جمعه، 10 فروردین 1403

شرایط ارائه خدمات حوزه سلامت توسط اسنپ دکتر

شرایط ارائه خدمات حوزه سلامت توسط اسنپ دکتر

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی درخصوص شرایط ارائه خدمات حوزه سلامت توسط اسنپ دکتر توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی درباره اسنپ دکتر، اظهار کرد: دواصل مهم در حوزه سلامت وجود دارد این که تمام اقدامات باید  طبق قانون و  فرآیند‌ها،مجوز‌های مصوب شده صورت بگیرد.

وی افزود: هر مداخله‌ای از جانب افراد در امور پزشکی باید قانونی باشد. ممکن است این مداخله حضوری یا از راه دور و مجازی اتفاق بیفتد. ما هم در این راستا از هر نوع خدمات فناورانه و نوآورانه ای که بتواند موجب ارتقای سلامت و ارائه خدمات به مردم شود تا هزینه‌هایشان کاهش یابد استقبال می کنیم. این کاری است که سالیان سال وزارت بهداشت و نظام پزشکی به دنبال آن هستند وسرمایه گذاری‌های خوبی را در این حوزه انجام داده اند.

وی بیان کرد: نکته اصلی این است که هر اقدامی باید براساس قانون باشد تا بتواند اعتماد و امنیت  ارائه دهنده و گیرنده خدمت را  فراهم کند. منظور این است که اگر مشکلی در این راستا  اتفاق افتاد دو طرف بتوانند به راحتی موضوع را پیگیری و حل کنند. تمام مسائل باید به طور قانونی اتفاق بیفتد؛ زیرا ما با جان مردم در ارتباط هستیم. شرط انجام خدمات نوآورانه این است که براساس پروتکل‌ها،دستورالعمل‌ها و استاندارد‌هایی که  در حوزه سلامت توسط مراجع ذی ربط به خصوص وزارت بهداشت تعیین شده، انجام شود.

جهانگیری تصریح کرد: در سیاست‌های کلی ابلاغی که از طرف مقام معظم رهبری، همچنین قوانین بالا دستی و حتی قانون اساسی وجود دارد، باید تمام نظارت ها، سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها  در حوزه وزارت بهداشت متمرکز باشد و در صورت مشاهده تخلف فورا باید بررسی ها صورت بگیرد.

معاون نظارت و برنامه ریزی نظام پزشکی ادامه داد: دو موضوع مهم وجود دارد، در واقع هر فردی بخواهد در امور درمانی و سلامت مداخله کند باید طبق مجوز‌ها و فرآیند‌هایی که از جانب وزارت بهداشت و نظام پزشکی دارد، اقدام کند. اگر مجوز را داشته باشند می‌توانند مداخله کنند اما در صورت نداشتن مجوز فعالیت شان غیرقانونی خواهد بود.

***به کانال سازمان نظام پزشکی بپیوندید

وی با اشاره به این که وزارت بهداشت برای مجوز نداشتن برخی شرکت‌ها اطلاع رسانی کرده و این امر مورد بررسی است ؛ گفت: به طور مثال بیمارستانی که در حال ساخت است و هنوز مجوز بهره برداری را نگرفته، نمی‌تواند بیماری را پذیرش کند. حتی اگر سیستم نوینی هم می‌خواهد کار کند ولی مجوز نداشته باشد به هیچ عنوان نمی‌تواند ارائه خدمت داشته باشد و اگر این خدمت توسط پزشکان غیر قانونی اتفاق بیفتد ما در دادسرا انتظامی خودمان بررسی خواهیم کرد. در صورتیکه افراد غیر پزشک اقدامات غیرقانونی بزنند حتما در دادسرا‌های پزشکی بررسی می‌شود و قطعا حکمی بر علیه آن‌ها صادر خواهد شد.

وی با تاکید بر این که مردم مطلع باشند این  اعمال سخت گیرانه تنها برای حفظ سلامت خودشان صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: ما گزارش‌های موثقی داشتیم که افرادی دست به اقداماتی زدند که نیازی به انجام نبوده و هزینه‌های گزافی را از مردم دریافت کرده اند. حتی خدمات بی کیفیت هم ارائه شده و آسیب های جدی به افراد وارد کرده که در این بین هیچ کسی پاسخگو به این اعمال نبوده است. پس از مردم خواهش می کنیم در صورت مطمئن بود پذیرای این خدمات باشند.

***سازمان نظام پزشکی  را در اینستاگرام  دنبال کنید

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که تبلیغات در حوزه سلامت طبق قانون باید سامان دهی شده و در پروتکل‌های وزارت بهداشت اتفاق بیفتد؛ یادآور شد: حتی نوع برچسب گذاری و نحوه اخذ مجوز روش‌های معرفی و تبلیغات فرآوده‌ها و خدمات سلامت باید طبق آیین نامه ای که در حوزه نظام پزشکی آمده است، صورت بگیرد. داشتن مجوز تولیدات با مجوز تبلیغات برابر نیست؛ زیرا تولید برای خدمت بوده و تبلیغات برای بیان کردن ادعا است. زمانی که ما ادعا داریم  دارویی خوب عمل می‌کند، باید سند و مدرک داشته باشیم. پس باید همه بدانند در صورت نداشتن مجوز نمی‌توانند تبلیغاتی در راستای پزشکی داشته باشند.

انتهای پیام/

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.