پنجشنبه، 9 فروردین 1403

ایران به چند دوز واکسن نیاز دارد؟

ایران به چند دوز واکسن نیاز دارد؟
مسئولان خبر دادند توانسته‌اند 16 میلیون دوز واکسن کرونا از سازمان بهداشت جهانی خریداری کنند.در شرایطی که مشخص نیست این واکسن‌ها چه زمانی به ایران برسد این پرسش مطرح است که برای رسیدن به ایمنی کامل، کشورمان به چند دوز واکسن نیاز دارد و برنامه مسئولان برای تامین آن چیست؟

به نقل از روزنامه آفتاب یزد، پس از گذشت مدت زمان اندکی از شیوع بیماری کرونا، همگان بر این باور بودند که این بیماری به وسیله واکسن از بین می‌رود. به دلیل بالا بودن سرایت‌پذیری این بیماری، باید درصدی از جمعیت واکسیناسیون شوند تا گسترش پیدا نکند. این روزها خبرهای زیادی مبنی بر تولید واکسن به دست ما رسیده است. بسیاری از کشورها شروع به واکسیناسیون کرده‌اند و تعدادی هم منتظر واردات واکسن هستند. ایران اعلام کرده است که واکسن‌های داخلی وارد فاز آزمایش انسانی شده و از طرفی بیش از 16 میلیون دوز واکسن از خارج خریداری شده است.

>مشکل خرید واکسن کرونا حل شد

رئیس کل بانک مرکزی در حالی از حل شدن مشکل خرید واکسن خبر می‌دهد که تولید این واکسن اکنون در داخل در حال گذراندن مراحل پایانی است و قرار است تست انسانی آن این روزها انجام شود. عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی نوشت: در یکی از پست‌های قبلی‌ام تاکید کردم تحریم آمریکا و نیاز به اخذ موافقت اوفک، موجب شده است که مسئله خرید واکسن کرونا از کوواکس (covax) با مشکل وتاخیر روبرو شود. در این خصوص چند نکته را برای اطلاع مردم عزیز اعلام می‌کنم:

موافقت اولیه برای انتقال از حساب یک بانک (غیر از منابع بانک مرکزی در کره) دریافت شد و دستور پرداخت وجه را صادر کردیم. پیگیری‌های لازم در این زمینه بی‌وقفه ادامه دارد.بانک مرکزی ایران برای خرید واکسن کرونا در این مرحله 200 میلیون یورو تخصیص داده است. در صورت نیاز، منابع بیشتری نیز تامین خواهیم کرد.هماهنگی لازم را با وزارت بهداشت در این خصوص داریم و مردم عزیز مطمئن باشندکه خرید و انتقال واکسن کرونا در اسرع وقت انجامخواهد شد. بانک مرکزی ایران برای خرید واکسن کرونادر این مرحله ۲۰۰ میلیون یورو تخصیص داده است.

در صورت نیاز، منابع بیشتری نیز تامین خواهیم کرد.>صدور مجوز انتقال پول برای خرید ‎واکسنپس از اظهارات رئیس بانک مرکزی،سخنگوی دولت نیز گفت:« بالاخره پیگیری دولت، به خصوص تلاش بی‌وقفه بانک مرکزی به ثمر نشست و یک بامداد پنجشنبه مجوز انتقال پول برای خرید ‎واکسن کرونا از طریق یک بانک صادر شد.»

علی ربیعی سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود در توئیترگفت: در این مرحله دویست میلیون یورو اختصاص یافته و بانک مرکزی به هر میزان که لازم باشد منابع ارزی برای خرید واکسن کرونا تامینمی‌کند. ربیعی افزود: ‏دولت از اولین روزها و هفته‌های شیوع‎کووید-۱۹ راهبرد تولید و ‎خرید واکسن را در دستور کار خود داشت و به رغم موانع متعدد ضمن حمایت از تولید داخلی، برای خرید از خارج و از راه‌ها و منابع مختلف تلاش کرد. امروز در هر دو زمینه، به موفقیت‌های امیدبخشی رسیده‌ایم. وی تاکید کرد:

‏در دفاع از معیشت و ‎سلامت مردم کوتاه نخواهیم آمد و اطمینان داریم که فشار حداکثری و ‎تحریم در برابر اراده مردم و همت دولت به زانو خواهد افتاد.»>16 میلیون دوز کم استاین در حالیست که وزیر بهداشت اذعان دارد مقدار خریداری شده واکسن برای واکسیناسیون مردم کم است. به گزارش ایسنا، سعید نمکی درباره وضعیت تامین واکسن کرونا، گفت:

ما برآورد کردیم که علاوه بر ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسنی که از سبد کووکس دریافت می‌کنیم، برای واکسیناسیون تعداد بیشتری از مردم نیازمند واکسن بیشتری هستیم. وی افزود: در این زمینه هم خوشبختانه اقدام کردیم و با کشورها و سازندگان مختلف چه به صورت مستقیم چه توسط بخش خصوصی اقدام کردیم و از بخش خصوصی هم خواستیم با هر توانی که می‌توانند از هر کجای دنیا واکسن تهیه کنند.

البته باید از منابع معتبر و مورد تایید ۱۰۰ درصد واکسن تهیه کنند. نمکی ادامه داد: این بخش‌ها در دو مناقصه ملی که برگزار کردیم شرکت کردند و تعدادی برنده شدند که داریم مذاکره می‌کنیم. ان‌شاءالله به زودی از مسیرهای مختلف واکسن کرونا وارد می‌شود و این خبر را به مردم اعلام می‌کنیم.

