پنجشنبه، 9 فروردین 1403

«معتادا کرونا نمی‌گیرن» ایده مافیای موادمخدر است

«معتادا کرونا نمی‌گیرن» ایده مافیای موادمخدر است
رئیس مرکز ملی مطالعات اعتیاد محافظت مواد مخدر در برابر ابتلا به کرونا ساخته و پرداخته مافیای مواد مخدر دانست و گفت:‌ براساس آمار مراکز درمان اعتیاد، مصرف کنندگان این مواد نیز به کرونا مبتلا می‌شوند.

آفرین رحیمی موقر روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در خصوص تاثیر شیوع ویروس کرونا بر مراجعان مراکز درمان اعتیاد اظهار داشت: از آغاز شیوع این اپیدمی، دستورالعمل‌های بهداشتی برای مراکز درمان اعتیاد تدوین و توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شد.

وی ادامه داد: رعایت اصول بهداشتی نظیر حفظ فاصله اجتماعی کارکنان با بیمار از طریق کیسه‌های جداکننده و استفاده از ماسک در تمامی مراکز درمان اعتیاد مورد تاکید قرار گرفت.

رحیمی موقر افزود:‌ شمار مراجعان مراکز درمان اعتیاد اما با شیوع این بیماری تغییر نیافته و فرآیند مراجعه به این مراکز همانند گذشته است. ارائه خدمات درمان هم به منظور پیشگیری از وقفه در معالجات در حال حاضر با بهره‌گیری از امکانات فضای مجازی همراه شده است.

نایب رئیس کمیته تخصصی وابستگی به مواد در سازمان جهانی بهداشت اظهار داشت: متاسفانه این باور غلط که "معتادان به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند" با شیوع این ویروس مطرح شد و برخی مراجعان مراکز نیز در این خصوص گفت وگو می‌کنند، اما براساس مشاهدات معتادان نیز به این بیماری مبتلا و برخی از مراکز اپیدمی را هم تجربه کرده‌اند.

این روانپزشک همچنین در خصوص آثار روانی این بیماری بر بهبودیافتگان کرونا که با معضل اعتیاد دست وپنجه نرم می‌کنند، گفت: برخی بهبودیافتگان کرونا (فارغ از بیماری اعتیاد) خلق افسرده را تجربه می‌کنند. ابتلا به نوع شدید این ویروس با کاهش سطح اکسیژن می‌تواند پس از بهبود نیز با خستگی، آزردگی، اضطراب و افسردگی همراه باشد.

به گزارش ایرنا، همزمان با شیوع کرونا(اسفند سال گذشته)، ادعایی با این مضمون که «معتادا کرونا نمی گیرن» منتشر و همین ادعا سبب سوءاستفاده کاسبان و فروشندگان مواد مخدر شد.

اما تحقیقات بعدی مشخص کرد معتادان بیش از سایر افراد، مستعد ابتلا به ویروس کرونا هستند.

اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر نیز گفت: روزهای اولی که کرونا شیوع پیدا کرد، محققان نسبت به این موضوع اطلاعات کمی داشتند. به همین دلیل این شایعه پخش شد، اما بعد از آن متوجه شدیم که قاچاقچیان بین المللی مواد مخدر این شایعات را پراکنده کرده‌اند.

 سرهنگ عبدالوهاب حسنوند رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ نیز ۲۹ مهر سال جاری از ابتلای بیش از ۲۰۰ معتاد متجاهر به کرونا خبر داد.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.