پنجشنبه، 9 فروردین 1403

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد

تخت‌های کرونایی بیمارستان‌ها پُر شده است

تخت‌های کرونایی بیمارستان‌ها پُر شده است
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به افزایش بسیار زیاد مراجعه کنندگان کرونایی به بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه، گفت: در دور اول بیماری ۱۱ درصد مراجعه‌کنندگان کرونایی به بستری نیاز داشتند، اما در شرایط فعلی بالای ۲۲ درصد مراجعه کنندگان نیاز به بستری پیدا می‌کنند که نشان می‌دهد افرادی که اکنون مراجعه می‌کنند، بدحال‌تر هستند و مراجعه کننده جدی‌تری محسوب می‌شوند.

دکتر فرشاد علامه با اشاره به وضعیت تخت‌های مربوط به مبتلایان کرونا در  بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: مراجعه کننده در حوزه کرونا بسیار زیاد است. هنوز موج دوم بیماری پایین نیامده بود، موج سوم بیماری اوج گرفت. البته بیمارستان به بیمارستان وضعیت تخت‌ها و بستری متفاوت است، اما از ۲۵ تا ۳۵ درصد تخت‌های هر بیمارستان‌مان به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص دارد. حال تصور کنید که بیماران دیگر هم وجود دارند، اما با افزایش مبتلایان به کرونا،  مجبوریم تخت‌های خدمات و بیماران دیگر را به کرونا اختصاص دهیم و فقط بیماران اورژانسی را بپذیریم و بیماران الکتیو و غیراورژانسی مجبورند که منتظر بمانند. در این صورت عمل‌ها تاخیر می‌خورد و در این حوزه هم به مشکل برمی‌خوریم.

نیاز ۲۲ درصد مراجعه‌کنندگان کرونایی به بستری

وی افزود: به هر حال چاره‌ای جز این اقدامات نداریم؛ چراکه متاسفانه میزان مراجعه کننده در حوزه بیماری کووید-۱۹ زیاد است. بیماران مبتلا به کرونا هم نسبت به دوره اول و دوم بیماری بدحال‌ترند و نیاز به آی سی یو در آنها بیشتر است. در عین حال اگر در دوره اول شیوع بیماری از ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا، یک نفرشان بستری می‌شد، در حال حاضر از ۱۰ بیمار دو برابر بیماران نیاز به بستری دارند. بر این اساس در دور اول بیماری در اسفند و فروردین ۱۱ درصد مراجعه‌کنندگان کرونایی به بستری نیاز داشتند و سایر بیماران به صورت سرپایی درمان می‌شدند، اما در حال حاضر در شرایط فعلی بالای ۲۲ درصد مراجعه کنندگان نیاز به بستری پیدا می‌کنند که نشان می‌دهد که افرادی که اکنون مراجعه می‌کنند، بدحال‌تر هستند و مراجعه کننده جدی‌تری محسوب می‌شوند که نیازمند بستری بیشتر، آی سی یو و امکانات بیشتری هستند.

علامه ادامه داد: بر این اساس شرایط بیمارستان‌ها سخت‌تر شده است. بالاخره بیمارستان‌ها دائما در حال برنامه‌ریزی هستند؛ چراکه بخش‌هایی که به بیماران کرونایی اختصاص داده‌اند، پر شده و عملا باید بخش‌هایی را که بیماران دیگر در آن حضور دارند، به سمت کرونا اختصاص دهند. در عین حال باید مسائل مربوط به ایزوله کردن، مدیریت ساختمان، جداسازی ساختمان و... را هم انجام دهند تا امکانات ایزوله برقرار شود که این موضوع سختی کار را افزایش می‌دهد، اما چاره‌ای نداریم و فعلا داریم رو به جلو حرکت می‌کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه علاوه بر بیمارستان‌های دانشگاهی، ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی تحت پوشش دانشگاه تهران را هم فعال کرده‌ایم، گفت: بر این اساس بیمارستان‌های خصوصی هم بیمار کرونا را می‌پذیرند. منتها بار بیماری بالاست. البته بیمارستان های خصوصی تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران زیاد نیستند، در حوزه دانشگاه های شهید بهشتی و ایران میزان آن ها بیشتر است.

بستری ۱۰۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران

علامه همچنین گفت: در حال حاضر در بیمارستان‌های دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نزدیک به ۲۰۰ تخت ویژه به مبتلایان به کرونا اختصاص داده‌ایم که ۹۰ درصد آن پر است. همچنین نزدیک به ۶۰۰  تخت بیمارستانی عادی هم به حوزه کرونا اختصاص داده‌ایم. بنابراین ۸۰۰ بیمار مبتلا به کرونا داریم که ۲۰۰ بیمار در آی سی یو هستند. در بیمارستان‌های خصوصی تابع دانشگاه نیز حدود ۲۰۰ بیمار مبتلا به کرونا داریم. بنابراین حدود ۱۰۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های دانشگاهی و خصوصی تابع دانشگاه علوم پزشکی تهران بستری هستند. منتها از آنجایی که تعداد بیمارستان های خصوصی تابعه ما کمتر است، این آما در دانشگاه ایران و شهید بهشتی بیشتر است.

