جمعه، 10 فروردین 1403

ضرورت توجه و اهتمام دست اندرکاران برای حل معضلات جامعه پزشکی / به مسائل باید با نگاه علمی و منطقی نگریسته شود

ضرورت توجه و اهتمام دست اندرکاران برای حل معضلات جامعه پزشکی / به مسائل باید با نگاه علمی و منطقی نگریسته شود
اعضای شورای عالی سازمان نظام پزشکی در چهل و یکمین جلسه این شورا اهم مشکلات مبتلا به جامعه پزشکی را مورد بررسی قرار داده و بطور جدی خواستار توجه ویژه مسئولین در جهت حل مشکلات عدیده همکاران جامعه پزشکی شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی؛ چهل و یکمین جلسه شورای عالی نظام پزشکی پنج شنبه مورخ 1399/7/10 بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد و اهم مسائل و مشکلات مردم و جامعه پزشکی از جمله وضعیت وخیم کووید 19 ؛ تعرفه های تشخیصی و درمانی ؛ پزشک خانواده؛ آموزش مداوم؛ تراکنش های مالیاتی پزشکان از سال 93؛ عوارض کسب و پیشه ؛ اختصاص واکسن آنفلوانزا به بخش خصوصی؛ هزینه های سربار ناشی از کووید 19 و ... مورد بحث و بررسی اعضای شورای عالی نظام پزشکی قرار گرفت.

 

**شفاف سازی مسائل در بحران کرونا و مشارکت نظام پزشکی به عنوان تشکل منتخب جامعه پزشکی مورد بحث قرار گرفت زیرا سلامت مردم در شرایط خطرناکی قرار دارد که باید با دید منطقی و علمی به آن نگریسته شود و تمام معضلات موجود قابل پیش بینی و پیش گیری بود اگر دولتمردان نظرات کارشناسی جامعه پزشکی را مورد اهتمام ویژه قرار می دادند .

 

** طرح ادغام طب ایرانی و سنتی با نظام سلامت کشور ابهامات زیادی داشته و مداخلات باید بر اساس شواهد علمی باشد همانطور که 40 انجمن علمی در این زمینه اعتراض نموده و وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد.

 

**مشکل تعرفه های جامعه پزشکی همچنان به قوت خود باقی است و با شیوع کرونا هزینه های زیادی به مطب ها و مراکز درمانی بابت اقلام حفاظتی و رعایت شیوه نامه های بهداشتی برای پیشگیری از مخاطرات کووید 19 تحمیل شده است که این موضوع در هیات رئیسه شورای عالی مورد توجه قرار گرفت و حتی الامکان کلیه گروهها در این بررسی لحاظ شده که در بخش سرپایی میانگین 10 هزار تومان برای ویزیت و 25 هزارتومان برای همکارانی که کارهای پروسیجر انجام داده و صرفا ویزیت ندارند؛ در نظر گرفته شده است.

 

**وجود چند معضل اساسی درخصوص پزشک خانواده مطرح شد ؛ مبنی بر این که علیرغم اجرای این طرح در دو استان فارس و مازندران هنوز سرانه پزشک خانواده منطقی نشده و کفاف هزینه های مطب پزشکان خانواده را نمی دهد؛ همچنین با وجود برطرف نشدن ایرادات پزشک خانواده بعد از 9 سال ؛ وزارت بهداشت خواستار اجرای طرح پزشک خانواده در 11 استان کشور شده است و پس از آن به 33 استان تسری پیدا خواهد کرد در حالی که این رویکرد مستلزم کار کارشناسی بوده و باید در سایه تعامل دو جانبه و کار علمی و فرهنگی پیش رود.به نظر می رسد موضوع پزشک خانواده دچار رها شدگی فنی بوده و گاهی اوقات به عنوان آدرس غلط و پوشش اشتباهات مکرر در حوزه سلامت مورد استفاده قرار می گیرد.

 

**عدم شفاف سازی در خصوص واردات حدود 2.5 میلیون دوز واکسن آنفلوانزا از جمله موضوعاتی بود که اعضای شورای عالی نسبت به آن معترض بوده و خواستار برنامه ریزی فوری و علمی جهت توزیع آن درکلیه بخش های دولتی و خصوصی و ... طبق دستورالعمل های مربوطه شدند .

