ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

برگزاری هم اندیشی «کاهش عوارض مادران باردار در کووید 19» در سازمان نظام پزشکی

برگزاری هم اندیشی «کاهش عوارض مادران باردار در کووید 19» در سازمان نظام پزشکی
دکتر جهانگیری: در روزهای سخت و خاص هم باید در کنار هم باشیم و هم‌افزایی و تمرکز داشته باشیم و سطح مراقبت و کیفیت مراقبت را افزایش دهیم و باید تقسیم کار شود و هر کس براساس اختیاراتش مسئولیت به‌عهده بگیرد و با تمرکز کامل بر این حوزه مشکلات را حل کنیم. باید دقت کنیم که فقط فناوری مشکل را حل نمی کند بلکه باید فرآیندها را هم کاملاً درست کرد و از فرآیندهای موجود به بهترین نحو استفاده کرد.

جلسه همفکری و هم‌اندیشی مدیران ارشد سازمان نظام‌پزشکی و وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران در «افزایش سطح پوشش خدمات و کاهش عوارض برای مادران باردار در همه گیری کووید 19» در سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر محمد جهانگیری معاونت فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی با احترام به خدمات فداکارانه و ایثارگرانه جامعه پزشکی در مقابله با کرونا و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت اشاره کرد که این جلسه با دستور رئیس‌کل محترم سازمان نظام پزشکی برگزار شده است و همچنین به دغدغه‌های مسئولان بلندمرتبه سیستم سلامت کشور در این خصوص اشاره کرد. دکتر جهانگیری ابراز امیدواری کرد که در این جلسه راهکارهایی برای کاهش خطرات و کاهش عوارض در مادران باردار در دوران کووید نوزده مطرح و راهکارهای مفیدی مطرح شود.

دکتر علامه معاونت درمان دانشگاه تهران با تشکر از دغدغه سازمان نظام‌پزشکی در این خصوص با اشاره به این‌که متأسفانه موربیدیتی و مورتالیتی مادران باردار در دوران همه‌گیری کووید 19 نوزده افزایش پیدا کرده‌ به برگزاری جلسات متعددی در این زمینه اشاره کرد و گفت یکی از نقاط ضعف مطرح شده این است که در سطح استان تهران شناسایی مادران باردار توسط سیستم بهداشتی ضعیف است و رابطه مناسب بین بخش خصوصی و بخش دولتی درمان در این حوزه برقرار نیست و مادران باردار به مراکز بهداشتی مراجعه نمی‌کنند و باید کاری کرد که اعتماد و همکاری متقابل بخش خصوصی با بخش دولتی بیشتر شود. دکتر علامه با اعلام این‌که یکی از راهکارهای مطرح شده استفاده از سامانه‌ای برای ثبت مادران باردار دارای عارضه یا دارای علائم بیماری کووید 19 گفت برای اینکار سامانه‌ای با قابلیت‌‌های متعدد و امکان استفاده راحت توسط کاربر طراحی و اجرا شده است ابراز امیدواری کرد که نظام پزشکی بتواند از تمام توان خود برای برقراری همکاری بین بخش خصوصی و بخش دولتی درمان در این حوزه و پایین آوردن میزان خطر برای مادر باردار اقدام کند.

خانم دکتر چنگیزی رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت هم گفت خوشبختانه هنوز میزان عوارض و مرگ‌ومیر مادران باردار به دلیل بیماری کووید 19 نسبت به جمعیت عمومی پایین‌تر است و حتی توجه و مراقبت های گلخانه‌ای در خصوص زنان باردار و حساسیت بسیار درمورد این گروه باعث شده حتی درصورت بستری در آی سی یو هم میزان مرگ‌ومیر آن‌ها پایین‌تر از سایر گروه‌ها باشد. وی خواستار افزایش پوشش رصد و مراقبت گروه‌های درمعرض خطر زنان باردار  از جمله بارداری‌های زیر هجده سال و بالای سی و پنج سال و مادران بارداری که دارای بیماری زمینه‌ای هستند شد.

