جمعه، 10 فروردین 1403

انتشار اطلاعات واکسن روسی کرونا در نشریه لنست

انتشار اطلاعات واکسن روسی کرونا در نشریه لنست
نتایج مطالعه واکسن روسی کرونا بر روی انسان‌ها نشان داد که کاندیدای واکسن کووید-۱۹ روسیه، به نام اسپوتنیک پنج (Sputnik V)، ایمنی‌زا است؛ یعنی در برابر SARS CoV-۲ واکنش سیستم ایمنی ایجاد می‌کند و هیچ گونه عوارض جانبی جدی در آزمایش‌های مرحله اولیه نداشته است.

نتایج مراحل اول و دوم این واکسن به نام Sputnik V که توسط محققان روس در مجله Lancet منتشر شده است نشان می دهد که این تحقیق از مرحله بررسی تخصصی گذشته است.

البته این موضوع حائز اهمیت است؛ زیرا واکسن تولیدی موسسه Gamaleya روسیه به ویژه با توجه به اینکه دولت روسیه این واکسن را حتی قبل از اشتراک گذاری اطلاعات آزمایش اولیه و تأیید انجام آزمایش های مرحله سوم تایید کرده بود، با شک و تردید گسترده ای از سوی جامعه جهانی روبرو شد. 

در آزمایش انسانی این واکسن، محققان به ۷۶ شرکت کننده سالم ۱۸ تا ۶۰ ساله، در دو مرحله واکسن Sputnik V را تزریق کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که افراد مورد مطالعه این واکسن را در هر دو مرحله به خوبی تحمل کردند و درد در محل تزریق، تب، سردرد، ضعف و درد عضلانی و مفصلی از جمله مهمترین عوارض جانبی آن بود. 

در حالی که همه شرکت کنندگان آنتی بادی هایی علیه پروتئین  SARS CoV-۲ تولید کردند، ۴۰ شرکت کننده (از کل ۷۶ شرکت کننده) که بخشی از آزمایش فاز ۲ بودند، ایمنی سلولی (ایمنی سلول T) و آنتی بادی های خنثی کننده ایجاد کردند.

این واکسن به دو شکل منجمد و خشک شده در مجاورت سرمای زیاد تجویز شد. مشخص شد که فرم منجمد از نظر تولید آنتی بادی های خنثی کننده و تولید سلول های تی تاثیر بیشتری دارند.
همچنین محققان نتایج آزمایش این واکسن را با نتایج تزریق پلاسمای افراد بهبود یافته از کرونا مقایسه کردند تا تاثیر ایمنی زایی واکسن را در برابر ایمنی ایجاد شده طبیعی با استفاده از پلاسمای افراد بهبود مقایسه کنند. نتایج این مقایسه نیز نشان داد که واکسن پاسخ ایمنی قوی تری ایجاد می کند.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.