 

** تبعیض در توزیع واکسن آنفلوانزا بین گروههای مختلف پزشکی نیز مورد گلایه قرار گرفت زیرا خیلی از گروهها از جمله دندانپزشکان ؛ فیزیوتراپیست ها؛ ماماها ؛ کاردرمانی ها علیرغم فعالیت در بخش های پرخطر در اولویت وزارت بهداشت برای دریافت واکسن قرار ندارند .

 

**در آموزش های مداوم همکاران ماما و فیزیوتراپیست جدا از سایر گروهها در نظر گرفته می شوند و کارشناسان را از گروههای هدف آموزش حذف می کنند .

 

** از دیگر موارد بحث برانگیز این جلسه ، بحث بررسی تراکنش های مالیاتی پزشکان از سال 93 بود که اعضای شورای عالی اتفاق نظر داشتند گویی مسئولان می خواهند بخشی از کسری بودجه دولت را از این طریق جبران کنند. همچنین در شرایط بحرانی پاندمی کووید 19 و با عنایت به فداکاری و جانفشانی جامعه پزشکی این موضوعات تنش زا موجب خدشه به درمان خواهد شد و با توجه به این که حدود 6 سال از کلیه تراکنش های بانکی سال 93 گذشته چگونه می توان آن ها را بررسی کرد و پاسخ داد، ضمن آن که کلیه تراکنش ها صرفا دلیل بر کسب درآمده نبوده و یافتن تمامی اطلاعات مربوطه غیرممکن است.

 

** اخذ عوارض کسب و پیشه از سوی شهرداری ها نیز در چهل و یکمین جلسه شورای عالی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و طبق رای دیوان عدالت اداری ارومیه که بطور اختصاصی جامعه پزشکی را مورد خطاب قرار داده است؛ اخذ عوارض کسب و پیشه از پزشکان ممنوع است. هر گاه شهرداری ها تقاضای عوارض کسب و پیشه از پزشکان را داشته باشند در ابتدا باید بررسی شود که شهرداری مصوبه از شورای شهر دارد زیرا در صورت نداشتن مصوبه نمی توانند چنین کاری انجام دهند و ضروری است سازمان نظام پزشکی کل نسبت به پیگیری و هماهنگی از طریق شورای عالی استان های شهرداری ها اقدام نماید.

 

** در خصوص ایمنی سازی مراکز درمانی و حفظ سلامت کادر درمان؛ کارکنان و بیماران با توجه به واقعیت های موجود ضروری است نسبت به تاکید بر اهمیت موضوع ؛ اولویت گذاری ؛ تعیین بازه زمانی و پیش بینی مساعدت ها و تسهیلات بانکی (با توجه به اقتصاد سلامت وخیم مراکز درمانی) اقدام شود.

 

** بازنگری در قانون اجازه تاسیس مطب و کمیسیون تبصره 7 ماده 13 نیز در بین اعضای شورای عالی مورد بحث قرار گرفت و همگی بر این که شرایطی ایجاد شود که پزشکان در مناطق کم برخوردار بتوانند به شهرهای برخوردار رفته و به ارائه خدمات بپردازند زیرا در شهرهای کم برخوردار شرایط جذب امکانات و تجهیزات پزشکی وجود ندارد و دسترسی مردم به خدمات تخصصی سخت است؛ همچنین نظام پزشکی ها درخواست انتقالی به شهرهای بزرگ را مورد بررسی قرار داده و موارد ضروری را ارجاع دهند .حذف بند 9 دستورالعمل اجرایی فعالیت پزشکان و دندانپزشکان در شهر دوم نیز مطرح شد زیرا این بند مجوز فعالیت برای کلیه مراکز استان ها را ممنوع کرده است و در آئین نامه جدید باید تمام دغدغه ها لحاظ و مصوبه ای فنی که در عین حال مشکلات را برای بیماران و پزشکان مرتفع و نقشه راه را به درستی و به دقت تبیین و ترسیم می کند؛ ارائه شود.همچنین ترکیب کمیسیون تبصره 7 که متشکل از چهار نماینده وزارت بهداشت و یک نماینده از سازمان نظام پزشکی است مورد اعتراض واقع شد تا بررسی شود این مهم قابل اصلاح است یا خیر .

انتهای پیام

 

 

 

 

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.