پنجشنبه، 9 فروردین 1403

ارتقاء جایگاه دندانپزشکی در کشور نیازمند وفاق و همدلی است

ارتقاء جایگاه دندانپزشکی در کشور نیازمند وفاق و همدلی است

در جلسه سازمان نظام پزشکی با مدیران ارشد وزارت بهداشت و درمان در خصوص بررسی مسائل و مشکلات مبتلا به جامعه دندانپزشکی کشور بر وفاق و همدلی به منظور ارتقاء جایگاه حوزه دندانپزشکی تاکید شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ؛ در جلسه ای که به منظور بررسی اهم مشکلات جامعه دندانپزشکی کشور با حضور ریاست کل نظام پزشکی ؛ اعضای دندانپزشک شورای عالی و مدیران ارشد وزارت بهداشت در محل این سازمان برگزار شد؛ دکتر محسن شیرازی مسئول دندانپزشکی فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به این که همکاران وزارت بهداشت با نهایت وجود زحمت می کشند؛ اظهار کرد: رشته های دندانپزشکی تفاوت هایی با سایر رشته ها داشته و فعالیتش بصورت کار تیمی است و هر یک از معاونت های بهداشت؛ آموزش و درمان وظایف خاص خود را داشته و به آن عمل می کنند.

 

وی افزود: دکتر نمکی وزیر محترم بهداشت در آخرین جلسه شورای عالی دندانپزشکی عنوان نمود که از نظر بهداشت دندانپزشکی بسیار عقب هستیم و لوکس پروری می کنیم و حوزه دندانپزشکی در کار تجمل است.

 

وی ادامه داد: این سخن وزیر بهداشت هجمه همکاران را بدنبال داشت که چرا گفته می شود لوکس پروری می کنیم .

 

وی با اشاره به این که میزان پرداخت از جیب مردم برای دریافت خدمات دندانپزشکی بسیار بالا بوده و قابل قیاس با درمانهای سایر گروههای پزشکی نیست ، تصریح کرد: در خصوص بهداشت و پیشگیری بر اساس آنچه در اختیار همکاران وزارت بهداشت بوده و در حیطه ضوابط و شرح وظایف قرار داشته است؛  درکوریکولوم دندانپزشکی واحد پیشگیری قرار داده شد و باید بررسی شود که چقدر از میزان شیوع پوسیدگی درکودکان کاسته است .

 

وی با  اشاره به این که کارهای انجام شده در سایر حوزه های بهداشت و درمان باید مورد بررسی قرار گیرد که تا چه اندازه موثر واقع شده است؛ گفت: دانشکده های دندانپزشکی را در شهرستان ها ایجاد کردیم تا بتوانیم از نیروی بومی استفاده کنیم اما سطح آموزش را پایین آوردیم و اکنون در حال ارزیابی کیفیت آموزشی فارغ التحصیلان دانشکده های مختلف هستیم.

**ضرورت واگذاری اغلب فعالیت ها به بخش خصوصی

دکتر بهزاد هوشمند دبیر شورای آموزشی دندانپزشکی و تخصصی نیز با بیان این که باید بپذیریم حاکمیت وظیفه اش در حد محدودی است ؛ خاطرنشان کرد: بدنه پزشکی کشور که در سازمان نظام پزشکی مدیریت می شود باید بیشتر نقش بازی کرده و انجمن ها نیز ایفای نقش کنند.

وی افزود: لازم است بیشتر فعالیت های دولت و حاکمیت به بخش خصوصی واگذار شود و اعتماد لازم را در این زمینه داشته باشیم.

وی با بیان این که تربیت نیروی انسانی باید براساس نقشه راه باشد؛ اظهار کرد: نیازسنجی دوره های آموزشی کشور را بر اساس سند جامع برآورد نیروی آموزشی دندانپزشکی عمومی و تخصصی کشور تدوین نمودیم که در شورای عالی گسترش هم مصوب شده است.

هوشمند با اشاره به این که تغییرات در حوزه دندانپزشکی باید بر اساس الزامات باشد؛ گفت: حضور دندانپزشک در بیمارستان جنرال و آموزش سلامت دهان و دندان ، فک و صورت در پزشکی عمومی و تخصصی و پیراپزشکی باید نهادینه شود.

