" />
چهارشنبه، 29 فروردین 1403

نگرانی از تصمیم هند برای اعطای مجوز به واکسن داخلی کرونا

نگرانی از تصمیم هند برای اعطای مجوز به واکسن داخلی کرونا

متخصصان در خصوص "تصمیم شتاب زده" هند برای اعطای مجوز اضطراری به یک واکسن تولید داخلی این کشور ابراز نگرانی‌ کرده‌اند.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، آنها نگرانند که واکسن داخلی کواکسین (Covaxin) محصول شرکت داروسازی "بهارات بایوتک" مراحل آزمایش خود را به طور کامل طی نکرده باشد.

 

سازمان نظارت و کنترل بر داروهای هند روز یکشنبه به واکسن‌های شرکت هندی بهارات بایوتک (معروف به کواکسین) و همچنین آکسفورد- استرازنکا مجوز اضطراری داد و اعلام کرد خود را برای گسترده‌ترین برنامه واکسیناسیون کرونا در دنیا آماده می‌کند.

 

نارندرا مودی، نخست وزیر هند روز یکشنبه گفته بود صدور مجوز به این واکسن "ورق را برگرداند" اما کارشناسان بهداشت هشدار می‌دهند که این تصمیمی شتاب‌زده است.

 

ناظران بهداشتی در یک شبکه نظارت بر داروها در هند گفته‌اند که از تایید واکسن شوکه شده‌اند.

 

این شبکه نظارتی دارو فقدان داده‌ها در خصوص اثربخشی این واکسن را نگران‌ کننده خوانده است و تاکید کرده که عدم شفافیت، سوال‌ها بسیاری ایجاد می‌کند که می‌تواند اعتماد را به نهادهای تصمیم‌گیرنده علمی در هند سست کند.

 

با وجود انتقادها، رئیس سازمان نظارت و کنترل بر داروی هند اعلام کرد که نتایج آزمایش انسانی واکسن‌ شرکت بهارات بایوتک نشان می‌دهند، داروی آنها بی‌خطر است.

 

او گفته این واکسن ۱۰۰ درصد ایمن است و عوارض جانبی مانند تب خفیف ، درد و آلرژی برای هر واکسن شایع است.

 

گاگاندیپ کانگ، متخصص مشهور هندی به تایمز هند گفته که تا کنون چنین چیزی ندیده و مطلقا هیچ داده‌ای درباره اثربخشی ارائه یا منتشر نشده است.

 

در عین حال، شبکه نظارت بر دارو که منتقد اعطای مجوز اضطراری است، می‌گوید داده‌هایی هم وجود ندارد که نشان دهد این واکسن در برابر ویروس‌های جهش یافته مقاوم است.

 

هند در حال برگزاری تمرین سراسری در کشور برای اجرای برنامه گسترده واکسیناسیون ویروس کروناست. 

 

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، در این کشور تا کنون بیش از ۱۰ میلیون نفر به کرونا مبتلا شده‌ و نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.‌

ترجمه: ایسنا

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.