعه پزشکی باید از حرکت های مقطعی و واکنش های احساسی و عکس العملی خودداری نمایند؛ اذعان کرد: همه ارکان نظام پزشکی از جمله شورای عالی ؛ مجمع عمومی و بدنه سازمان و نیز هیات مدیره نظام پزشکی شهرستان ها باید با یکدیگر رابطه ای هدفمند، برنامه ریزی شده و همراه گفت و گو و تبادل نظر داشته باشند و از این طریق انسجام خود را حفظ نمایند. 


وی یاد آور شد: عدم حفظ انسجام و وحدت رویه موجب خواهد شد تا بی مهری ها و هجوم ها از هر سو به جامعه پزشکی وارد شود، لذا به عنوان یک سیاست راهبردی همه ما باید به این مهم توجه کنیم.

 

** تبادلات ارزی یک مشکل جدی است
در ادامه دکتر روح الامینی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با اشاره به مسئولیتی که مجلس در زمینه کرونا به این کمیسیون محول کرده است؛ گفت: کرونا را یک مسئله ملی می دانیم و پیگیر واکسن از جهات مختلف هستیم.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با اشاره به این که مشکل تبادلات ارزی بسیار جدی است؛ خاطرنشان کرد: نمی توان منتظر تهیه واکسن داخلی بود و به فوریت باید واکسن استاندارد تهیه شود اما بحث ارز مرغوب برای تامین دارو بطور عام و تامین واکسن بطور خاص مطرح است.


**جامعه پزشکی بدنبال افزایش بار تورم و تعرفه ها بر دوش مردم نیست
در ادامه هر یک از اعضای شورای عالی نظام پزشکی به بیان نقطه نظرات خود در خصوص مسائل و مشکلات هر یک از گروههای پزشکی پرداخته و خواستار رشد تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی متناسب با تورم موجود در جامعه شدند ضمن آن که مطلقاً بدنبال افزایش بار تورم و تعرفه ها بر دوش مردم نیستند بلکه دولت باید نگاه ویژه ای به این مقوله داشته باشد تا میزان پرداخت از جیب مردم افزایش نداشته باشد.


دکتر محمد مهدی مطهری رئیس کمیسیون تخصصی مشورتی تعرفه و بیمه نیز به ارائه گزارش مبسوطی در خصوص تعرفه های تشخیصی و درمانی سال 1400 پرداخت و اهم کارهای کارشناسی شده جهت تعیین تعرفه ها با در نظر گرفتن وضعیت رشته های مختلف از جمله آزمایشگاهیان و دندانپزشکان و ... به اعضای شورای عالی ارائه شد .


دکتر علی بیرجندی نژاد رئیس کمیسیون تخصصی مشورتی مالیات نیز گزارشی از کارهای کارشناسی شده  این کمیسیون در خصوص تبصره ماده 46 قانون مالیاتی ارائه نمود مبنی بر این که به کدام یک از خدماتی که از سوی سازمان به جامعه پزشکی ارائه می شود؛ مالیات بر ارزش افزوده تعلق می گیرد.


اهم موارد مطرح شده از سوی اعضای شورای عالی نظام پزشکی به شرح ذیل است:


** بدلیل این که اساس خدمات جامعه آزمایشگاهی بر تجهیزات و مواد مصرفی استوار است و با توجه به رشد تورم و چند برابر شدن نرخ ارز؛ لازم است افزایش معقولی در تعرفه های خدمات آزمایشگاهیان لحاظ شود و قیمت تمام شده بعنوان فصل الخطاب قانون مورد توجه قرار گیرد.


**در برنامه توسعه هفتم اختیار تعرفه گذاری بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی بازگردد.


**افزاش تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی در دو مرحله انجام شود تا مردم بار روانی حاصل از آن را بپذیرند.


** اصل کتاب CPT که توسط سازمان نظام پزشکی ترجمه و کدهای آن بطور کارشناسی استخراج شده برای تعیین تعرفه های سال 1400 مورد استفاده قرار گیرد.


**برای گروههای رادیولوژی؛ دندانپزشکی؛ زنان و مامایی که با مواد مصرفی و تجهیزات سروکار دارند ؛ هزینه های سرباری و تورم موجود در جامعه در نظر گرفته شده و تعرفه ها به گونه ای تبیین شود که همکاران این رشته ها توان ادامه فعالیت اقتصادی را داشته باشند.


**مبنای پرداخت بیمه ها تعرفه بخش خصوصی باشد تا تعامل بیشتری بین جامعه پزشکی و مردم برقرار شود.


**برای همکاران فیزیوتراپیست و کار درمانی جزء حرفه ای بطور جداگانه تعریف شود.


**تعرفه خدمات داروسازان رسمیت یافته و هزینه های ناشی از اجرای نسخه الکترونیک در داروخانه ها لحاظ شود.


**برداشته شدن کمیته 5 نفره تعرفه در استان ها زیرا تعرفه ها در سطح ملی تعریف می شود و نباید در استان ها کاهش یابد.


** رشد تعرفه ها نباید منجر به افزایش پرداخت ازجیب مردم شود و دولت بودجه لازم را برای تامین منابع بیمه ها لحاظ کند.


**حق افزایش تعرفه ها در نیمه دوم امسال که مصوبه شورای عالی بیمه بوده و هنوز اجرایی نشده برای جامعه پزشکی محفوظ است .
انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.