جمعه، 10 فروردین 1403

گام بزرگ در جهت احقاق حق پزشکان

گام بزرگ در جهت احقاق حق پزشکان
اتفاق خوب این است که توفیق تعیین مبانی محاسباتی ویزیت پزشکان عمومی با قرار گرفتن و ارتقاء پایه محاسبه برای این گروه از دهک نهم به دهک دهم اقتصادی حاصل شد و مبنای محاسبه بقیه گروه‌ها وتخصص‌ها قرار گرفت. در این مقوله تفکیک حق فنی از حرفه‌ای ودر نظر گرفتن تورم و رشد حقوق و دستمزد نیز مورد توجه قرارگرفته و تصریح شد.

با وجود مجاهدت‌ها و پایمردی‌ها و ایثار جامعه پزشکی در دوران همه گیری کرونا که بارها مورد تقدیر و تمجید مقام معظم رهبری و سایر مسئولان بلندمرتبه نظام قرار گرفت، در عمل حمایت‌های وعده داده شده و همدلی که جامعه پزشکی منتظر آن بود اتفاق نیافتاد و حتی در موضوعاتی مثل تعیین تعرفه خدمات درمانی نرخ اعلام شده نارضایتی و اعتراض شدید جامعه پزشکی را به همراه داشت.

ریاست سازمان نظام پزشکی به عنوان سکاندار نهاد صنفی جامعه پزشکی کشور برای احقاق حقوق جامعه پزشکی وارد عمل شد. در این راستا و پس از اعلام برنامه راهبردی رئیس کل محترم سازمان نظام پزشکی در مورد ضرورت تعیین مبانی علمی واعلام تعرفه واقعی توسط مراجع قانونی و براساس بند ۸ ماده ۱ قانون بیمه همگانی و نیز ماده ۹ احکام دائمی برنامه توسعه و پس از زمانی طولانی کار علمی وپژوهشی در سازمان نظام پزشکی و انجام مذاکرات طولانی و پیگیری مذاکرات و همین طور ارائه محاسبات علمی به نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیر شورای‌عالی بیمه و معاون سازمان برنامه و بودجه و با حضور نماینده محترم معاون اول رئیس جمهور در جلسات مربوطه نهایتا توفیق تعیین مبانی محاسباتی ویزیت پزشکان عمومی با قرار گرفتن و ارتقاء پایه محاسبه برای این گروه از دهک نهم به دهک دهم اقتصادی حاصل شد و مبنای محاسبه بقیه گروه‌ها وتخصص‌ها قرار گرفت.

در این مقوله تفکیک حق فنی از حرفه‌ای ودر نظر گرفتن تورم و رشد حقوق و دستمزد نیز مورد توجه قرارگرفته وتصریح شد.

گزارش و مکاتبه رسمی معاون محترم سازمان برنامه در این زمینه خطاب به معاون محترم رییس جمهور جهت اطلاع همکاران ارجمند ارائه می‌گردد:

 

 جناب آقای دکتر چهره گشا

رئیس محترم دفتر معاون اول رئیس جمهور

با سلام و احترام

با توجه به تصمیمات متخذه در جلسه مورخ 18/3/1399 در فتر معاون اول محترم رئیس جمهور در خصوص درخواست اعطای تسهیلات حمایتی به گروه‌های بخش خصوصی درمان در دوره بحران کرونا و محاسبه هزینه تمام شده تعرفه‌های خدمات سلامت(ویزیت پزشک عمومی و هتلینگ) جلساتی در تاریخ 31/3 / 1399 و 15/5/1399 با حضور ذی‌نفعان امر در این سازمان تشکیل و تصمیمات ذیل اتخاذ گردید:

  1. درخواست اعطای تسهیلات حمایتی به گروه‌های بخش خصوصی درمان در دوره بحران کرونا(بیمارستان‌ها، مؤسسات و واحدهای درمانی، مطب‌ها و دفاتر کار) به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه به کارگروه بررسی و مقابله با پیامدهای اقتصادی ستاد ملی منعکس گردید موضوع در اولین جلسه پیش رو مورد بررسی قرار خواهد گرفت .
  2. نتایج حاصل از مطالعات انجام شده برای محاسبه هزینه تمام شده ویزیت و هتلینگ که توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی تهیه‌ شده بود ارائه و مورد بررسی قرار گرفت و براساس مطالعات مذکور مقرر گردید:
    1. هزینه تمام شده ویزیت پزشک عمومی در بخش خصوصی در سال 1399 مطابق مفروضات ذیل و در اجرای بند الف ماده 9 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه جهت طرح در شورای‌عالی بیمه سلامت محاسبه گردید:
  •  هزینه خانوار دهک دهم سال 1398 با رشد حقوق و دستمزد میانگین کارگری و کارکنان دولت(جزء حرفه‌ای)
  • هزینه‌های جاری و ثابت مطب بر مبنای قیمت‌های سقف هزینه سال 1398 و رشد آن براساس نوع تورم اعلامی مرکز آمار ایران(جزء فنی)
    1. هزینه هتلینگ در بخش خصوصی:

باتوجه به این‌که مفروضات موردنظر قرار گرفته در مطالعه هزینه هتلینگ در خصوص نسبت نیروی انسانی پشتیبانی و کادر پرستاری با وضعیت موجود تفاوت معناداری داشت محاسبه هزینه هتل برای اعمال در تعرفه سال 1400 براساس هزینه تمام شده با مفروضات ذیل مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

  • برای تخت عمومی ضریب اشغال 75 درصد و تخت ویژه ضریب اشغال 90 درصد منظور شود
  • نرم نیروی انسانی بیمارستان‌های دولتی ملاک عمل قرار گیرد.
  • دبیرخانه شورای‌عالی بیمه سلامت موظف شد بر مبنای مفروضات فوق هزینه تمام شده هتلینگ را محاسبه و ارائه نماید.

                                                                                   حمید پور اصغری

                                                    معاون امور علمی فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه

 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.