جمعه، 31 فروردین 1403

ظفرقندی:

تامین واکسن برای مردم یک اولویت حیاتی و قطعی است / هر گونه تاخیر در این زمینه به زیان کشور است

تامین واکسن برای مردم یک اولویت حیاتی و قطعی است / هر گونه تاخیر در این زمینه به زیان کشور است

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با ا شاره به این که نباید زمان را برای تهیه و تزریق به موقع واکسن کرونا از دست بدهیم؛ گفت: تامین واکسن برای مردم‌ یک اولویت حیاتی، قهری و قطعی است و این تامین باید در ابعاد وسیع و در بازه زمانی مشخص و محدود برای مردم فراهم شود. 

به گزارش خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ، دکتر محمدرضا ظفرقندی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن اشاره به شیب نزولی بیماری کرونا طی چند هفته اخیر بیان کرد:این امر نشان می دهد که اگر  تصمیمات درست گرفته شود  و مردم نیز همکاری لازم را داشته باشند، چنین نتایجی رخ می دهد.


وی با اشاره به دو هفته تعطیلی و این که از اواسط آبان محدودیت هایی برای برخی شهرها انجام شد؛ افزود:  اکنون شاهد نتایج همین محدودیت ها و رعایت پروتکل ها از سوی مردم هستیم و بهتر بود که این تمهیدات به عنوان تصمیمات راهبردی از مدت ها قبل انجام می شد. 


وی ادامه داد: اگر به این نتیجه می رسیدیم که تعداد مبتلایان و مرگ و میرها در هر شهر، نسبت به جمعیت برای اعمال محدودیت ها تعیین کننده باشد، در پیک های قبلی هم نتایج بهتری را به دست می آوردیم که البته الان هم این موضوع غنیمت است و امیدواریم نتیجه شب یلدا هم طوری باشد که مردم و کادر درمان آسیب کمتری ببینند.


رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه ایران جزو ۵ کشور بالا از نظر مرگ و میر کرونا در جهان قرار داشت، تصریح کرد: در حال حاضر با این رعایت ها وضعیتمان بهبود یافته و اگر از ابتدا پروتکل درستی وجود داشت، نتایج بهتری را شاهد بودیم.
ظفرقندی در بخش دیگری از سخنان خود به آمار کشورهای مختلف در مرگ و میر کرونا اشاره کرد و گفت: طبق آمار میزان مرگ و میر در امریکا ۱۲۶۲ نفر، روسیه ۵۸۵ نفر، انگلیس ۵۳۴ نفر، ایتالیا ۵۳۳ نفر، مکزیک ۷۶۲، آلمان ۳۳۳ نفر و ترکیه ۲۴۱ نفر و هند ۳۴۲ نفر بوده است لذا ایران دیگر جزو ۱۰ کشور اول از نظر میزان مرگ ها نیست.


*ضرورت تامین واکسن در ابعاد وسیع و در بازه زمانی مشخص

وی با تاکید بر این که بحث مهم این روزهای ما واکسن است؛ اذعان کرد:  حرف اولیه ما این است که تامین واکسن برای مردم‌ یک اولویت حیاتی، قهری و قطعی است و این تامین باید در ابعاد وسیع و در بازه زمانی مشخص و محدود برای مردم فراهم شود.


ظفرقندی ادامه داد:  اگر تعداد مشخصی از واکسن را طی هشت یا نه ماه تهیه کنیم، موثر نبوده بلکه این تعداد باید در مقطع زمانی مشخص مثلا در عرض سه ماه تامین و تزریق شود ؛ زیرا اگر فاصله بیفتد، زنجیره انتقال ویروس قطع نمی شود.

 

*بخش خصوصی درحوزه تهیه و توزیع واکسن ورود کند

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان این که تزریق واکسن در دنیا به سرعت شروع شده، تصریح کرد : باید واکسن به میزان کافی ،در مدت زمان مشخص و با سرعت برای مردم ایران و با اولویت اقشار آسیب پذیر و کادر درمان تامین شود.


