پنجشنبه، 9 فروردین 1403

گزارش پویش ملی، از سیاستگذاری تا اجرا

مراسمی متفاوت با هر سال

  • 31 مرداد 1399
  • 17:47
  • پویش
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
مراسمی متفاوت با هر سال
در سالی که نظام سلامت ایران بیش از 160 عضو خود را به واسطه جنگیدن با کرونا آسمانی شده می‌دید، روز پزشک بهترین فرصت برای تجلیل از مقام این سفرکرده‌های آسمانی ایثارگر بود. همچنین در فضایی که ده‌ها هزار پزشک و پرستار و سایر اعضای کادر درمان ماه‌های متوالی در نبردی فرسایشی شرکت کرده بودند سالروز تولد حکیم ابوعلی سینا فرصتی بود تا برای اندکی روحیه بخشی به آنان و بازسازی روحیه شان و برای تقدیر و تجلیل از آنان استفاده کنیم. اما مهمتر از همه این بود که این روز فرصتی مناسب برای مطالبه گری بود.

مراسم امسال روز پزشک با تمام سال‌های پیش از این متفاوت بود، جهان در حال تجربه فضایی متفاوت از همیشه بود و کرونا باعث شده بود تمام برنامه ریزی‌ها براساس حدس و گمان باشد. برای همین بود که برنامه ریزی برای برگزاری مراسم روز پزشک با تردیدها و ابهامات زیادی روبرو بود.

ساده‌ترین راه‌حل عدم برگزاری مراسم بود، اما آیا این بهترین راه حل بود؟ در سالی که نظام سلامت ایران بیش از 160 عضو خود را به واسطه جنگیدن با کرونا آسمانی شده می‌دید، روز پزشک بهترین فرصت برای تجلیل از مقام این سفرکرده‌های آسمانی ایثارگر بود. همچنین در فضایی که ده‌ها هزار پزشک و پرستار و سایر اعضای کادر درمان ماه‌های متوالی در نبردی فرسایشی شرکت کرده بودند سالروز تولد حکیم ابوعلی سینا فرصتی بود تا برای اندکی روحیه بخشی به آنان و بازسازی روحیه شان و برای تقدیر و تجلیل از آنان استفاده کنیم. اما مهمتر از همه این بود که این روز فرصتی مناسب برای مطالبه گری بود. در مقطعی که هم مسئولان و هم مردم ابعاد مختلف ایثارگری و تلاش‌ها و مجاهدت‌های کادر درمان را درک کرده بودند اما مطالبات به حق و برزمین مانده این قشر پاسخی درخور نیافته بود و برای همین این مناسبت می‌توانست بهترین فرصت برای تبدیل خواسته‌های جامعه پزشکی به مطالبه و تاثیر بر تصمیم سازان و تاثیرگذاران باشد.

جمیع این عوامل سازمان نظام پزشکی را مجاب ساخت که مراسم امسال روز پزشک را برگزار کند.

 

کمیته سیاستگذاری و اجرایی

از اواسط بهار، و در حالی که شرایط به گونه‌ای بود که کووید 19 تا حدودی مدیریت شده به نظر می‌رسید، و پیش بینی می‌شد که امکان برگزاری مراسم به صورت محدود وجود خواهد داشت، تمامی ارکان سازمان نظام پزشکی درگیر برنامه ریزی برای برگزاری این رویداد ملی شدند. روابط عمومی سازمان به عنوان نقطه ثقل برگزاری و دکتر حسین کرمانپور به عنوان دبیر مرام انتخاب شد. با توجه به تمام ملاحظات تصمیم گیری شد که مراسم امسال نه یک روز که یک پویش ملی باشد و برای همین پویش ملی «همدلی با مدافعان سلامت: نکوداشت روز پزشک» طراحی شد که هدف اصلی آن رسیدن به ایران بدون کرونا بود.

شرکت فامور مهر پرشیا در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود در کنار سازمان نظام پزشکی قرار گرفت و شهرداری شهر تهران و شرکت شهر سالم و شبکه سلامت صدا و سیما و روابط عمومی وزارت بهداشت هم به میدان آمدند تا در کنار سازمان نظام پزشکی در سیاستگذاری و اجرا باشند. جلسات متعدد هم اندیشی و برنامه ریزی با حضور تمام مدیران ارشد سازمان نظام پزشکی و دکتر چوبینه مدیر شرکت شهر سالم، دکتر قاسمی مدیر شبکه سلامت و دکتر جهانپور مدیر مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت برگزار شد که اتفاقات بسیار خوبی را رقم زد.

