جمعه، 31 فروردین 1403

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی:

اعضای شورای عالی نسبت به بازگشایی مدارس معترض هستند/ اگر رایزنی ها به نتیجه نرسد ؛موضع گیری خواهیم کرد

اعضای شورای عالی نسبت به بازگشایی مدارس معترض هستند/ اگر رایزنی ها به نتیجه نرسد ؛موضع گیری خواهیم کرد
نایب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که وزیر آموزش و پرورش اجازه تصمیم گیری در حوزه سلامت را ندارد؛ گفت: اعضای شورای عالی نظام پزشکی مخالف بازگشایی مدارس بوده و منتظر رایزنی ها هستیم که اگر به نتیجه نرسد ؛ موضع گیری خواهیم کرد.

دکترعلیرضا اسپید نایب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان با اشاره به این که تصمیم گیری انجام شده در خصوص بازگشایی مدارس مایه ناراحتی و تعجب همگان شد؛ اظهار کرد: این نوع تصمیم گیری ها نشان دهنده آن است که مسئولان به عمق فاجعه پی نبردهIند و این امر از چند جهت نگران کننده است .

وی  افزود: شواهد نشان می دهد که هشدارهای مسئولان نظام سلامت جدی تلقی نمی شود و تا زمانی که عده زیادی از افراد مبتلا نشده و جان خود را از دست ندهند؛ هشدارها جدی گرفته نخواهد شد.

وی با اشاره به این که در اوایل شیوع بیماری کووید 19 گمانه زنی ها بر این بود که کودکان کمتر در معرض ابتلا قرار دارند؛ ادامه داد: بعد از گذشت زمان شواهد نشان داد که کودکان هم ناقل این ویروس بوده و امکان درگیری در کودکان نیز وجود دارد و حتی مواردی از فوت در کودکان دیده شده است.

نایب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر این که تا وقتی اصول اولیه را رعایت نکرده ایم و شناخت کافی از این بیماری و عملکرد ویروس رونا وجود ندارد ؛ همه افراد در معرض خطر هستند؛ تصریح  کرد: این نوع بازگشایی ها از اساس اشتباه بوده و باید مورد بازنگری و تعدیل قرار گیرد ؛ ضمن آن که به زعم بنده وزیر آموزش و پرورش در جایگاهی نیست که بخواهد بدون مشورت با ستاد ملی مقابله با کرونا در امور سلامت تصمیم گیری کند.  

اسپید با اشاره به این که رعایت پروتکل های ابلاغی برای بازگشایی مدارس کفایت نمی کند؛ خاطرنشان کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا باید در امور بازگشایی ها تصمیم گیرنده باشد تا سایر جوانب از جمله فرسودگی و خستگی کادر درمان مد نظر قرار داشته باشد.

*** کادردرمان توان ادامه خدمت رسانی  را با این شرایط ندارد

وی با تاکید بر این که تاکنون کادر درمان کشور با عشق ؛ایثار و فداکاری و بدون در نظر گرفتن بی حرمتی هایی که از قبل به جامعه پزشکی روا داشته شد؛ با تمام توان مشغول خدمت رسانی به بیماران کرونایی است؛ اظهار کرد: یقیناً این خدمت رسانی ادامه خواهد داشت حتی اگر به قیمت از دست دادن جان تمام شود ولی به دلیل کاهش توان بدنی و فرسایش ذهنی این احتمال وجود دارد که با افزایش بحران امکان خدمت رسانی خارج از توان جامعه پزشکی باشد. هرچند  مسئولان بخواهند ذره ای از فداکاری های کادر درمانی را با افزایش اندکی از حقوق آنان جبران کنند.

وی اضافه کرد: کادر درمان به شدت دچار فرسودگی جسمی و روحی شده و تبعات این بازگشایی ها متوجه فعالان عرصه سلامت می شود زیرا فشار مضاعفی بر آنان وارد خواهد شد و بواسطه این بازگشایی ها بطور حتم شاهد افزایش آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از ابتلا به کووید 19 خواهیم بود.

نایب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که اعضای شورای عالی نسبت به این مسئله معترض هستند؛ گفت: منتظر رایزنی با وزیر بهداشت هستیم تا نتیجه اعلام شود و اگر به نتیجه ای نرسیدیم حتما موضع گیری خواهیم کرد.

اسپید با تاکید بر این که سلامت مردم و جامعه پزشکی در اولویت قرار دارد؛ تصریح کرد: ما خواستار این هستیم که در چارچوب سیاستهای ستاد ملی مقابله با کرونا قدم برداریم و بطور حتم در مقابل هر تصمیمی که سلامت مردم و کادر درمانی را در معرض مخاطره قرار دهد؛ موضع گیری می کنیم.

وی با بیان این که پس از عید فطر تا دوماه شاهد افزایش آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا در خوزستان بودیم؛ اظهار کرد: در دوران بحران این نوع تصمیم گیری ها فاجعه آمیز است و میزان مراجعات به مراکز درمانی افزایش خواهد یافت و از طرفی کادر درمان هم دچار خستگی مفرط شده است؛ لذا ناتوانی آنها در ارائه خدمت مشکل ساز بوده و از الان باید برای آن چاره اندیشی کرد.

وی در پایان از تمامی مسئولین امر خواستار شد بدون مشورت با ستاد ملی مقابله با کرونا اقدام به تصمیم گیری در قبال سلامت مردم و کادر درمانی نکنند و اگر خدای ناکرده شاهد خیز دیگری از کرونا در کشور باشیم ؛ مدیریت و کنترل آن از توان جامعه پزشکی خارج خواهد بود.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.