وی با اشاره به این که همه امکانات کشور باید در این زمینه بسیج شود؛ خاطرنشان کرد:  فقط بخش دولتی نمی تواند در این حوزه اقدام کند، بلکه لازم است نهادها و بخش خصوصی نیز در تهیه و توزیع واکسن ورود کنند و پیشنهاد سازمان هم در این زمینه کتبا به وزیر بهداشت منعکس شده و ما نیز آمادگی سازماندهی آن را داریم تا این اتفاق خوب برای مردم بیفتد.

 

*با تامین واکسن اقتصاد و معیشت مردم به شرایط عادی باز می گردد

ظفرقندی در بخش دیگری از سخنان خود به محدودیت های اقتصادی موجود اشاره کرد و ادامه داد: قطعا محدودیت های اقتصادی وجود دارد اما با تامین واکسن، اقتصاد و معیشت مردم به شرایط عادی برمی گردد و مسابقه ای که اکنون در جهان وجود دارد، این است که بسیاری از کشورها تلاش می کنند تا زودتر تمام مردم شان را واکسینه کنند و بعد گشایش اقتصادی و رفت و آمدی را اعلام کنند .


*خوشحالیم که در روز پرستار مطالبی در جهت حمایت از آنان مطرح شد

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ضمن تبریک روز پرستار و ولادت حضرت زینب کبری (س) با اشاره به این که تیم درمان اعم از پزشک و پرستار باید با هم دیده شده و رشد کنند؛ اظهار کرد: خوشحالیم در روز پرستار مطالبی برای حمایت از جامعه پرستاری مطرح شد و طبیعتا باید این ابعاد اقتصادی به صورت پایدار از سوی مجلس و دولت فراهم و طوری برنامه ریزی شود در بخش خصوصی هم زمینه فعالیت و گشایش وجود داشته با شد.


*لزوم حمایت از خانواده شهدای سلامت

ظفرقندی با اشاره به بحث شهدای سلامت و خدمت ایثارگرانه در جامعه پزشکی  و پرستاری گفت : این خدمات ایثارگرانه همچنان ادامه دارد و امیدواریم بحث هایی که از ابتدا با عنوان شهدای سلامت مطرح بوده، به نتایج عملی و با خروجی هایی برسد که خانواده شهدای سلامت از آن بهره مند شوند و هم افرادی که همچنان ارائه خدمت می دهند، از حمایت اطمینان حاصل کنند و انگیزه ادامه خدمت را داشته باشند.


*رشد بودجه سلامت در سال 1400 و ضرورت عملیاتی شدن آن 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی  با اشاره به این که بودجه سلامت در مجلس رشد خوبی داشته و امیدواریم این رشد خوب با تخصیص و عملیاتی شدن همراه باشد ؛ تصریح کرد:  گاهی یک‌ بودجه مصوب می شود، اما تخصیص داده نشده و عملیاتی نمی شود که مثال های آن در سنوات گذشته فراوان‌ است. امیدواریم این بودجه ها پایدار بوده و عملیاتی شود تا شاهد افزایش کیفیت در حوزه خدمات سلامت باشیم.


*70 درصد مراجعات سرپایی کرونا در بخش خصوصی ارائه می شود

وی با بیان این که  امروز وظیفه دارم از تمام کادر درمان که با همت و تلاش خود توانستند بیماری را به نسبت یک ماه قبل کاهش داده و مرگ و میر را به یک سوم برسانند، تشکر کنم.؛ اظهار کرد: باید توجه کرد که این بار هم بر دوش بخش خصوصی و هم بخش دولتی است و۷۰ درصد مراجعین سرپایی کرونا در بخش خصوصی هستند و ۳۰ درصد در بخش دولتی. در حوزه بستری هم وضعیت 50-50 شده است. بنابراین حمایت از هر دو بخش ضروری است.