در نهایت پویشی شکل گرفت که هدف اول آن اطلاع رسانی عمومی برای رعایت بیشتر نکات و توصیه‌های بهداشتی برای کاهش ابتلا به بیماری و نیز محافظت از کادر درمان و نیز تقدیر از شهدای کادر درمان و تجلیل از مدافعان سلامت و طرح خواسته‌ها و مطالبات به حق آنان بود.

آغاز پویش

پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت روز بیست و پنج تیرماه با نشست خبری ریاست سازمان نظام پزشکی به صورت رسمی آغاز شد. ابعاد مختلف اصلی این پویش موارد زیر بودند:

  • برگزاری نشست های اطلاع رسانی و خبری هفتگی که در آن نمایندگان تمامی رسانه های تصویری، مکتوب و دیجیتال مطرح کشور در جریان اخبار و مسائل روز، خواسته‌های جامعه پزشکی و نکات لازم بهداشتی و درمانی توسط مدیران ارشد سازمان نظام پزشکی قرار می‌گرفتند.
  • اطلاع رسانی گسترده محیطی به واسطه تابلوهای شهری شهرداری شهر تهران
  • اطلاع رسانی شبکه سلامت صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
  • شاید اولین اقدام ما انتخاب شعار امسال بود. اتاق فکر مشغول صف کردن انواع و اقسام عناوین بود که دخترکی عزیز، خالصانه پیانویی نواخت و آن را به جامع پزشکی ایران اهدا نمود. درست وقتی می نشست تا بنوازد دستش را به نشانه احترام روی سینه گذاشت و با صداقت کودکانه گفت: «جان من ایران من» . عبارتی که با کمی تغییر شد «جان ما ایران ما»
  • اجرای برنامه «چهل روایت» همدلی که در آن چهره‌های مطرح فرهنگ و هنر کشور به پزشکان و کادر درمان ادای احترام کردند. ویدئوهای هنرمندانی چون پرویز پرستویی، رضا کیانیان، فاطمه معتمد آریا، آتیلا پسیانی، حسین علیزاده، پانته آ بهرام، حمید فرخ نژاد، بیژن کامکار، حبیب رضایی، اسکوچیچ، سید جلال حسینی، امیر قلعه نوعی و ... در فضای مجازی ده‌ها میلیون بار دیده شد و هزارها بار به اشتراک گذاشته شد.
  • شاید یکی از شگفتی های روز پزشک امسال شکل گیری ترانه «جان ما ایران ما» با واسطه شاعر خوب کشورمان آقای سهیل محمودی بود وقتی تلفنی خبر داد موضوع پوبش را در کانال ارتباطی شاعران ایران گذاشته و دکتر اسماعیل امینی قبول کرده ترانه ای بسراید.
  • ترانه آنقدر جذابیت داشت که حمید شاهنگیان استاد آهنگ ساز ایران که تازه از بیمار کرونا رهیده بود در ملاقاتی اعلام کند پس از ملودی های خاطره ساز خمینی ای امام و برخیزید ای شهیدان خدا و فاصله گیری 38 ساله از این عرصه دوباره با دلش ملودی بسازد.وقتی ملودی اولیه را با صدای خودش برای ما نجوا کرد آنقدر دلنشین بود که از او بخواهیم به دور از هیاهوی معمول، خود نیز ترانه را بخواند و حاصل انکار و اصرار ما شد ترانه زییای جان ماایران ما که رونمایی شد و همه را مشعوف خود ساخت.
  • اجرای برنامه درختکاری به یاد شهدای مدافع سلامت در شهر محل شهادت‌شان توسط رکابزن جانباز جنگ تحمیلی آقای طباطبایی همزمان از جلفا شروع شد و تا همین لحظه هم ادامه دارد. او در هر شهر شمالی که شهید مدافع سلامت داشت ایستاد و درختی کاشت بهنام آن سروقامت سپید.
  • اجرای برنامه نقش تقدیر که در آن آقای رضائی و خانم یکتا از هنرمندان کشور به جمع آوری آثار نقاشی اهدایی به کادر درمان پرداختند و حدود یک هزار اثر نقاشی جمع آوری شد تا به کادر درمان اهدا شود. همچنین این هنرمندان کشور پرتره تمام شهدای سلامت کشور را نقاشی کرده‌اند و به خانواده‌های آن‌ها اهدا خواهند کرد.

