جمعه، 10 فروردین 1403

سلامت اجتماعی را دریابیم!

شهادت دایی به دست خواهرزاده شکارچی

شهادت دایی به دست خواهرزاده شکارچی
صبح روز چهارشنبه اما خبری دیگر منتشر شد، خبری به این شرح: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: شکارچی غیرمجاز بعد از کشتن محیط‌بان، خودکشی کرد، چون متوجه شده محیط‌بان دایی خودش بوده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به نقل از روزنامه شرق: دایی محیط‌بان حامی طبیعت و حیات وحش و خواهرزاده شکارچی متخلف و دشمن حیات وحش. دوئل نادانسته‌ میان آنها منجر به قتل محیط‌بان به دست شکارچی شد و فردای آن، خواهرزاده که قاتل دایی خود شده بود، با خودکشی به زندگی‌اش پایان داد. این قصه تلخ و غم‌انگیز عصر روز سه‌شنبه در منطقه ارمک استان هرمزگان رقم خورد وقتی که محیط‌بان محمد حسن‌نژاد به ضرب گلوله مستقیم شکارچیان متخلف به شهادت رسید، شکارچیانی که ساعتی بعد مشخص شد یکی از آنها خواهرزاده محیط‌بان شهید بود و به‌همین‌دلیل شکارچی نیز خودکشی کرد.
براساس آمارها تاکنون بیشتر از 120 محیط‌بان در راه حفاظت از محیط زیست کشور جان خود را از دست داده‌اند. در 20 ماه گذشته اما هیچ محیط‌بانی کشته نشده بود تا نقطه پایان این 20 ماه با اتفاقی تراژیک رقم خورد تا بار دیگر لباس سبز محیط‌بانی به قرمزی خون آغشته شود.
خبرهای اولیه درباره این حادثه با این توضیحات روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت: شب سه‌شنبه در درگیری محیط‌بانان با شکارچیان غیرمجاز در منطقه ارمک استان هرمزگان محیط‌بان حسن‌نژاد به ضرب گلوله مستقیم به شهادت رسید. شهید حسن‌نژاد که دو سال پی‌در‌پی به‌عنوان محیط‌بان نمونه شناخته شده بود، سابقه 23 سال خدمت در این حرفه پرمخاطره را داشت تا اینکه دو شکارچی با ضرب گلوله مستقیم به سینه‌اش این محافظ باسابقه محیط زیست را به شهادت رسانده و از منطقه متواری شدند.
پس از انتشار خبر اولیه، فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست با اعلام خبر شهادت محیط‌بان حسن‌نژاد از دستگیری یکی از ضاربان خبر داد با این توضیحات: «شب گذشته در یک درگیری در منطقه ارمک استان هرمزگان، دو شکارچی به ضرب گلوله مستقیم محیط‌بان حسن‌نژاد را به شهادت رسانده و از منطقه متواری شدند. بعد از این حادثه بلافاصله با تلاش مأموران نیروی انتظامی و محیط‌بانان عزیزمان یکی از ضاربان دستگیر شد. شکارچی دیگر نیز شناسایی شده و به‌زودی توسط مأموران دستگیر خواهد شد».
صبح روز چهارشنبه اما خبری دیگر منتشر شد، خبری به این شرح: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: شکارچی غیرمجاز بعد از کشتن محیط‌بان، خودکشی کرد، چون متوجه شده محیط‌بان دایی خودش بوده است.
«جمشید محبت‌خانی»، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، در‌این‌باره به ایلنا گفت: «دیشب به این محیط‌بان خبری می‌دهند و او برای بررسی به محل حاضر می‌شود، اما شکارچی‌ها او را غافلگیر می‌کنند و او را با تیر می‌زنند، بعد هم فرار می‌کنند، اما یکی از شکارچیان با حضور نیروهای انتظامی دستگیر می‌شود و اعتراف می‌کند سلاحش در دست شکارچی فراری است که با خود برده و این دو با هم همدست بودند. بعد از اینکه دستگیری‌ها صورت می‌گیرد، مشخص می‌شود که فردی که اول دستگیر شده، برادرزاده فرد دومی است که فراری بوده است، اما همین فرد دوم که فراری بوده نزدیک‌های صبح متوجه می‌شود، محیط‌بانی را که کشته است، دایی‌اش بوده، یعنی قاتل، خواهرزاده محیط‌بان بوده است و آن دو شکارچی در تاریکی متوجه این موضوع نشده بودند». محبت‌خانی افزود: «به نظر می‌رسد شکارچی بعد از اینکه متوجه می‌شود دایی خودش را کشته است، دست به خودکشی می‌زند و امروز صبح نیروها جسد قاتل اصلی را هم پیدا کردند و اسلحه شکاری‌ای هم که کنارش بوده، کشف می‌شود. البته قبل از این اتفاقات قاتل شناسایی شده بود و نیروها برای دستگیری به دنبالش بودند اما گویا با استفاده از تلفن همراهی که کنارش بود متوجه می‌شود که دایی خودش را کشته و احتمالا از عذاب وجدان خودش را کشته است».
وی در جواب این سؤال که آیا این دو شکارچی قبلا هم سابقه شکار داشتند یا نه؟ گفت: هنوز استعلامی نکرده‌ایم اما با توجه به اسلحه شکاری‌ای که همراه داشتند و این وضعیت بی‌رحمانه‌ای که به سمت کسی شلیک کردند، نشانه‌هایی از سابقه شکار آنها دارد، اما باید این موضوع بیشتر بررسی شود.
همین خبر البته در خبرگزاری ایسنا به نقل از فرمانده انتظامی استان با این شرح منتشر شد: سردار غلامرضا جعفری صبح روز ۱۲ شهریورماه در جمع خبرنگاران در تشریح این خبر گفت: در پی اعلام وقوع یک فقره درگیری مسلحانه محیط‌بانان با شکارچیان غیرمجاز، بلافاصله مأموران به محل حادثه اعزام شدند. با حضور مأموران در صحنه مشخص شد یک محیط‌بان در درگیری با شکارچیان غیرمجاز با شلیک سلاح شکاری به‌شدت مجروح و متأسفانه به‌دلیل شدت جراحات پس از اعزام به بیمارستان به شهادت رسیده است.
سردار جعفری تصریح کرد: در بررسی اولیه محرز شد قاتل از نزدیکان محیط‌بان بوده و هنگامی که این محیط‌بان وظیفه‌شناس قصد دستگیری و تحویل شکارچی غیرمجاز به مراجع قانونی را داشته، با وی درگیر و با اسلحه شکاری نامبرده را مضروب کرده است. مأموران موفق شدند در همان ساعات اولیه با کار اطلاعاتی و شگردهای پلیسی، برادر قاتل و مالک سلاح غیرمجاز را دستگیر و مخفیگاه ضارب اصلی را نیز شناسایی کنند. این مقام انتظامی ادامه داد: قاتل محیط‌بان با رسیدن مأموران عرصه را برخود تنگ دیده و با شلیک گلوله به زندگی خود پایان می‌دهد. سردار جعفری در پایان با اشاره به کشف دو قبضه سلاح غیرمجاز از متهم، خاطرنشان کرد: در این زمینه یک متهم که مالک سلاح غیرمجاز بوده، دستگیر و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.