جمعه، 10 فروردین 1403

کووید-۱۹ افسردگی بارداری و بعد زایمان را افزایش می‌دهد

کووید-۱۹ افسردگی بارداری و بعد زایمان را افزایش می‌دهد
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که نگرانی‌های ناشی از کووید-۱۹، میزان اضطراب و افسردگی زنان را دوره بارداری و پس از زایمان افزایش داده است.

اگرچه زایمان غالبا با خوش‌بینی و اشتیاق همراه است اما تقریبا ۱۰ تا ۲۰ درصد زنان، چالش‌های بهداشت روان را در هفته‌های پیش و پس از تولد تجربه می‌کنند. افسردگی، اضطراب و اختلالات مرتبط با حادثه می‌توانند با افزایش استرس مربوط به بارداری و تجربه‌های پس از زایمان تشدید شوند اما مشخص نیست که چگونه عوامل استرس‌زای ناشی از یک بیماری همه‌گیر می‌تواند بر این عوارض اثر بگذارد.

پژوهشگران "بیمارستان بریگهام و زنان"(BWH) آمریکا در پروژه جدیدی، به بررسی زنان باردار و زنانی پرداختند که به تازگی زایمان کرده بودند. آنها میزان افسردگی، اضطراب عمومی و نشانه‌های استرس پس از سانحه را که با نگرانی‌های ناشی از کووید-۱۹ تشدید می‌شوند، مورد بررسی قرار دادند.

"سیندی لیو"(Cindy Liu)، از پژوهشگران این پروژه گفت: می‌دانیم که دوره زایمان، زمانی است که زنان نسبت به نگرانی‌های مربوط به بهداشت روان آسیب‌پذیر می‌شوند. هدف ما در درجه نخست، این بود که ببینیم کدام یک از عوامل مرتبط با همه‌گیری می‌توانند با نشانه‌های سلامت روان در ارتباط باشند.

پژوهشگران، بررسی جدیدی را موسوم به "پژوهش تجربیات بارداری و اثرات کووید-۱۹"(PEACE) آغاز کردند تا بتوانند سلامت روان را طی دوره بارداری و پس از زایمان، هنگام همه‌گیری کووید-۱۹ بهتر درک کنند. پژوهشگران دریافتند که از میان هزار و ۱۲۳ زنی که بین ۲۱ مه تا ۱۷ اوت ۲۰۲۰ مورد بررسی قرار گرفتند، بیش از یک نفر از هر سه نفر، به سطح قابل توجهی از افسردگی مبتلا شده است که معادل ۳۶/۴ درصد می‌شود. میزان افسردگی بارداری پیش از همه‌گیری، بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بود. از هر پنج نفر، یک نفر به سطح قابل توجهی از اضطراب عمومی مبتلا بود و از هر ۱۰ نفر، در یک نفر، نشانه‌های اختلال آسیب پس از سانحه دیده شد.

پژوهشگران دریافتند که تقریباً ۹ درصد از شرکت‌کنندگان، احساس غم و اندوه، از دست دادن یا ناامیدی شدید را در نتیجه همه‌گیری بیماری گزارش داده‌اند. این گروه تقریباً پنج برابر بیشتر در معرض ابتلا به نشانه‌های بیماری روحی قرار می‌گیرند. حدود ۱۸ از شرکت‌کنندگان گزارش دادند که در مورد خطرات سلامتی ناشی از کووید-۱۹، بسیار نگران و یا به شدت نگران هستند. این گروه، تا چهار برابر بیش از دیگران در معرض تجربه کردن نشانه‌های روانی قابل توجه قرار دارند.

از میان شرکت‌کنندگان این پژوهش، ۸۹/۹ درصد سفیدپوست و ۹۲/۱ درصد حداقل دانش‌آموخته کالج بودند. درآمد ۴۵ درصد از شرکت‌کنندگان، بالای ۱۵۰ هزار دلار بود.

لیو گفت: افرادی که در خانه کار می‌کنند، دارای مرخصی زایمان هستند و یا زمان خود را به سادگی برای انجام دادن این نظرسنجی سپری می‌کنند، به صورت نامتناسبی سفید پوست هستند و درآمد خوبی دارند. ما می‌توانیم با یک نظرسنجی، به سرعت اطلاعات را به دست بیاوریم اما چشم‌اندازهای بخش‌های گوناگون جمعیت را از دست می‌دهیم.

پژوهشگران از اقدامات استانداردی برای ارزیابی مشکلات سلامتی ناشی از کووید-۱۹ و تجربه مربوط به غم و اندوه استفاده کردند. "کارمینا اردی"(Carmina Erdei)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما در جستجوی نهادهایی بودیم که به واسطه آنها بدانیم که به عنوان حامیان بالینی می‌توانیم چه کاری برای حمایت بهتر از خانواده‌ها طی این دوره انجام دهیم. پاسخ‌های این نظرسنجی، دیدگاه‌های ارزشمندی را در این مورد ارائه می‌دهند و به ما کمک می‌کنند تا به عنوان افراد حرفه‌ای حوزه مراقبت از سلامت، آنچه بهتر است را انجام دهیم.

پژوهشگران دریافتند که تشخیص‌های پیشین در مورد سلامت روان می‌تواند بر آمار نظرسنجی موثر باشد. داده‌های این بررسی، بینش‌های گسترده‌ای را ارائه می‌دهند اما یافته‌های این پژوهش هنوز به صورت سیستماتیک تجزیه و تحلیل نشده‌اند.

این پژوهش، در مجله "Psychiatry Research" به چاپ رسید.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.