>به چند دوز واکسن نیاز داریم؟

دراینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا 16 میلیون دوز واکسن خریداری شده برای جمعیت 80 میلیونی ایران مصونیت ایجاد می‌کند؟ خبر خرید 16میلیون دوز واکسن در صورتی اعلام شد که اوایل آذرماه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص گفته بود: حدود ۴۲ میلیون دوز واکسن کرونا برای واکسیناسیون ۲۱ میلیون نفر از کمپانی‌های خارجی خریداری می‌کنیم.این اظهارنظر نشان می‌دهد همانطور که خود وزیر نیز اذعان کرده بود 16 میلیون دوز واکسن پاسخگوی نیاز کشور نیست.

>16 میلیون رقم امیدوار کننده‌ای به نظر می‌رسد

اما در این خصوص دکتر مینو محرز عضو ستاد مقابله با کرونا به آفتاب یزد گفت: « همه جمعیت 80 میلیونی نیاز به واکسن ندارند گروه‌هایی مانند کودکان در اولویت نیستند.

کارکنان بیمارستان‌ها، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند در اولویت دریافت واکسن هستند. 16 میلیون رقم امیدوار کننده‌ای به نظر می‌رسد. بعد از خریداری، مدتی تا واردات واکسن به کشورها طول می‌کشد. بسیاری از کشورها در نوبت دریافت واکسن قرار دارند و همگان دسترسی سریع به واکسن ندارند. در دنیا جمعیت میلیاردی برای دریافت واکسن وجود دارد که باید شرکت‌ها به سرعت واکسن تولید کنند.

چندین نوع واکسن وجود دارد؛ ویروس کشته شده یا ضعیف شده که خطری ندارد و سال‌هاست از این نوع واکسن‌ها استفاده می‌شود و برخی از واکسن‌ها در قدیم حساسیت ایجاد می‌کردند. همیشه توصیه این است که افراد بعد از تزریق هر نوع واکسنی نباید بلافاصله مکان را ترک کنند تا در صورت وجود حساسیت کنترل شود. بنابراین واکسن‌های ضعیف شده یا کشته شده تقریبا هیچ خطری ندارند و عارضه‌ای ایجاد نمی‌کنند. واکسن‌های کرونایی که در داخل در حال تولید هستند بر اساس ویروس کشته شده یا ضعیف شده هستند و کم ضرر هستند، آنتی بادی تولید می‌کند و دارای ضرر بسیار کمی است و در نهایت مصونیت ایجاد می‌کند.»

نیاز به پوشش 40 تا 70 درصدی برای مصونیت

وی در مورد میزان واکسن مورد نیاز گفت: « ویروس شناسان معتقدند برای خاموش شدن یک بیماری در جوامع باید 40 تا 70 درصد مردم به آن دچار شوند تا این بیماری خاموش شود بنابراین واکسن هم باید در همین مقدار ایمنی را بالا ببرد تا بتواند بیماری را از بین ببرد. این ویروس در مسیر جهش‌های متعدد قرار دارد و ما امیدوار هستیم در جهت از بین رفتنش باشد.

معمولا ویروس‌ها بعد از جهش‌های بسیار از بین می‌روند. در هر صورت جهش‌هایی که اخیرا این ویروس در انگلیس و آفریقای جنوبی داشته است در واکسن‌های موجود تاثیری ندارد.» محرز همچنین در مورد هزینه واکسیناسیون برای مردم به ما گفت: «واکسن‌های آمریکایی گران‌تر است و ارزان‌ترین آن برای آکسفورد است که هنوز تولید نشده است و من از قیمت واکسن‌های چینی اطلاعی ندارم.

این واکسن‌ها چون احتیاج به یخچال و جا به جایی دارند، ‌ قیمت‌های متفاوتی دارند. چون این بیماری اپیدمی است دولت‌ها باید واکسن را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهند. »دکتر محمد حسین سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد در خصوص اینکه آیا 16 میلیون واکسن پاسخگوی جمعیت ما هست به آفتاب یزد گفت: «برای کنترل این نوع بیماری‌ها به نظر من احتیاج است 60 تا 70 درصد مردم واکسیناسیون شوند.

البته قبل از واکسیناسیون باید بررسی شود چند درصد از مردم دارای ایمنی در مقابل بیماری هستند. زیرا امکان دارد بین 30 تا 40 درصد مردم به این بیماری دچار شده باشند و ایمنی در بدن‌های آن‌ها ایجاد شده باشد. ایمنی‌ای که توسط واکسن در بدن ایجاد می‌شود متفاوت با ایمنی‌ای است که توسط بیماری به وجود می‌آید. ظاهرا ایمنی‌ای که با واکسن ایجاد می‌شود طولانی‌تر است. در مرحله اول 16 میلیون دوز خریداری شده است و به نظر می‌رسد در مراحل بعدی باز هم واکسن خریداری شود.

باید منتظر واکسن‌های داخلی هم باشیم. »همچنین دکتر آخوندی متخصص بیماری‌های عفونی به خبرنگار ما گفت: « هنوز ما نتایج واکسن‌های تولید شده را مشاهده نکرده‌ایم. باید بدانیم تاثیرگذاری این واکسن‌ها چقدر است. چون این بیماری‌ و واکسن‌ها جدید هستند به نظر من بهتر است ما منتظر نتایج این واکسن‌ها بمانیم. با محدودیت‌های جدید بسیاری از موارد ابتلا کاهش پیدا کرده است و به نظر من کار عجولانه‌ای در مقابل این بیماری انجام ندهیم بهتر باشد. 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.