خانم دکتر بابایی رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت با اشاره به این‌که ارتباط خوبی بین بخش‌های مختلف بهداشت و درمان دولتی و خصوصی برقرار نیست گفت در برخی موارد شاهد هستیم که مادران باردار به جای هشت ویزیت معمول دوره بارداری با دوازده ویزیت بارداری هم دچار مشکل شده‌ است. امیدواریم سازمان نظام پزشکی بتواند به‌عنوان نهاد واسط ارتباط خیلی خوبی برای این بخش‌ها برقرار کند

خانم دکتر خداکرمی عضو شورای سازمان نظام پزشکی هم در این جلسه با تاکید بر این موضوع که باید تمام نهادها و ارگان‌ها در این هدف مهم با هم همکاری کنند اشاره کرد برای هر گونه درخواست کمک و همراهی از بخش خصوصی ابتدا باید اعتماد این بخش جذب شود و به دغدغه های بخش خصوصی هم اهمیت داد

دکتر گنجعلی‌خان از دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد که یکی از موضوعات مورد بحث قرارگرفته این بود که شاید کاهش پوشش مادران باردار به واسطه تعطیلی مطب‌ها و دفاتر کار بخش خصوصی به واسطه پروتکل‌ها و قوانین بوده و ممکن است با کاهش روزهای فعالیت مطب‌های پزشکی و مامایی خدمت رسانی به برخی از مادران باردار مراجعه کننده به بخش خصوصی مختل شده باشد

دکتر رهنما مدیرکل نظارت سازمان نظام پزشکی خواستار شفاف سازی این موضوع شد که آیا افزایش مورتالیتی و موربیدیتی احتمالی زنان باردار در مقطع فعلی صرفا به واسطه کووید 19 بوده یا ممکن است علت دیگری داشته باشد که که خانم دکتر چنگیزی اعلام کد افزایش امار صرفا به واسطه کووید 19 بوده است.

در ادامه دکتر جهانگیری با اشاره به این‌که بحث‌های خوبی در این زمینه مطرح شد اشاره کرد که یکی از راهکارهای مهم در این زمینه سیستم نسخه الکترونیک است و با فعال کردن نسخه الکترونیک بخصوص با همراهی بیمه‌ها می‌توان گام‌های مهمی برای افزایش پوشش مادران باردار برداشت. وی اشاره کرد که باید از ظرفیت‌های سامانه‌های موجود استفاده کنیم و سامانه‌ها را به بهترین نحو معرفی و اطلاع رسانی کنیم و به بخش خصوصی اجازه بدهیم انتخاب کند باید بخش خصوصی به این اعتماد برسد که این راهکارها براي رفع مشكلات بيمارانش اثر بخش است و تداخلي در روندها بجز افزايش كيفيت بوجود نمي آيد و حتماً باید مشوق‌های خوبی هم برای بخض خصوصی در نظر گرفت تا بخش خصوصی به فعالیت در این حوزه مورد تشویق شود.

دکتر مقیمی از دانشگاه شهید بهشتی هم یکی از مشکلات را عدم دسترسی به آدرس صحیح مطب‌های بخش خصوصی دانست و اعلام کرد که بسیاری از اطلاعات موجود در سامانه‌ها اطلاعات قدیمی دارد و پزشکان آدرس‌های جدید خود را به سامانه‌ها نمی‌دهند.

خانم دکتر وفایی‌نژاد هم گفت درحال حاضر در وسط بحران هستیم و باید بحث‌های آینده‌نگر و کلان را به آینده موکول کرد و حتماً از پروتکل های آنی و سریع استفاده کرد و با تعیین ضرب‌الاجل همه امکانات و نیروها را در کنار هم قرار داد و کار سریع و بهینه انجام داد.

دکتر جهانگیری در انتها با جمع‌بندی نظرات گفت همه گروه‌های حاضر در این جلسه احساس مسئولیت کردند و حالا همه بخش‌ها در در جریان واقعیت‌ها قرار گرفته‌اند. دکتر جهانگیری گفت در روزهای سخت و خاص هم باید در کنار هم باشند و هم‌افزایی و تمرکز داشته باشیم و سطح مراقبت و کیفیت مراقبت را افزایش دهیم و باید تقسیم کار شود و هر کس براساس اختیاراتش مسئولیت به‌عهده بگیرد و با تمرکز کامل بر این حوزه مشکلات را حل کنیم. باید دقت کنیم که فقط فناوری مشکل را حل نمی کند بلکه باید فرآیندها را هم کاملاً درست کرد و از فرآیندهای موجود به بهترین نحو استفاده کرد.

در نهایت مقرر شد در اسرع زمان جلسات بعدی برگزار و تقسیم کارها به سرعت انجام و اطلاع رسانی و تبلیغات لازم با همکاری همه جانبه انجام شود.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.