 

**وجود اختلاف دیدگاه بر سر آمار شهدای مدافع سلامت

ظفرقندی در خصوص آمار شهدای سلامت گفت: واقعیت این است که آمار و ارقام در سازمان نظام پزشکی نشان می دهد که بیش از ۳۰۰ نفر از همکاران ما در جامعه پزشکی و کادر درمان با بیماری کرونا شهید شده اند و نزدیک ۶۰ درصد این شهدا در حوزه سازمان نظام پزشکی بودند.


وی با اشاره به معیارهای مورد بررسی بیان کرد:  قبلا نظر سازمان را در زمینه شهید خدمت اعلام کردیم. معیار فقط کسانی نیستند که در بخش آی  سی یو یا کرونا شاغل بودند. اگر فیزیوتراپیست، بیمار مبتلا به کرونا را فیزیوتراپی کرده و به کرونا مبتلا می شود و یا خدمه ای که بخش کرونا را تمیز می کند و ... همه این ها باید مشمول تعریف شهید خدمت باشند.


** تامین واکسن برای کشور از سبد WHO
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در خصوص تاخیر در تامین واکسن کرونا و منابع پیشنهادی برای تامین آن اظهار کرد:هر واکسنی که مورد تایید مراجع قانونی علمی مانند WHO و FDA قرار گیرد، طبیعتا باید آن را تهیه کرد و ربطی به شرکت یا کشور خاصی ندارد، بلکه هر کشور یا شرکتی که می تواند یک واکسن مورد اعتماد را برای ما تامین کند، وظیفه کشور ما هم تامین آن است. 


وی افزود : پیشنهاد ما به دلیل مشکلات تبادل ارزی در همین زمینه است و دولت عمدتا از سبد WHO یعنی کووکس اقدام به تهیه واکسن خواهد کرد که دو واکسن آکسفورد و چین در دستور کار تامین از طریق کووکس است که هر زمان تائیدیه دریافت کنند، واکسن تهیه می شود.


وی با اشاره به پیشنهاد سازمان نظام پزشکی به وزیر بهداشت و همچنین نامه ای که به دبیر کل سازمان جهانی بهداشت امروز ارسال خواهد شد؛ ادامه داد:  در این نامه اعلام کردیم که ایشان باید به وظیفه بین المللی و انسانی و قانونی خود در زمینه تسهیلات تبادل ارزی و جلوگیری از محدودیت های ناشی از تحریم های امریکا کمک کند تا واکسن از طرق مختلف هم از مسیر دولتی و هم از مسیر خصوصی وارد کشور شود.


به گفته دکترظفرقندی ساز و کار تهیه واکسن از طریق  بخش خصوصی در برخی موارد محدودیت های دولتی را نخواهد داشت و این امر کمک کننده است تا در زمان زودتری واکسن را تامین کنیم. 


وی خاطرنشان کرد : انواع مختلف واکسن کرونا ارائه شده؛ مانند واکسن فایزر و مدرنا که بر مبنای mRNA هستند. همچنین واکسن هایی که مدل های نوترکیب یا غیرفعال هستند که مورد تایید و خوب هستند و بسیاری از کشورهای ثروتمند جنوب خلیج فارس هم از این واکسن ها استفاده می کنند.اما قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که کدام واکسن را تهیه کنیم،   اولویت این است که هر واکسن مورد تایید مراجع علمی را با حجم مورد نیاز و در زمان مشخص تامین کنیم.


رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: کشور برای حدود 20 میلیون دوز واکسن با WHO قرارداد بسته که کافی نیست و هر واکسن باید در فاصله سه هفته تا یک ماه دوز تکرار داشته باشد و این میزان واکسن برای ۱۰ میلیون نفر جمعیت است. در حالی که ما حداقل برای کشور۵۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم. 


وی افزود: برخی کشورها چندین برابر جمعیت شان واکسن پیش خرید کردند. به عنوان مثال کانادا ۷ برابر جمعیت خود  واکسن پیش خرید کرده است لذا مقدار کنونی واکسن، یعنی ۲۰ میلیون، کافی نیست و باید مسیرهای دیگری برای تامین واکسن باز شده و دست بخش خصوصی نیز در این زمینه باز گذاشته شود.