 

برنامه روز پزشک

مراسم روز پزشک با محوریت برگزاری مراسم به صورت بسیار محدود و اولویت پخش مستقیم مراسم از لنز ایرانسل و نیز شبکه سلامت صداوسیما و با حضور تعداد معدودی از مقامات و نیز برگزیدگان جامعه پزشکی و خانواده شهدای مدافع سلامت با رعایت تمام پروتکل‌ها در سالن همایش‌های بین المللی برج میلاد برگزار شد. ورود به سالن همه را میخکوب می کرد و سکوت را به جریانمی انداخت. تمثال نقاشی شده شهدای مدافع سلامت زودتر از حاضرین روی صندلی های برج میلاد تهران بلند قامت نشسته بود و دل هر تازه واردی را به لرزه می انداخت. یکی از معاونین سازمان گفت: وقتی وارد سالن شدم دیگر حالم را نفهمیدم. انگار دیگر من نبودم و ما شده بودیم. شهدا حاضر در آستانه آغاز محرم سالن را با حضورشان حسینه کرده بودند.

تعداد مدعوین به گونه ای بود که می شد در هر بیست تا سی صندلی یک نفر مستقر شود. تمام حاضران هم ماسک به صورت داشتند و کلیه عوامل اجرایی دستکش به دست داشتند. حضور معاون اول رئیس جموری، وزیر و معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهردار تهران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پیشکسوتان و مقامات این مراسم را دارای وزن و ابهت خاصی کرد و انعکس گسترده آن و صحبت‌های مطرح شده در آن و نیز پیام اختصاصی ریاست سازمان بهداشت جهانی به ان این مراسم را به اتفاقی کم نظیر در کشور بدل کرد.

امسال سیمرغ های طلایی نظام پزشکی ایران برای خانواده 15 شهید مدافع سلامت به پرواز درآمد و در برج میلاد در دستان خانواده های این شهیدان معظم نشست که چهره اشکبار حاضرین حکایتی دارد مجزا.

 

 از سخنان لطیف دکتر ظفرقندی و دکتر نمکی بر می آمد که قامت تصاویر شهدا از یک سو و رعایت کامل و کم نقص پروتکل آنها را هم تحت تاثیر قرار داده است. قصه های همه پر غصه بود و نگران که مبادا داغ ها بیشتر شود.

گل مجلس سخنان دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بود که با بغض آشکاری شروع شد، غمی که تا آخر سخنانش ته مایه ملودی صدایش بود و معلوم بود در نواختن صدایش در محضر این همه شهید مدافع سلامت محضوریت دارد.

مدیرکل روابط عمومی وقتی گزارش می داد که داستان های پویش چطور یکی پس از دیگری شکل گرفته و همهرا زنجیروار کنار هم قرارداده تا به مدافعین سلامت روحیه بخشد، بارها تشویق حضار را به همراه داشت خاصه وقتی اساتید نقاشی و آهنگساز روی پا ایستادند تا به جمع احترام کنند.

پایان این نشست را شهردار تهران به عهده گرفت.  او نیز خلاصه و مجز گفت و از فداکاری جامعه پزشکی ایران صمیمانه تقدیر کرد هرچند تقدیر او پیشاپیش با 200 سبد گل جلوه گر سالن میلاد شده و بین تصاویر شهدا نشسته بود. او همچنین به اتفاق احمد مسجدجامعی کتاب اندر آداب طبابت را که جمع آوری بیست روایت کرونایی از بیست پزشک درگیر بود به  به حضار هدیه داد.

 

 

گزارش دوم ما را در مرود برگزیدگان حتما دنبال کنید

 
گزارش تصویری ایسنا
گزارش تصویری برنا
گزارش تصویری نظام پزشکی
گزارش تصویری برج میلاد
گزارش تصویری ایرنا

 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.