دبیر شورای آموزشی دندانپزشکی و تخصصی با بیان این که هر مرکز و مطب ارائه دهنده خدمات دندانپزشکیس در برابر مردم دارای وظایفی است ؛ تصریح کرد: قویاً اعتقاد داریم بخش خصوصی  باید به مبحث آموزش ورود کند و هر کدام از مراکز و مطب های دندانپزشکی در جهت ارتقا سلامت مردم و آموزش آنها ایفای نقش کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در دانشکده های دندانپزشکی بالغ بر 10 هزار یونیت وجود داردگفت: در مجموع حدود 3 هزار و 500 یونیت داریم که باید وظیفه خود را به عنوان قرارگاه ارتقاء سلامت دهان و دندان انجام دهند و این امر محقق خواهد شد مشروط بر ایجاد تغییرات در وزارت بهداشت بعنوان متولی اصلی و سازمان نظام پزشکی .

**عملکرد سینوسی حوزه دندانپزشکی

دکتر حمید صمد زاده رئیس دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت نیز با گلایه از این که نباید توپ را در حوزه مدیریت ساختاری حاکمیت دولت انداخت؛ بیان کرد: همه سلیقه ای عمل می کنیم و این امر در خود جامعه دندانپزشکی هم مشاهده می شود و هنوز جامعه دندانپزشکی کشور نتوانسته به توافق در خصوص مهمترین معضل خود که تعرفه خدمات است؛ برسد و هر گروه و صنف آن یک حرفی در این باره می زند.

وی گفت: حوزه دندانپزشکی از ابتدای تشکیل خود تا کنون دروزات بهداشت حالت سینوسی داشته و هنوز به یک وضعیت باثبات نرسیده است و هیچ ساختار تعریف شده ای در بهداشت دهان ودندان وجود ندارد.

**ارائه 90 درصد خدمات دندانپزشکی توسط بخش خصوصی

دکتر قاسم صادقی مدیر امور دندانپزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت نیز با ا شاره به این که بخشی از فعالیت های دندانپزشکی با حوزه درمان مرتبط است؛ اظهار کرد: عمده ترین فعالیت ها برای همکاری مشترک با سازمان نظام پزشکی در حوزه درمان است چه به لحاظ تکالیف قانونی و هم از این جهت که 90 درصد خدمات دندانپزشکی توسط بخش خصوصی ارائه می شود.

وی  در خصوص سایر مسائل مبتلا به جامعه دندانپزشکی افزود: پروانه های مطب صادره برای دندانپزشکان و شاخص جمعیتی که از سال 76 تا کنون تغییری نکرده و همچنین آئین نامه مطب ها و مراکز دندانپزشکی که باید جدای از مطب های پزشکی تدوین شود.

وی ادامه داد: کمک دندانپزشکان تجربی نوعاً از گردونه کار خارج شده اند اما پروانه آنها دست افراد دیگر در حال چرخش است و که با آن فعالیت می کنند.

**توان مدیریتی حوزه دندانپزشکی متناسب با نیاز کشور نیست

دکتر مهدی سروش معاون فنی مرکز ملی آموزش مهارت حرفه ای علوم پزشکی با اشاره به این که در حوزه دندانپزشکی نگاه و توان مدیریتی و کارشناسی متناسب با نیاز کشور نیست؛ بیان کرد: به این دلیل است که دندانپزشکی جایگاه خود را پیدا نمی کند و در مجموع اگر توان دندانپزشکی را درحوزه های کارشناسی و مدیریتی افزایش دهیم ؛ جایگاه خود را می یابد.

وی افزود: نظام سلامت جزئی از کل است و دندانپزشکی و سلامت دهان و دندان نیز جزئی از نظام سلامت است و هر که خواسته یا ناخواسته بخواهد آن را جدا کند تیشه به ریشه سلامت دهان و دندان می زند.

وی خاطرنشان کرد: شاید موفقیتی لحظه ای حاصل شود اما اگر نگاه بخشی داشته و نگاه فرهنگی نداشته باشیم؛ چاره ای جز شکست نخواهیم داشت.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.