پنجشنبه، 9 فروردین 1403

کاهش ۸۳ درصدی انتقال کرونا با خودداری از دورهمی‌های کوچک

کاهش ۸۳ درصدی انتقال کرونا با خودداری از دورهمی‌های کوچک
مسئول گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شیوع بالای بیماری کووید 19 در سطح جامعه، گفت: برای حفاظت از سلامت و جان عزیزان خود و قطع زنجیره انتقال بیماری چاره‌ای جز رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت محدودیت‌های اعمال شده نداریم.



 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایسنا،شهلا قنبری  با اشاره به تحقیقات انجام شده در خصوص موثرترین عوامل خطر در انتشار و شیوع بیماری کووید ۱۹ به دورهمی‌ها و جمع‌های کوچک خانگی اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین مطالعات منتشر شده در مجلات معتبری همچون نیچر؛ دورهمی‌های کوچک بیشترین نقش را در انتقال و شیوع بیماری داشته است.

کاهش ۸۳ درصدی انتقال کرونا با خودداری از دورهمی‌های کوچک

وی ضمن تاکید بر پرهیز از برگزاری دورهمی‌های کوچک خانگی، افزود:  در این مقاله سهم دورهمی‌های کوچک در کنترل بیماری کووید ۱۹ را ۸۳ درصد اعلام کرده‌اند یعنی با خودداری از دورهمی‌های کوچک می‌توان تا ۸۳ درصد انتقال بیماری را کنترل کرد.

این کارشناس آموزش و ارتقای سلامت با بیان اینکه مطمئنا در هر خانواده‌ افراد شاغل و کسانی که در بیرون از خانه با دیگران تعامل داشته حضور دارند، گفت: درصورتی که این افراد دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نکنند می‌توانند باعث انتقال ویروس و بیماری شوند و در دوره‌ای که هنوز علائم بیماری نمایان نشده به عنوان ناقلان خاموش و بدون علامت شانس انتقال بیماری را افزایش دهند، از طرفی با حضور در جمع‌ها و دورهمی‌های خانوادگی به خصوص در جمع‌های که افراد سالمند خانواده نیز حضور دارند، وجود این افراد می‌تواند به ابتلا این افراد آسیب پذیر و در معرض خطر منجر شود، بنابراین پرهیز و اجتناب از حضور در دورهمی‌های خانگی به خصوص در زمان پیک و شیوع بالای بیماری اکیدا توصیه می‌شود.

قنبری ضمن تاکید با رعایت سه اصل اساسی پوشش ماسک، شست و شوی مداوم دست‌ها و رعایت فاصله گذاری فیزیکی جهت پیشگیری از ابتلا و شیوع بیماری، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین عوامل شیوع بیماری به خصوص در فصل سرد سال؛ حضور بیشتر افراد در فضاهای بسته و بدون تهویه مناسب هواست. در این میان مدت زمان حضور و رعایت دقیق پروتکل‌ها نیز اهمیت دارد که بسیاری از این اصول در جمع های خانگی و کوچک رعایت نمی شود.

تاثیر مدت زمان حضور در فضاهای بسته در انتقال بیماری

وی همچنین با اشاره به نتایج تحقیقات اخیر در خصوص ماندگاری بالای ذرات آئروسل آلوده به ویروس کووید ۱۹ در هوا و به خصوص در فضاهای بسته، گفت: بنابراین علاوه بر رعایت ۳ اصل قبلی، مدت زمان قرارگیری در محیط های بسته و نوع تهویه فضا؛ حتی در صورت پوشیدن ماسک نیز می‌تواند عامل انتشار و انتقال ویروس باشد.

قنبری با بیان اینکه رعایت هر یک از ۳ اصل شستشو و ضدعفونی مداوم دست‌ها، پوشش ماسک و فاصله‌گذاری فیزیکی به تنهایی موثر نبوده و هر ۳ آنها مکمل هم هستند، گفت: مجموعه این عوامل باهم می‌توانند در کاهش انتقال و قطع زنجیره بیماری موثر و کمک کننده باشند.

مسئول آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت ضمن درخواست از شهروندان جهت رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و اصول محدودیت‌های هوشمند، گفت: اگر مسئولانه به وظایف خود در قبال دیگران پایبند نباشیم هرگز نمی‌توانیم شاهد مهار و کنترل اپیدمی باشیم و همچنان باید روزانه شاهد مرگ هموطنان و عزیزان خود باشیم؛ برای حفاظت از سلامت و جان عزیزان خود و قطع زنجیره انتقال بیماری چاره‌ای جز رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت محدودیت‌های اعمال شده نداریم.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.