وی با بیان اینکه همه بیمارستان‌های ما بیماران مبتلا به کرونا دارند، گفت: البته بیمارستان‌هایی که تک تخصصی هستند، نمی‌توانند در حوزه عفونی مدیریت بیمار مبتلا به کرونا را انجام دهند و فقط بیمار مربوط به تخصص خودش را می‌پذیرد. حال به عنوان مثال اگر در یک بیمارستان زنان، بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شود، او را مدیریت می‌کند، اما بیمارستان‌های جنرال ما که متخصص عفونی، بیهوشی، ریه و ... را دارا هستند، بیماران را پذیرش می‌کنند.

دکتر علامه با بیان اینکه تا یک حدی امکان تخصیص تخت از بخش‌های دیگر برای بیماران مبتلا به کرونا وجود دارد، گفت: اکنون ما در بالای پیک بیماری به سر می‌بریم. شاید بتوانیم مقداری از تخت‌های دیگر را به کرونا اختصاص دهیم، اما وقتی می‌گویم یک بیمارستان ۳۰ درصد تخت‌هایش را به مبتلایان به کرونا اختصاص داده است، اگر بخواهد این میزان را به ۵۰ درصد افزایش دهد، عملا باید بیمارستان را تعطیل کند و فقط بیمار کرونایی را بپذیرد. زیرا دیگر نمی‌تواند مسائل مربوط به کرونا را رعایت کند. بنابراین یک حدی وجود دارد و از آن حد بگذرد، خدمات غیرکرونایی  بیمارستان تعطیل می‌شوند و بیماران دیگر آسیب می‌بینند. در حال حاضر برخی بیمارستان‌ها حدود ۲۵ درصد و برخی حدود ۳۵ درصد از ظرفیت‌شان را به کرونا اختصاص داده‌اند. اگر افزایش به همین منوال ادامه یابد، به مشکل جدی برمی‌خوریم.

جراحی های زیبایی؛ تقریبا تعطیلند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره وضعیت ارائه خدمات غیراورژانسی در بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه، گفت: خدمات الکتیو را ارائه می‌دهیم، اما باز شرایط بیمارستان به بیمارستان متفاوت است. بیمارستانی که میزان مراجعه‌کننده کرونایش بیشتر است، مجبور است بیماران الکتیو را کاهش دهد. ما اعلام کردیم که بیمارستان‌ها خودشان ارزیابی کنند و با دانشگاه چک کنند. به عنوان مثال یک بیمارستان از تعداد بیماران الکتیوش می‌کاهد تا بتواند یک بخش را به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص دهد. بنابراین برای هر بیمارستان به شکل مجزا تصمیم می‌گیریم.

علامه تاکید کرد: البته خدمات‌مان را ارائه می‌کنیم. در حال حاضر ظرفیت بیمارستان‌هایمان بالای ۹۰ درصد و حتی ۱۰۰ درصد اشغال هستند. حال بخشی از این اشغال تخت مربوط به بیماران مبتلا به کرونا و بقیه آن مربوط  به بیماران غیرکرونا است. اورژانسی‌ها را که حتما می‌پذیریم، اما بیماران الکتیو را هم تا حد امکان پذیرش می‌کنیم.

وی درباره وضعیت ارائه خدماتی مانند جراحی‌های زیبایی، گفت: جراحی‌های زیبایی تقریبا دیگر انجام نمی‌شود. مگر بیمارستانی که تک تخصصی باشد و بیمار کرونایی نداشته باشد، اما تقریبا انجام نمی‌شود.

علامه درباره وضعیت نقدینگی بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران و پرداخت حقوق پرسنل، گفت: از نظر پرداخت حقوق مشکلی نداریم و خدا را شکر پرداخت کارانه‌ها نیز در دانشگاه جزو بهترین‌هاست و فقط یک تا دو ماه پرداخت کارانه‌های پرسنل عقب است که آن هم به دلیل نیاز به رسیدگی اسناد است. بر این اساس کارانه‌ها را تا تیر ماه پرداخت کرده‌ایم. منتها میزان کارانه کاهش یافته است. زیرا تمام فعالیت بیمارستان‌ها به کرونا اختصاص یافته و جراحی و اقدامات دیگر کمتر شده است. کارانه هم بر اساس همین اقدامات محاسبه می‌شود. بنابراین کارانه را می‌پردازیم، اما میزان آن مقداری کاهش یافته است. البته معاونت توسعه ما تمام تلاشش را انجام می‌دهد که با پرداخت کارانه‌های مربوط به کرونا به ویژه برای پرستاران این کاهش را جبران کند و حداقل دریافتی‌شان معادل سال گذشته باشد، اما به دانشگاه فشار زیادی وارد می شود. در عین اینکه درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها بسیار کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: توصیه‌های زیادی به مردم اعلام کرده‌ایم، اما نکته مهم دیگر این است که اجازه ندهیم که بیمارستان‌های ما از بیماران کرونایی پر شوند و بعد تصمیم بگیریم که تعطیل کنیم یا فلان اقدام را انجام دهیم، بلکه زمانیکه داریم هشدار می دهیم و پیش از ایجاد این شرایط باید اقدام کنیم. نیاز نیست که همه چیز را تعطیل کنیم بلکه باید در نقاط اساسی محدودیت ایجاد کنیم. باید سعی کنیم به پیک نرسیم، وقتی به پیک رسیدیم چندین روز طول می کشد تا تصمیمات اثرگذار باشند و به هر حال فرسودگی سیستم بیشتر می شود. بنابراین کمک کنیم تا تصمیمات را به هنگام‌تر اتخاذ کنیم.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.