جمعه، 31 فروردین 1403

تداوم شرایط فعلی مهار کرونا را غیر ممکن می کند

تداوم شرایط فعلی مهار کرونا را غیر ممکن می کند

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس از بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور و مشکلات کادر درمان برای مقابله با آن در کمیسیون بهداشت خبر داد و گفت: طبق نظر رئیس ستاد مقابله با کرونا تهران تدوام شرایط فعلی مهار کرونا را غیر ممکن می‌‍‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از خانه ملت؛ زهرا شیخی در تشریح دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان مجلس روز سه‌شنبه ( 8مهرماه) از حضور روسای دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی و روسای بیمارستان‌های بزرگ و درگیر با کرونا برای بررسی آخرین وضعیت شیوع ویروس کوید- 19 خبر داد و بیان کرد: رئیس دانشگاه شهید بهشتی و رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران ضمن انتقاد تند از وضعیت رعایت پروتکلهای بهداشتی در مجلس تاکید کرد که باید مسئولان در خط مقدم رعایت پروتکل های بهداشتی باشند چون رفتارهای آنها الگویی برای مردم است؛ وی همچنین از مجلس برای عودت دادن 1500 واکسن به وزارت بهداشت و درمان تشکر کرد چرا که اولویت دریافت با کادر درمانی و گروه های پر خطر بود که هنوز بدستشان نرسیده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس  افزود: رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران تاکید داشت که باید برای مقابله با کرونا آرایش جنگی گرفت که هنوز شکل نگرفته و در رفتارهای مسئولان دیده نمی شود؛ گویا بعد از ابتلا به این بیماری از خواب بیدار می‌شوند، از این رو باید تمامی تلاش را بکار گرفت که حضور مردم در مجامع و ترددها کاهش پیدا کند. نمونه بارز آن افزایش سفرها در ایام تعطیلات اخیر بود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه برخی تصمیم گیری ها باعث گسترش بیماری شده است، ادامه داد: طبق توضیحات ارایه شده بدترین وضعیت در نانوایی هاست. اگر شرایط با همین منوال ادامه پیدا کند نمی توان بحران کرونا را کنترل کرد. ایران تنها کشوری در جهان بود  با موج سوم کرونا مواجه شد.

شیخی اضافه کرد: روسای دانشگاه‌ها گفتند که تا وقتی در کار ستادهای مقابله با کرونا در کل کشور دخالت شود نمی توان به خوبی کرونا را کنترل کرد. باید اجازه مدیریت مجزا در هر استان را داد و تصمیمات برون سپاری شده و بر عهده استاندارها به خصوص در کلانشهرها و تهران گذاشته شود. از طرفی روسای دانشگاه های علوم پزشکی نسبت به عدم بازدید نمایندگان تهران از بیمارستان‌های حوزه انتخابیه گلایه کردند  چرا که نمایندگان سایر استان‌ها به صورت مکرر از بیمارستان‌های زیر مجموعه خود بازدید می‌کنند.

وی تصریح کرد: در این جلسه این موضوع هم مطرح شد که تهران ویترین مقابله با کروناست که بدترین حالت را دارد. تصمیمات معمولا از سمت وزارتخانه های مختلف  و مسئولان وتو می شود. این باعث تشدید بیماری شده و فشار مضاعفی بر کادر درمان وارد می کند.

درآمد رزیدنت ها از قانون کار کمتر است

شیخی با اشاره به حقوق پایین رزیدنت‌ها تاکید کرد: وضعیت درآمدی رزیدنت ها از موضوعات دیگری بود که در این جلسه بدان اشاره شد. چرا که وزارت کار حداقلی را برای دریافت حقوق شاغلان تعیین کرده است اما رزیدنت‌ها با وجود اینکه در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند کمتر از قانون کار دریافت میکنند که مشکلات بسیاری را برای این قشر ایجاد کرده و موجب نارضایتی آنها شده است. از سوی دیگر صدور مجوز استخدام کادر درمانی موضوع دیگر مورد بحث در این جلسه بود که برای کادر درمانی خسته امروز بسیار کمک کننده خواهد بود .

تعطیلات و موج سفرها عامل شیوع کرونا بود

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان در جمع بندی اظهار کرد: طبق توضیحات ارائه شده تعطیلات و موج سفرها، شلوغی مترو و وسایل حمل و نقل عمومی و بازگشایی مدارس از جمله عوامل موثر بر شیوع مجددا ویروس کرونا  در کشور بود. در این شرایط یک میلیارد دلار به وزارت بهداشت به درستی تخصیص داده نشده، گلایه هایی از بانک مرکزی، سازمان برنامه و دو وزارتخانه صنعت، معدن، تجارت و اقتصاد مطرح شد مبنی بر اینکه بودجه به درستی تخصیص نمی دهند و یا اینکه سازمان مالیاتی فشار برای گرفتن مالیات از کسبه وارد می کند و آنها مجبورند مغازه ها را باز کرده که این باعث افزایش رفت و آمد و ادامه شیوع گسترده کرونا می شود. 

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.