جمعه، 31 فروردین 1403

میزان ابتلای نیروهای متخصص درمانی به کرونا در ایران؛ بیش از متوسط جهانی

میزان ابتلای نیروهای متخصص درمانی به کرونا در ایران؛ بیش از متوسط جهانی

معاون آموزش سازمان نظام پزشکی، با اشاره به فرسایشی شدن مبارزه با کرونا و فرسودگی کادر درمان و ضمن تأکید بر لزوم تجدیدنظر و برنامه‌ریزی طولانی‌مدت برای مبارزه با این بیماری، گفت: میزان درگیری و ابتلای نیروهای متخصص درمانی در ایران بیش از متوسط جهانی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایکنا ؛ دکترعلیرضا سلیمی معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی،با تأکید بر اینکه همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در دنیا روز‌های سختی را پشت سر می‌گذارد، اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا، هیچ فرد و نهادی در جهان، جمع‌بندی صحیحی در مورد آن نداشت و روزانه تجربه‌های جدیدی در این رابطه ثبت شد. پس از چند ماه درگیری با بیماری، آنچه همه متخصصان در مورد آن اذعان دارند این است که پیچیدگی‌ها و مشکلاتی که این بیماری دارد فراتر از تصور بوده و مسئله آن نه تنها پزشکی که همزمان مسئله‌ای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که طولانی ‌شدن آن تأثیرات مختلفی را روی زندگی افراد دارد.

وی افزود: در شرایط کنونی مقابله با کرونا فرسایشی شده است و آن‌هایی که در خط مقدم این بیماری هستند مانند کارمندان و کارکنان حوزه سلامت، فشار و استرس زیادی را متحمل می‌شوند. زمانی که با پیک بیماری مواجه می‌شویم، بیمارستان‌ها با توان حداکثری کار می‌کنند، لذا این فشار بیشتر و تحمل آن سخت‌تر می‌شود.

سلیمی با بیان اینکه ادامه مبارزه با این بیماری نیاز به برنامه‌ریزی طولانی‌مدت دارد، گفت: امیدواریم که این موضوع در برنامه‌ریزی‌های کلان ایران و سایر کشور‌های جهان دیده شود و بودجه‌های خاصی برای تهیه وسایل مورد نیاز، دارو‌ها و حمایت از افرادی که در این حوزه کار می‌کنند در نظر گرفته و تدابیر درازمدت‌تری اندیشیده شود. این بیماری در حال حاضر در جهان ادامه داشته و باید برای یک مبارزه طولانی آماده باشیم.

‌معاون آموزش سازمان نظام پزشکی، با بیان اینکه علی‌رغم طولانی شدن بیماری کرونا، ایران به لحاظ ارائه خدمات به بیماران، سرانه و امکانات بهداشتی سرافراز بوده است، گفت: ایران یکی از بهترین خدمات به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را در بین کشور‌های جهان، ارائه داده است. کادر درمان از جان مایه می‌گذارند و تا روزی هم که باشند همین کار را انجام می‌دهند اما باید برای غلبه بر این مشکل بزرگ، تجدیدنظر کرد و با توجه به اینکه بیماری طولانی‌تر می‌شود با برنامه‌ریزی بهتر مشکلات این حوزه را ترمیم کنیم تا فشار کمتری بر کادر پزشکی وارد آید.

رئیس انجمن علمی بیهوشی و مراقبت‌های ویژه یادآور شد: میزان ابتلا و درگیری نیرو‌های متخصص و پزشک ایران در بین کشور‌هایی که به مبارزه با این بیماری می‌پردازند، بیشتر از حد معمول است. میزان مرگ و میر در بین متخصصان بیهوشی نسبت به متوسط دنیا بیشتر است که این موضوع جای تأمل دارد. در مراحل اولیه بیماری موضوع کمبود وسایل حفاظتی مطرح بود و در مراحل بعدی نیز موضوع خستگی و فرسودگی کادر درمان در اثر شیفت‌های طولانی مطرح است، لذا جا دارد در این رابطه توجه بیشتری به برخی گروه‌ها مانند متخصصان بیهوشی شود تا میزان ابتلا را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: میزان ابتلا و مرگ و میر متخصصان بیهوشی در ایران بسیار بالاست، اگرچه آمار دقیقی به دلیل اینکه بسیاری از آن‌ها در سیستم‌های خارج بیمارستانی بستری و فوت شده‌اند وجود ندارد. امیدواریم که چاره‌ای برای این موضوع اندیشیده شود و کمیته ویژه‌ای برای ارتقای استاندار‌دها تشکیل و میزان ابتلا در نیرو‌های متخصص کمتر شود. جایگزینی نیروی متخصص بسیار دشوار است و سال‌ها طول می‌کشد تا بتوان نیرویی را جایگزین کرد.

سلیمی بیان کرد: در سازمان آموزش نظام پزشکی آموزش‌های لازم برای خود مراقبتی پزشکان خط مقدم درمان به لحاظ روانی و جسمی در برابر این بیماری داده می‌شود، اما از آموزش تا به عمل رسیدن این خود مراقبتی‌ها فاصله‌ای وجود دارد که با برنامه‌ریزی و امکانات قابل پر شدن است. باید حمایت‌های لازم مالی، روانی از این افراد و خانواده‌های آن‌ها صورت گیرد تا بتوانند این فشار‌ها را تحمل کنند و همچنان با توان حداکثری در خط مقدم بیماری حاضر باشند.
انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.