پنجشنبه، 9 فروردین 1403

افراد خودمراقبتی را جدی بگیرند/ کشور در اوج اپیدمی قرار دارد

افراد خودمراقبتی را جدی بگیرند/ کشور در اوج اپیدمی قرار دارد

عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا با تاکید بر این که در اوج اپیدمی کرونا قرار داریم؛ گفت: در صورت مشاهد علائم در افراد اولین تشخیص کرونا بوده مگر آن که خلافش ثابت شود.

دکتر مسعود مردانی عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا، در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که در 85 درصد از موارد کرونا ؛ افراد یا علامتی نداشته و یا بصورت خفیف در آنها مشاهده می شود؛ اظهار کرد: با توجه به این که در اوج اپیدمی قرار داریم؛ اگر فردی از اعضای خانواده دچار تب؛ بدن درد؛ سرفه ؛ درد قفسه سینه و علائم مشابه بیماری کرونا و یا علامت های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی شد ؛اولین تشخیص بیماری کرونا است مگر آن که خلافش ثابت شود.

وی افزود : بویژه اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا به این بیماری بوده یا فردی که دچار علائم شده است طی دو هفته گذشته با فردی که مشکوک به کرونا بوده ؛تماس داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر فردی با علائم خفیف مواجه شد چه کاری باید انجام دهد؛ بیان کرد: در موارد خفیف توصیه می کنیم افراد خود مراقبتی داشته و در منزل قرنطینه شوند و تماسی با دیگران نداشته باشند. درصورت داشتن تب از استامینوفن استفاده کنند و نیازی ندارند به مراکز درمانی مراجعه کنند و پس از چند روز بهبود می یابند .

عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا، خاطرنشان کرد: کسانی که در تماس زیاد با افراد جامعه قرار دارند مانند معلمان ؛ کسبه ؛ اساتیددانشگاه و ... در صورت مشاهده علائم بهتر است آزمایش دهند و توصیه می شود حداقل دو هفته در محل کار خود حضور نداشته با شند تا سبب انتقال عفونت به دیگران نشوند .

** لزوم استفاده از آموزش مجازی برای کاهش آمار مبتلایان

مردانی با اشاره به این که با روند افزایشی کرونا در سطح کشور مواجه هستیم ؛ خاطرنشان کرد:از نظر اپیدمیولوژیک بازگشایی مدارس باید در مناطقی انجام شود که تعداد موارد جدید بیماری کرونا از 10 نفر در 100 هزار نفر جمعیت آن منطقه کمتر باشد  و آزمایشهایی که برای انجام pcr  به آزمایشگاهها فرستاده می شود؛ فقط کمتر از 5درصد آنها مثبت باشد .

وی افزود : همچنین باید تعداد مراجعه کنندگان به مطب ها و درمانگاهها؛ در هفته کمتر از 10 نفر باشد ؛در حالی که اکنون در وضعیت قرمز قرار داشته و هیچ کدام از این موارد عملی نیست .

وی ادامه داد : بهتر است در این مناطق از آموزش مجازی استفاده شود و اگر شرایطی اتفاق افتاد که توانستیم تعداد موارد بیماری را زیر 10 نفر در 100 هزار نفر جمعیت در یک شهر برسانیم بازگشایی مدارس اشکالی نخواهد داشت.

عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا، نبودن زیرساختهای آموزش از راه دور را یکی از مشکلات کنونی عنوان کرد و گفت : باید از هر تهدیدی به عنوان فرصت استفاده کنیم و با شروع اپیدمی کرونا در کشور باید زیرساختهای آموزش از راه دور را تقویت می کردیم و اکنون 3 میلیون دانش آموز حتی دسترسی به اینترنت ندارند.

مردانی تصریح کرد:مسئولان ذیربط زمانی می توانند نسبت به بازگشایی مدارس در سراسر کشور اقدام نمایند که این اطمینان وجود داشته باشد دانش آموزی که به مدرسه می رود به کرونا مبتلا نخواهد شد.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.