**کل هزینه واکسن برای ایران کمتر از 200 میلیون دلار است


ظفرقندی در خصوص هزینه تامین واکسن کرونا بیان کرد : هزینه واکسن‌های تولید شده در دنیا بین ۴ تا ۴۰ دلار برای هر واکسن است و کل هزینه واکسن برای ایران کمتر از 200 میلیون دلار است که  اگر دولت این مبلغ را برای خرید واکسن هزینه کند،  می‌توانیم اقتصاد کشور را راه اندازی کنیم و هرگونه تاخیر در این زمینه و منتظر ماندن تا تابستان به زیان کشور است.


وی افزود : این هزینه ای نیست که یک دولت یا حکومت را فلج کند اما این هزینه باعث می شود که هرچه سریعتر معیشت و اقتصاد مردم به حالت عادی برگردد و قطعاً با این شیوه در کل؛ هزینه‌های اقتصادی کمتری به کشور تحمیل خواهد شد.


*خط تولید انبوه واکسن در کشور نداریم


رئیس کل سازمان نظام پزشکی درباره تولید واکسن کرونا در ایران گفت: اقدامی که برای تولید واکسن در ایران انجام شده، بسیار ارزشمند است و در گذشته خط تولید واکسن را در موسسه رازی داشتیم که سالهاست تعطیل شده است. اکنون ۷ شرکت برای تولید واکسن درکشور مشغول فعالیت هستند و خط تولید واکسن  در کشور راه افتاده است.


وی با  اشاره به این که در این شرکت ها  واکسن از طریق ویروس ضعیف شده و غیر فعال و هم روش MRNA دنبال  می شود و به جاهای خوبی رسیده است؛ افزود: واکسن ها به فاز انسانی رسیده اما  تولید انسانی خود سه مرحله دارد که هر کدام دو ماه طول می کشد بنابراین حداقل ۶ ماه تا تولید نهایی واکسن کرونا در ایران زمان نیاز داریم.


ظفرقندی تاکید کرد:  مساله اصلی این است که حتی اگر واکسن کرونا در کشور تولید شود برای تولید انبوه نیاز به دستگاه تکثیر و چاپ داریم که این دستگاه اکنون در کشور وجود ندارد و امیدواریم تا زمان تولید واکسن این دستگاه نیز در کشور تامین شود گرچه با وجود مشکلات تحریم کار آسانی نیست.


**اعتقادی به ایمنی گله ای نداریم

رئیس کل سازمان نظام پزشکی  تنها راه حلی فعلی قطع زنجیره انتقال کرونا را واکسن دانست و گفت: هنوز هیچ درمان وداروی قطعی برای کرونا وجود ندارد و تنها راه قطع زنجیره انتقال ویروس تهیه و تزریق به موقع واکسن است و اعتقادی به ایمنی گله ای نداریم .


وی گفت: با توجه به محدودیت های موجود نباید به تولید واکسن در کشور بسنده کنیم و هر چه زودتر باید واکسن از منابع معتبر خارجی تهیه شود و این اولویت مهم کشور است که نباید مورد غفلت واقع شود و زمان را از دست بدهیم.


** روش های درمانی باید مبتنی بر شواهد  علمی باشد

ظفرقندی در خصوص مباحث مطرح شده در زمینه طب سنتی و درمان کرونا با استفاده از این روشها خاطرنشان کرد: هر روش علمی در دنیای امروز با فرضیه قابل انجام نیست و باید مبتنی بر شواهد علمی باشد زیرا با جان انسان ها سروکار داریم و حتی در این زمینه با وزارت بهداشت مکاتبه نموده و مدارک و مستندات علمی دارویی معرفی شده را خواستار شدیم و اگر دارویی کارآزمایی های بالینی ، مراحل حیوانی و انسانی را به لحاظ علمی طی کرده و به نتیجه رسیده باشد از آن استقبال می کنیم.

گزارش تصویری


انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.