پنجشنبه، 9 فروردین 1403

همکاری جهانی برای توزیع ۱۲۰ میلیون تست فوری و ارزان کرونا

  • 08 مهر 1399
  • 10:19
  • جهان
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
همکاری جهانی برای توزیع ۱۲۰ میلیون تست فوری و ارزان کرونا
سازمان جهانی بهداشت (WHO) از مشارکت جهانی برای ارائه و توزیع ۱۲۰ میلیون تست فوری و ارزان کرونا در سراسر دنیا به ویژه در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط خبر داد.

به گزارش بی بی سی، ‌در حالی که روز گذشته (دوشنبه) آمارهای جهانی نشان داد که تعداد جان باختگان کروناویروس جدید از مرز یک میلیون نفر گذشته است، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت ابراز امیدواری کرده است تست‌های جدید که ظرف چند دقیقه نتیجه آنها مشخص می‌شود و حدود ۵ دلار قیمت دارند ‌بتوانند به مهار کرونا در میان جوامعی که امکانات مالی فراوانی ندارند کمک کند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: کارخانجات تولید این تست‌ها موافقت کرده‌اند ۱۲۰ میلیون کیت تشخیصی کرونا را به مقصد ۱۳۳ کشور ارسال کنند.

این تست‌های جدید حتی در کشورهای ثروتمندی چون آمریکا که با کمبود نیروی بهداشتی و حجم عظیم درخواست برای تست کرونا مواجه هستند می‌تواند بار بزرگی را از دوش سیستم بهداشتی بردارد.

سازمان جهانی بهداشت این اقدام را یک گام بزرگ برای مهار کرونا خوانده است.

کارشناسان معتقدند وقفه طولانی میان انجام تست و مشخص شدن نتیجه آن که در بسیاری از موارد به چند روز می‌رسد، عملا امکان ردیابی و مهار تازه مبتلایان را محدود و اثربخشی برنامه‌های کنترلی را کم می‌کند.

همزمان، کم بودن گسترده تست‌گیری در کشورهایی چون هند و مکزیک که آمار بالای ابتلا دارند، یکی از موانع اصلیِ اثربخشی برنامه‌های مبارزه با کرونا است.

دکتر تدروس آدهانوم گیبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفته است این تست جدید که «قابلیت جابجایی راحت و استفاده آسان» دارد و نتیجه آن ظرف چند دقیقه و نه چند ساعت مشخص می‌شود می‌تواند فصل جدیدی را در مبارزه با کووید ۱۹ رقم بزند.

دکتر تدروس روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری تصریح کرد که کارخانجات داروسازی ابوت و اس.دی بایوسنسور در توافقی که با بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس امضاء کرده‌اند متعهد شده‌اند که ۱۲۰ میلیون از این تست‌ها را تهیه کنند.

این توافقنامه قرار است ۱۳۳ کشور از جمله کشورهای آمریکای لاتین را که هم اکنون کانون اصلی شیوع کرونا هستند را تحت پوشش قرار دهد.

به گزارش بی‌بی‌سی‌، وی گفت: این یک ابزار ضروری برای افزایش ظرفیت تست‌گیری در کشورهایی است که میزان سرایت بالایی دارند و به گسترش دامنه تست‌گیری به ویژه در مناطق دوردست که امکانات آزمایشگاهی وجود ندارد و یا نیروی آموزش دیده کافی موجود نیست کمک خواهد کرد.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.