جمعه، 31 فروردین 1403

رونمایی از دستگاه ایرانی ضدعفونی‌کننده کتاب

رونمایی از دستگاه ایرانی ضدعفونی‌کننده کتاب
دستگاه ایرانی ضدعفونی‌کننده کتاب به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان در مراسمی رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به نقل از روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد و کلات و نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم با تقدیر از تلاش اداره کل کتابخانه‌های عمومی برای پیگیری راهکاری برای ادامه فعالیت کتابخانه‌ها در شرایط کرونایی گفت: اندیشه جهادی نیروی پیشران کشور است و این اندیشه در تمامی مشکلات و بحران‌ها یاری رسان کشور بوده است و در حال حاضر نیز با همین اندیشه و تفکر مشکل کووید ۱۹ را نیز پشت سر خواهیم گذاشت.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: مردم باید زندگی با کووید ۱۹ را یاد بگیرند و در کنار زندگی با این ویروس و حفظ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زندگی خود ادامه دهند و برای حل مشکلات پیش آمده بعد از شیوع ویروس دنبال راهکار مناسب باشیم.

او ساخت دستگاه داخلی ضدعفونی‌کننده کتاب و اسباب‌بازی را در همین راستا ارزیابی کرد و ادامه داد: این دستگاه به حل مشکل اقتصادی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در حوزه گردشگری، کشاورزی و خدمات نیز کمک خواهد کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی هم گفت: با توجه به شرایط خاص کشور بعد از شیوع ویروس کرونا و ضرورت توجه به دستور العمل‌های بهداشتی جهت حفظ سلامت کتابداران و اعضای کتابخانه‌های عمومی از ابتدای شیوع این ویروس راهکارهای مناسب و توصیه‌شده برای جلوگیری از ویروس کرونا انجام شده است.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان افزود: کتاب‌ها و منابع بازگشتی در کتابخانه‌ها می‌توانند محل مناسبی برای تجمع انواع ویروس، باکتری و قارچ باشند. به خصوص با شرایط ویژه کنونی و وجود ویروس کووید ۱۹، کتاب‌ها حتما به گندزدایی و یا قرنطینه نیاز خواهند داشت. تهیه دستگاه ضدعفونی کتاب و اسباب بازی به همین جهت از طرف اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی پیگیری و با تلاش و همت جهادی جوانان خلاق و مبتکر  شرکت دانش‌بنیان داده‌پرداز تاراتک شرق ساخته شد و در حال حاضر شاهد آغاز بهره‌برداری از این دستگاه هستیم.


حسین شادکام، قائم‌مقام اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز این دستگاه را زمینه‌ای برای استفاده مطمئن از محیط‌های آموزشی عنوان کرد و ادامه داد: مدارس ما با تجهیز به این دستگاه می‌توانند نسبت به استفاده سالم از کتاب‌ها و جزوه‌های آموزشی مطمئن باشند.


محمدحسین روشنک، رئیس ستاد مردمی مقابله با کرونا در خراسان رضوی هم در این مراسم بیان کرد: یکی از نکات مهم و راهبردی در بیانات مقام معظم رهبری در ابتدای هفته دولت توجه به نیروی جوان و خلاق و  مبتکر کشور در حل مشکلات است و هر جا ما این راهبرد اساسی را مورد توجه قرار داده‌ایم بر مشکلات فائق آمده‌ایم.

او افزود: خوشحالیم که امروز در حوزه کتابخانه‌های عمومی و با تکیه بر استعداد جوانان خلاق کشور ابزاری کاربردی در مقابله با ویروس کرونا ساخته شده است.

امین درخشان، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان داده‌پرداز تاراتک شرق نیز در این جلسه از همکاری و همراهی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در طول دوره ساخت دستگاه ضدعفونی‌کننده کتاب تشکر کرد.

همچنین عبادالله عبادی، کتابدار کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و از سازندگان این دستگاه از اخذ گواهی ثبت اختراع این دستگاه به نام خود برای اولین‌بار در کشور خبر داد و به تشریح عملکرد دستگاه ضدعفونی‌کننده کتاب و خصوصیت‌ها و مزایای آن پرداخت.

او گفت: این دستگاه نسبت به نمونه مشابه خارجی بسیار ارزان‌تر و دارای قابلیت‌های بیشتری است.

عبادی اظهار کرد: این دستگاه با استفاده از تشعشع UVC و عملگر یون منفی و فن‌های پرقدرت در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی مانند کووید ۱۹، هپاتیت و سایر بیماری‌های مسری موثر است و در حداقل فضا دارای جایگاه مستقل کتاب و اسباب‌بازی بوده و در هر ساعت تمام قسمت‌ها از جمله جلد و صفحات داخلی را ضدعفونی کرده و ظرفیت مخزن دستگاه در هر بار استفاده بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کتاب است.


این مراسم با رونمایی از دستگاه ضدعفونی‌کننده کتاب پایان یافت.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.