پنجشنبه، 9 فروردین 1403

واکسن کرونای شرکت مُدرنا به اندازه واکسن فایزر امیدوارکننده است

واکسن کرونای شرکت مُدرنا به اندازه واکسن فایزر امیدوارکننده است
کارشناس بیماری‌های عفونی و ویروس‌شناس آمریکایی ابراز خوشبینی کرد که داده‌های اولیه نتایج مرحله سوم واکسن کرونای شرکت «مُدرنا» به اندازه کاندیدای واکسن کرونای شرکت‌های «فایزر» و «بیون تک» امیدوارکننده خواهد بود.

درست قبل از اینکه شرکت بیوتکنولوژی مُدرنا اعلام کند که سرگرم آماده سازی ارائه نتایج اولیه آزمایشات مرحله سوم خود برای تجزیه و تحلیل های مستقل است، دکتر «آنتونی فاوچی»  ابراز خوشبینی کرد که داده‌های اولیه نتایج مرحله سوم واکسن کرونای شرکت «مُدرنا» به اندازه کاندیدای واکسن کرونای شرکت‌های «فایزر» و «بیون تک» امیدوارکننده خواهد بود.

 فاوچی که حدود ۴۰ سال به عنوان رییس موسسه آلرژی و بیماری های عفونی آمریکا خدمت کرده، در اجلاس جهانی داروسازی گفت: اگر شاهد درجه مشابهی از اثربخشی واکسن فایز و بیون تک در کاندیدای واکسن شرکت مُدرنا  نباشیم، شگفت زده خواهد شد. شرکت فایزر دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد که کاندیدای واکسن کرونای این شرکت آمریکایی که با همکاری شرکت آلمانی «بیون تک» در حال ساخت است، در پیشگیری از ابتلا به عفونت کرونا ۹۰ درصد کارایی دارد.  

وی ادامه داد: این چشم انداز خوشبینانه او ناشی از شباهت میان این دو واکسن است که هر دو از فناوری پیشگام mRNA استفاده می کنند؛ این دو واکسن «از بسیاری جهات یکسان هستند». 

 چند ساعت بعد از اینکه فاوچی این اظهارت خود را در اجلاس جهانی داروسازی ایراد کرد، شرکت مُدرنا اعلام کرد که در آزمایشات مرحله سوم واکسن خود به جایی رسیده که بتواند آنالیزهای اولیه را شروع کند و اضافه کرد که در حال آماده سازی ارائه داده ها به یک هیات مستقل نظارت بر ایمنی داده (اطلاعات) است.

فاوچی نیز اگرچه نسبت به نتایج شرکت مدرنا خوش بین است، اما تاکید کرد که حل این بحران هنوز «بسیار بسیار دور از دسترس» است و افزود که احتمالا کووید-۱۹ سال ها میان مردم باقی خواهد ماند.

شرکت بیوتکنولوژی مُدرنا آمریکا اوایل فروردین آزمایشاتی برای تولید واکسن مقابله با کرونا انجام داد؛ تزریق این واکسن که mRNA-۱۲۷۳ نام دارد به موش‌ها مانع ورود ویروس به ریه آنها شد. در اردیبهشت این آزمایش روی انسان انجام شد و نتایج به دست‌آمده روی هشت داوطلب سالم نشان داد که این واکسن بی‌خطر است و می‌تواند یک ایمنی قوی در بدن این افراد ایجاد کند. این شرکت آمریکایی مرحله دوم آزمایشات واکسن mRNA-۱۲۷۳ را در اواسط خرداد روی ۶۰۰ داوطلب انجام داد که با نتایج مثبتی همراه بود. مرحله سوم آزمایشات این واکسن اوایل تیر روی ۳۰ هزار نفر انجام شده است.

واکسن mRNA-۱۲۷۳ با همکاری انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های مسری توسعه یافته و آزمایشات بالینی آن با کمک انستیتوی ملی سلامت آمریکا انجام شده است.

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.