پنجشنبه، 9 فروردین 1403

کرونا در تهران هنوز در حال قربانی گرفتن است

کرونا در تهران هنوز در حال قربانی گرفتن است

 فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به وضعیت شکننده و نگران کننده تهران از نظر شیوع کرونا و تاکید بر اینکه نباید وضعیت فعلی را به عنوان شرایط مطلوب و ثبات یافته در تهران تلقی کرد، درخصوص پدیده رجعت یا بازگشت سنگین‌تر بیماری در اپیدمی‌ها هشدار داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی ، دکتر علیرضا زالی در  نشست آنلاین نقش گروه‌های داوطلب در کنترل بیماری کرونا که همزمان با روز جهانی داوطلب برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش تمامی افرادی که در زیر چتری مزین به نام داوطلب فعالیت می‌کنند، فلسفه نامگذاری این روز را التفات عمومی و توجه جهانی به نقش و وجاهت اجتماعی این قشر ذکر کرد.

 

وی با اشاره به ماهیت پیچیده بیماری کرونا، ریشه کن سازی و حذف این بیماری در عرصه ملی، فراملی و جهانی را بدون مشارکت جمعی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های مردمی غیرممکن دانست و گفت: از دالان مشارکت مردمی می‌توان این بیماری را از جغرافیای هر کشوری حذف کرد.

 

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان این که شاهد یک بازآفرینی مجدد در عرصه عواطف انسانی در پاندمی کرونا بودیم، افزود: بشر امروز در کنار تلخی‌های ناشی از شیوع کرونا بیش از هر زمان دیگری نیاز به الفت و انس با دیگران را لمس کرده و شاهد اقتران، همگرایی و رسیدن به یک نقطه عاطفی مشترک در بین مردم هستیم.

 

عوارض ناشی از  کرونا در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانی

وی به عوارض ناشی از بیماری کرونا در ابعاد مختلف بیماری‌زایی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانی اشاره کرد و با توجه به نتایج مطالعات صورت گرفته در تهران افسردگی، اضطراب، دلزدگی‌های اجتماعی، اختلال در امنیت شغلی، تزلزل وضعیت اقتصادی آحاد شهروندی، آسیب‌های اقتصادی اقشار فرودست، سیکل معیوب بیماری و فقر را برخی از این عوارض برشمرد.

 

کمک‌های داوطلبانه بهترین مدل برای ارایه کمک‌های التیام آفرین و ترمیمی در شرایط سخت کرونا

 

فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت با بیان این که در این شرایط سخت مردم نیاز به کمک‌های التیام آفرین و ترمیمی دارند،  بهترین مدل را استفاده از کمک‌های داوطلبانه عنوان کرد و مفهوم شعار امسال روز جهانی داوطلب را ایجاد یک انگیزش و امیدآفرینی برای آینده‌ای بهتر در عرصه جهانی بیان کرد.

 

فعالیت‌های داوطلبانه در ایران سازمان یافته و سیستمیک نیست

وی شکل‌گیری فعالیت‌های داوطلبانه در ایران را عمدتا در قالب تکانه‌های هیجانی دانست که سازمان یافته و سیستمیک نیستند و به آسیب شناسی در این زمینه پرداخت.

به گفته زالی، حرکت سازمان یافته، ثبات و استمرار کارهای داوطلبانه بر اساس نیازهای اجتماعی و اقتصادی مردم، استفاده بهینه از بازتوزیع نیروهای داوطلبی و استمرار خدمات داوطلبانه به عنوان یک حرکت سیستماتیک از  نیازهای امروز در عرصه کارهای داوطلبانه است.

گسترش و ترویج فرهنگ داوطلبانه در نهادهای حقوقی و حقیقی، همپوشانی در کارهای خیریه و در نتیجه استفاده غیر بهینه از ظرفیت‌های موجود از دیگر موضوعات مطرح شده توسط دکتر زالی در این خصوص بود.

 

هشدار در خصوص پدیده رجعت یا بازگشت سنگین‌تر بیماری در اپیدمی‌ها

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت شکننده و نگران کننده تهران از نظر شیوع بیماری یادآور شد که نباید وضعیت فعلی را به عنوان شرایط مطلوب و ثبات یافته در تهران تلقی کرد و درخصوص پدیده رجعت یا بازگشت سنگین‌تر بیماری در اپیدمی‌ها هشدار داد.

 

دکتر زالی خاطر نشان کرد: در این پدیده هنگام افول بیماری ممکن است شاهد بازگشت سنگینتر آن باشیم به همین دلیل باید مردم و مسئولان مراقب باشند. زیرا هنوز کرونا در تهران در حال قربانی گرفتن است، کالبد شهر به ویروسی آلوده است که در حال تسخیر سنگرهای جدید بیولوژیک است. بنابراین از دیدگاه کارشناسی از نقطه افول نسبی بیماری در تهران دور هستیم.

 

اهمیت استفاده بهینه از ظرفیت‌های مردمی برای کنترل کووید ۱۹  

 

وی استفاده بهینه از ظرفیت های مردمی برای کنترل کووید ۱۹ را مهم برشمرد و افزود: کارهای داوطلبانه اگر به صورت سیستماتیک و سازماندهی شده طراحی و بازمهندسی مناسبی پیدا کند، حتما شرایط بهتری در کنترل بیماری خواهیم داشت. بین نیازها و خواسته‌های محیطی نیازمند مشارکت کار داوطلبانه و میزان گسیل داشتن انرژی‌های نهفته داوطلبان باید یک لینک و اتصال برقرار شود. زیرا جدایی این دو مورد ما را از اهداف دور می‌کند.

