پنجشنبه، 9 فروردین 1403

دلایل کمبود اکسیژن در بیمارستان‌ها / تهویه نامناسب کادر درمان را به کرونا مبتلا می‌کند

دلایل کمبود اکسیژن در بیمارستان‌ها / تهویه نامناسب کادر درمان را به کرونا مبتلا می‌کند
رئیس اورژانس بیمارستان سینا، ضمن تشریح وضعیت کمبود اکسیژن در بیمارستان‌ها، با اشاره به عدم وجود تهویه مناسب در بیمارستان‌ها یکی از دلایل ابتلای کادر درمان به کرونا را همین مسئله بیان کرد.

حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با کمبود اکسیژن در بیمارستان‌ها، اظهار کرد: اکسیژن بیمارستان‌ها از دو طریق تأمین می‌شود، نخست از روش‌ دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و دیگری کپسول‌های اکسیژن که به صورت مایع وجود دارد. تا پیش از شیوع کرونا کمتر از ۴۰ درصد بیماران هر بیمارستانی به اکسیژن نیاز پیدا می‌کردند و ۶۰ درصد این بیماران نیازی به اکسیژن نداشتند، اما در شرایط کنونی بیشتر بیمارستان‌ها بالای ۶۰ درصد ظرفیت خود را به بیماران کرونایی اختصاص داده‌اند که بخش زیادی از این‌ موارد نیاز به اکسیژن پیدا می‌کنند.

وی افزود: تعداد زیادی از بیمارستان‌ها به ویژه در شهرستان‌ها، دستگاه اکسیژن‌ساز ندارند و مجبور هستند از کپسول‌های اکسیژن مایع که برای چند ساعت کفایت می‌کند، استفاده کنند. یک بیمارستان ۵۰۰ تخت‌خوابی در هفته به ۲۰ تا ۳۰ تن اکسیژن مایع نیاز دارد. این موضو ع موجب می‌شود که به صورت مرتب این کپسول‌ها جایگزین شوند. تعداد شرکت‌هایی که این کپسول‌ها را تأمین می‌کنند محدود بوده و لابی‌گری در این شرکت‌ها نیز افزایش پیدا کرده است.

کرمانپور بیان کرد: بسیاری از مدیران بیمارستان‌ها در این مدت تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا علاوه بر درمان بیماران، این وضعیت را کنترل کنند. هرگونه کمبود و اخلال در تأمین اکسیژن مایع بیمارستان موجب به خطر افتادن جان بیماران کرونایی می‌شود.

کرمانپور با اشاره به عدم تهویه مناسب در بسیاری از بیمارستان‌ها اظهار کرد: این موضوع یکی از دلایل ابتلای بیشتر کادر درمان و مرگ و میر آن‌هاست. تهویه بیمارستانی براساس ۱۰ درصد بیمار عفونی انجام شده است و این تصور وجود نداشته است که بیمارستان‌ها با موج زیاد بیماران عفونی مواجه می‌شوند.

رئیس اورژانس بیمارستان سینای تهران بیان کرد: در اورژانس این بیمارستان که حدود ۵۳ تخت وجود دارد، یک یا دو تخت برای یک بیمار عفونی که ممکن بود در طول روز مراجعه می‌کرد اختصاص داده شده بود، اما در حال حاضر تمام بخش به بیماران عفونی اختصاص داده شده است.

وی یادآور شد: بیش از ۹۵ درصد بیمارستان‌های کشور با الگوی بیمارستان‌های عمومی یا تک تخصصی ساخته شده و بیمارستانی ویژه عفونی بسیار کم است. بیمارستان عفونی تهویه‌ای متفاوت با بیمارستان‌های دیگر دارد.
کرمانپور ادامه داد: تهویه بیمارستان‌های عفونی باید طبق پروتکل‌ها استاندارد، هوای موجود در بخش‌های مختلف بیمارستان را تهویه کنند. عمده بیمارستان‌ها در حال حاضر که به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص پیدا کرده‌اند، از این امکانات بی‌بهره هستند.

وی تصریح کرد: عدم تهویه مناسب در بیمارستان‌ها موجب ابتلای بیشتر کادر درمان شده است. موج ورود ویروس به دستگاه تنفسی به مراتب بدتر از کسانی است که در حتی در ابتلای خانوادگی به این بیماری مبتلا شده‌اند، چراکه انواع ویروس در این تهویه بد وارد ریه پرسنل بیمارستان‌ها می‌شود.
کرمانپور تأکید کرد: استاندارد قبلی در مورد تهویه بیمارستان‌ها جوابگوی وضعیت فعلی نیست؛ باید هوای آلوده از بخش‌های بیمارستانی خارج شود و هوای تمیز‌تر برای بیماران و کادر درمان وجود داشته باشد. امیدواریم شرکت‌های دانش‌بنیان در این موضوع ورود پیدا کنند و بتوان هرچه سریع‌تر بیمارستان‌ها را در این رابطه تجهیز کرد و با کمترین هزینه و سریعترین زمان امکان تهویه در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز رادیولوژی و مطب‌ها برقرار شود.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.