جمعه، 10 فروردین 1403

هپاتیت در گروه‌های پُرخطر تقریبا ریشه‌کن شده‌است

هپاتیت در گروه‌های پُرخطر تقریبا ریشه‌کن شده‌است
استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) گفت: در سال‌های گذشته حدود ۵۰ درصد هموفیلی‌ها، ۳۰ درصد تالاسمی‌ها و ۲۰ درصد دیالیزی‌ها در کشور دچار هپاتیت C می‌شدند که با اقدامات بسیار مناسب این بیماری تقریبا در همه استان‌ها در گروه‌های پرخطر ریشه‌کن شده‌است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایرنا؛ دکتر سید موید علویان فوق تخصص بیماری گوارش و کبد با اشاره به ریشه کنی هپاتیت در کشور بیان کرد : این اقدام افتخاری برای کشور است که با برنامه ریزی مناسب، همکاری پزشکان و بهره گیری از تجهیزات و داروهای جدید، محقق شد.

وی، زندانیان و معتادان تزریقی را از گروه های پرخطر اعلام کرد و یادآور شد: هرچند بیماری هپاتیت در این گروه ها کاهش یافته اما با حمایت جدی تر و انجام غربالگری، شاهد ریشه کنی این بیماری در این افراد هم خواهیم بود.  
استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) یادآور شد: ایران از نظر فناوری، تشخیص و درمان بیماری ویروسی هپاتیت پیشرفت های بسیار خوبی داشته، و توانست موفقیت های خوبی در این زمینه کسب کند.

کاهش شیوع هپاتیت B در ایران
علویان ادامه داد: فعالیت های چشمگیر در سه دهه اخیر در کشور سبب شده تا شیوع بیماری هپاتیت B از میزان متوسط به کم کاهش پیدا کند که کار خیلی بزرگی است.
وی بر لزوم تداوم غربالگری این بیماری تاکید کرد و گفت: غربالگری مادران باردار، واکسیناسیون و تزریق ایمونوگلوبین هپاتیت به نوزادان در مهار این بیماری، نقش جدی دارد.
این پزشک فوق تخصص بیماری گوارش و کبد، تشویق جوانان به خصوص افراد بالای ۳۰ سال به انجام آزمایش، گسترش واکسن و  آموزش و ارتقای سطح دانش مردم، بیماریابی فعال و درمان افراد نیازمندرا  از اولویت های جدی برای ریشه کنی این بیماری برشمرد.  

۳۵ میلیون ایرانی علیه هپاتیت واکسینه شدند
علویان با یادآوری این که ۳۵ میلیون ایرانی علیه هپاتیت B واکسینه شده اند، اظهار داشت: شیوع این بیماری در کشور به کمتر از ۱.۵ درصد رسیده که افتخاری بزرگ برای کشور است.
وی ادامه داد: هرچند شیوع هپاتیت در برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه بالاست، اما ایران کمترین شیوع هپاتیت در این منطقه را دارد.
 استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) تصریح کرد: هدف گذاری شده که تا سال ۲۰۳۰ میلادی (مطابق با ۱۴۱۰ شمسی) ویروس هپاتیت C از زندگی ایرانیان حذف شود و به عبارتی این بیماری ویروسی ریشه کن و قرار شد هپاتیت B  هم مورد جدید نداشته باشیم.

 ***سازمان نظام پزشکی  را در اینستاگرام  دنبال کنید

هپاتیت (به انگلیسی: Hepatitis) به معنی التهاب در پارانشیم کبد است و به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود که بعضی از آن‌ها قابل سرایت هستند و برخی مسری نیستند. از عواملی که ایجاد هپاتیت می‌کنند می‌توان به افراط در مصرف الکل، اثر برخی داروها، آلودگی به باکتری و هم‌چنین ویروس اشاره کرد. هپاتیت ویروسی منجر به عفونت کبدی می‌شود.

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.