ﺳﻪشنبه، 4 اردیبهشت 1403

مینو محرز هشدار داد:

بزرگترین مشکل درکنترل کووید 19 کمبود تست است/ ضرورت جدی گرفتن اصول پیشگیری از سوی آحاد مردم

بزرگترین مشکل درکنترل کووید 19 کمبود تست است/ ضرورت جدی گرفتن اصول پیشگیری از سوی آحاد مردم

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا  ضمن تاکید بر جانفشانی های کادر درمان کشور برای ارائه خدمات درمانی به بیماران مبتلا به کووید 19 گفت: بزرگترین مشکل ما در کنترل این بیماری ،کمبود انجام تست است.

 دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که هنوز هیچ درمان قطعی و داروی موثری برای بیماری کووید 19 در دنیا وجود ندارد؛ اظهار کرد: تنها راه کنترل و مدیریت بیماری کووید 19 پیشگیری بوده که شامل ماسک زدن؛ رعایت فاصله فیزیکی و شستن دستها است.

وی با تاکید بر اهمیت انجام تست ،تشخیص و ایزوله بیماران برای کنترل بیماری، افزود: اوایل شیوع ویروس کرونا در ایران، امکان تست خیلی کم بود و هنوز هم مشکل بزرگ ما در کنترل بیماری کووید 19 نداشتن تست کافی است.

وی با بیان این که شیوع کرونا همزمان با بحبوحه آنفلوانزا در کشور بود؛ ادامه داد: در اوایل شیوع اپیدمی همه درگیر آنفلوانزا بودیم و چون تست نداشتیم، نمی‌دانستیم کرونا هست. امسال نیز که همه می‌خواهند واکسن آنفلوانزا بزنند، واکسن را نداریم.

 

محرز با تاکید بر این که همواره پیشگیری را مقدم بر درمان میدانیم؛ تصریح کرد: عدم رعایت پروتکل های بهداشتی؛ تجمعات و دورهمی های خانوادگی عامل مهم انتقال این ویروس است و باید به مقوله پیشگیری بیشتر توجه داشته باشیم.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص تبلیغاتی که در فضای مجازی مبنی بر درمان های گیاهی کرونا مشاهده می شود؛ خاطرنشان کرد: ما یک نوع طب داریم و آن هم مبتنی بر شواهد و مستندات علمی است و اگر گیاهی در درمان یک بیماری موثر است؛ باید مورد تائید متدلوژی کمیته علمی بوده و بر اساس مستندات باشد.

وی با اشاره به این که عطاری جای طب سنتی را گرفته است؛ اذعان کرد:  سوءاستفاده عطاری‌ها به اسم طب سنتی از مردم، مشکل ساز شده واین در حالی است که طب سنتی در ایران واجد دانشکده و مرکز تحقیقات است و باید مطالعات علمی را انجام داده و سپس اثر ضد ویروسی گیاهان دارویی را ارائه دهد.

 

محرز در بخشی دیگری از سخنان خود با بیان این که عدم اثربخشی داروی «رمدسیویر» در بهبود کرونا ثابت شده است، گفت: در حال حاضر برای بیماران بستری، فقط کورتون و ضد انعقاد باید استفاده شود و هیچ داروی دیگری نداریم که اثربخشی آنها برای بهبود بیماران کرونایی ثابت شده باشد.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، ضمن اظهار تاسف از عادی انگاری این بیماری و عدم باور این واقعیت که ویروس کرونا تا مدتها با ما خواهد بود؛ یاد آور شد:  فقط با جریمه می توان بر افراد متخلف فائق آمد.

وی ادامه داد: بیماران دارای علائم خفیف تا متوسطی که درمنزل قرنطینه و تحت درمان هستند باید به محض بدتر شدن علائم و عدم کنترل دارویی علائم خود به پزشک و بیمارستان مراجعه نمایند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا با تاکید مجدد بر رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی آحاد مردم خاطرنشان کرد: قرنطینه به معنای قدیمی کلمه برای کلانشهرهایی مثل تهران امکانپذیر نیست اما با رعایت اصول پیشگیری از جمله فاصله فیزیکی مناسب؛ ماسک زدن صحیح و شستن مکرر دستها می توان تا حد زیادی از انتقال این ویروس جلوگیری کرد.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.