پنجشنبه، 9 فروردین 1403

مغفول واقع شدن هویت دندانپزشکان در وزارت بهداشت / لزوم سیاستگذاری واحد در حوزه دندانپزشکی

 مغفول واقع شدن هویت دندانپزشکان در وزارت بهداشت / لزوم سیاستگذاری واحد در حوزه دندانپزشکی
اهم مشکلات جامعه دندانپزشکی کشور در جلسه ای با حضور ریاست کل نظام پزشکی ؛ اعضای دندانپزشک شورای عالی و مدیران ارشد وزارت بهداشت صبح امروز در محل سازمان نظام پزشکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی ؛ در این جلسه که به درخواست اعضای دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی و با حضور دکتر ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی ،  دکتر تاجرنیا رئیس انجمن دندانپزشکی ایران ، دکتر هوشمند دبیر شورای آموزشی دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، دکتر شیرازی مسئول دندانپزشکی فرهنگستان علوم پزشکی ، دکتر سروش معاون فنی مرکز ملی آموزش مهارت حرفه ای علوم پزشکی ؛ دکتر صادقی مدیر امور دندانپزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت ، دکتر صمد زاده رئیس دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت برگزار شد، اهم مشکلات جامعه دندانپزشکی از جمله ارتقاء جایگاه دندانپزشکان در وزارت بهداشت؛ افزایش بی رویه ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی، ساماندهی تعرفه ها و ... مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

در ابتدا دکتر بهنام عباسیان عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که پس از اپیدمی کرونا مشکلات حوزه دندانپزشکی دو چندان شده است؛ اظهار کرد: در حوزه دندانپزشکی به صورت جزیره ای عمل می شود و متولی واحدی نداریم و این سبب شده تا بسیاری از همکاران جوان دندانپزشک از کشور مهاجرت کنند.

 

وی افزود: رسالت ما خدمت به مردم است و نبود سیاستگذاری درست و منطقی در این حوزه مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

 

وی با تاکید بر ضرورت وجود یک مرکز توانمند دندانپزشکی بدون واسطه در وزارت بهداشت تصریح کرد : موازی کاری ها در این حوزه زیاد بوده و تاکنون بصورت هدفمند کاری انجام نشده است.

 

عباسیان با بیان این که جامعه دندانپزشکی از نظر کارهای مدیریتی باید استقلال داشته باشد، گفت: با یک سیاستگذاری خاص می توان در جهت ارتقاء جایگاه دندانپزشکان و حل مشکلات این حوزه گام برداشت و این مهم نیازمند همدلی و هماهنگی است.

 

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که هویت دندانپزشکان در وزارت بهداشت باید مشخص باشد؛ اذعان کرد: باید از پیشکسوتان عرصه دندانپزشکی که به مسائل و مشکلات این حوزه واقف هستند؛ در ارکان مدیریتی وزارت بهداشت استفاده نمود.

 

وی با تاکید بر این که همکاران وزارت بهداشت به جایگاه دندانپزشکی ارج بنهند؛ خاطرنشان کرد:  این جامعه باید در وزارت بهداشت تریبون داشته باشد تا اعضا آن بتوانند حرف خود را بزنند و از معاونت درمان وزارت بهداشت درخواست می‌کنم در تصمیم‌گیری‌ها با اساتید دندانپزشکی مشورت کند و نسبت به همه گروه‌ها دید یکسانی در وضع قانون داشته باشد.

 

**ضرورت سیاستگذاری واحد در حوزه دندانپزشکی

دکتر علی تاجرنیا رئیس انجمن دندانپزشکی ایران نیز با اشاره به این که یکی از مسائلی که حوزه دندانپزشکی را آزار می دهد، نوع نگاه وزارت بهداشت و همکاران جامعه پزشکی است؛ اظهار کرد: جایگاه دندانپزشکان با وجود کارهایی که انجام شده از جمله تشکیل شورای سلامت دهان و دندان و .. درست نیست و در ساختار وزارتخانه در حد یک زیرمجموعه کوچک است.

 

وی افزود:  مباحث آموزش؛ بهداشت و درمان به شدت بهم وابسته هستند و در حوزه دندانپزشکی مستقیما با تجهیزات و خرید مواد و ... مواجه هستیم و این در حالی است که همکاران سایر گروهها چنین درگیری هایی را ندارند.

 

وی با اشاره به جذب بالای ورودی های دندانپزشکی خارج از کشور گفت: نوع سیاستگذاری ها باید به گونه ای باشد که رشته دندانپزشکی طی چند سال آینده اعتبار خود را از دست ندهد و چنانچه اکنون دانشکده های دندانپزشکی بسته شود بر اساس استانداردهای بین المللی نیاز به دندانپزشک نداریم.

 

تاجرنیا خاطرنشان کرد: نیازمند سیاستگذاری واحد در این حوزه هستیم و باید هماهنگی های لازم بین بخش های مختلف وجود داشته باشد.

 

در ادامه دکتر خادمی عضو شورای عالی نظام پزشکی نیز با بیان این که به ازای هر ۲۵۰۰ نفر یک دندانپزشک در کشور وجود دارد؛ اظهار کرد: عدم پوشش بیمه ای مناسب در حوزه دندانپزشکی موجب شده بسیاری از مردم از خدمات دندانپزشکی استفاده نکنند ؛زیرا توان پرداخت آن را ندارند.

 

وی افزود: مشکلات حوزه دندانپزشکی و همکارانمان بسیار متعدد بوده و سالهای متمادی است که با آن دست به گریبان هستیم .

 

دکتر افشین پور از دیگر نمایندگان حوزه دندانپزشکی عضو شورای عالی نظام پزشکی نیز با اشاره به اهم مشکلات جامعه دندانپزشکی  گفت: جامعه دندانپزشکی باید متولی واحدی داشته باشد و هر کدام از بخشها به شرح وظایف خود به درستی عمل کنند.

 

هریک از مدعوین این جلسه به بحث و بررسی معضلات مختلف موجود در حوزه دندانپزشکی از دیدگاه خود پرداخته و عمده معضلات این جامعه در موارد ذیل خلاصه شد:

**ارتقاء جایگاه دندانپزشکان

**واگذاری مدیریت حوزه دندانپزشکی به همکاران دندانپزشک که به مسائل این حوزه اشراف دارند

**ساماندهی تعرفه های دندانپزشکی

**توقف پذیرش بی رویه دانشجوی دندانپزشکی

**لیست نمودن مشکلات جامعه دندانپزشکی و استفاده از ظرفیت نظام پزشکی برای انعکاس به سطوح بالاتر جهت حل و فصل آنها

**مهندسی و بازنگری مجدد در سیستم ارجاع

**استفاده از نیروهای حد واسط دندانپزشکی در خانه های بهداشت و مناطق دوردست

**آموزش جامعه پزشکی در خصوص ارزیابی اولیه مشکلات دهان و دندان بیماران

گزارش تصویری

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

دکتر اردشیر غلامی ﺳﻪشنبه, 20 آبان,1399 13:00
بسیار عالی، از سپاس از بزرگواران دکتر عباسیان، دکتر تاجرنیا،دکتر خادمی، دکتر افشین پور