 

وی تاکید کرد: تا زمانی که به این مشارکت‌های داوطلبانه نیاز است باید با پمپاژ منطقی و هوشمندانه هیجانات ایجابی مثبت در داخل جامعه به استمرار این طراوت کمک کنیم. جریان داوطلبانه در کشور ما باید زنده باشد و تجلی پویایی و حیات مستمر آن را در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ببینیم.

 

تبلور واقعی تلاش داوطلبان سلامت در گام چهارم پایش مدیریت بیماری کرونا و محله محوری

زالی به سهم داوطلبان در توسعه اقتصادی جهانی و بومی اشاره کرد و گفت: در ایران سالهای اخیر سرمایه‌گذاری و شالوده‌ریزی خوبی در زمینه رابطان سلامت صورت گرفته است و امروز در گام چهارم پایشی مدیریت بیماری کرونا و محله محوری شاهد تبلور واقعی تلاش داوطلبان سلامت در محله‌ها هستیم. سرمایه‌گذاری در این روزهای سخت مورد بهره برداری قرار گرفته و در تهران شاهد افزایش چشمگیر داوطلبان سلامت هستیم.

 

وی با تاکید بر لزوم انتقال پیام‌های بهداشتی به درون خانواده‌ها گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به انتقال مفاهیم سلامت به درون خانواده ها داریم و فرصت مناسبی است تا با طرح هر خانه یک پایگاه سلامت و تحقق طرح محله محوری بتوانیم  در این زمینه حرکت کنیم.

 

استفاده از دانش آموزان یکی از بهترین مدل‌های طراحی داوطلبان سلامت

 

زالی استفاده از دانش آموزان را یکی از بهترین مدل‌های طراحی داوطلبان سلامت برای تغییر فضای فرهنگی، بهداشتی و دانشی درون خانواده‌ها عنوان کرد و  گفت: امروز این آینده سازان به حدی از بالندگی رسیده‌اند که به عنوان یک عنصر مسئولیت پذیر می توانند سفیر سلامت خانواده خود باشند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود آسیب های اجتماعی را بحثی جدی ذکر کرد که بدون کمک مردم کاهش یافتنی نیست و نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها و نهادهای مختلف است.

 

نقش مهم داوطلبان سلامت در افزایش سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد عمومی

زالی با ذکر این نکته که بین میزان توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشور و همراهی داوطلبان آن ارتباطی مستقیم وجود دارد، نقش داوطلبان سلامت در افزایش سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد عمومی را بسیار مهم دانست و گفت: کارهای داوطلبانه می‌تواند به عنوان یک میانبر به این موضوع کمک کند و داشتن اعتماد عمومی به عنوان بن مایه اداری و مدنی در اداره هر جامعه‌ای می تواند نقش آفرین باشد.

 

طرح محله محور؛ طرحی اجتماعی و راهبردی جدید در کنترل بیماری کرونا

وی طرح محله محوری را یک طرح اجتماعی و راهبردی جدید در کنترل بیماری کرونا دانست و اظهار کرد: نقطه هدف گیری این طرح صرفا کرونا نیست بلکه یک زیرساخت اجتماعی مردمی را در سطح محلات تهران ترویج می‌دهد که می‌تواند بعنوان یک زیرساخت با دوام و با ثبات در مقابل تمامی تکانه‌های اجتماعی و روانی و بیماری زایی و حوادث غیر مترقبه آماده باشد.

 

به گفته زالی، اگر چنین ساختار مردمی منظمی شکل گیرد دیگر نگران وقوع بحران ها در کلانشهر تهران نخواهیم بود؛ چون این زیرساخت منظم می‌تواند به عنوان یک جریان مستمر اجتماعی در زمان لازم به ایفای نقش بپردازد.  

 

اهمیت نقش نیروهای داوطلب مردمی در طرح محله محور

وی مهمترین موضوع در طرح محله محور را استفاده بهینه از نیروهای داوطلب مردمی برشمرد و گفت: در گذشته محلات تهران کانون‌های اجتماعی و همگرایی بودند و امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به هویت بخشی محلات تهران داریم. متاسفانه شهرنشینی باعث کم رنگ شدن این همگرایی شد اما این طرح محله محور باعث بازیابی هویتی محلات می‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ادامه نمایندگان سازمان‌های غیر دولتی، گروه‌های جهادی، رابطان و داوطلبان سلامت، سازمان‌های مردم نهاد، موسسات خیریه حاضر در نشست ضمن بیان سخنانی به ارایه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

 

در انتهای این مراسم نمادین که با رعایت پروتکل های بهداشتی و حفاظتی برگزار شد، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از  نمایندگان سازمان‌های غیر دولتی، گروه‌های جهادی، رابطان و داوطلبان سلامت، سازمان‌های مردم نهاد، موسسات خیریه که داوطلبانه در بحران کرونا کمک کردند، قدردانی کرد.

 

 انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.