جمعه، 10 فروردین 1403

به نقل از دویچه وله فارسی

حجی منحصر به فرد در دوران کرونا

  • 10 مرداد 1399
  • 13:32
  • جهان
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
حجی منحصر به فرد در دوران کرونا
در حالت عادی بیش از دو میلیون نفر از کشورهای مختلف در مناسک سالانه حج در عربستان سعودی شرکت می‌کنند. امسال اما به دلیل همه‌گیری کرونا مراسم حج هم با محدودیت برگزار می‌شود. هم شمار زائران کاهش داده شده و هم پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه‌ای برای شرکت‌کنندگان وضع شده است.

در حالت عادی بیش از دو میلیون نفر از کشورهای مختلف در مناسک سالانه حج در عربستان سعودی شرکت می‌کنند. امسال اما به دلیل همه‌گیری کرونا مراسم حج هم با محدودیت برگزار می‌شود. هم شمار زائران کاهش داده شده و هم پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه‌ای برای شرکت‌کنندگان وضع شده است

به دلیل نگرانی از افزایش شیوع کرونا، امسال فقط تعداد محدودی از شهروندان ساکن عربستان می‌توانند در مراسم حج شرکت کنند. سال گذشته حدود دو و نیم میلیون از عربستان و دیگر کشورها نفر در این مراسم شرکت کردند.

منابع خبری به نقل از مقامات عربستان اعلام کردند شرکت در مراسم حج امسال فقط برای تعداد بسیار اندکی از شهروندان سعودی و خارجیان مقیم این کشور مجاز است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، وزارت حج و عمره عربستان روز گذشته (دوشنبه دوم تیر/ ۲۲ ژوئن) علت این تصمیم را افزایش موارد ابتلا به ویروس جدید کرونا در جهان، نبود واکسن برای پیشگیری و دارو برای درمان موثر بیماری کووید۱۹ و دشواری رعایت فاصله‌گذاری در ازدحام زائران عنوان کرد.

مقامات عربستان از اوایل فروردین ماه سال جاری امکان اعمال محدودیت برای شرکت زائران خارجی در مراسم حج تمتع و عمره امسال را مطرح کردند اما تصمیم نهایی را موکول به تحولات جهانی در ارتباط با شیوع کرونا کرده بودند.

برای نخستین بار در تاریخ معاصر

به این ترتیب برای نخستین بار در تاریخ معاصر، یعنی از آغاز تاسیس پادشاهی سعودی در ابتدای دهه ۳۰ قرن بیستم، بزرگترین مراسم عبادی مسلمانان به شکل معمول برگزار نمی‌شود.

سال گذشته حدود دو نیم میلیون نفر در مراسم حج در مکه و مدینه شرکت کردند که یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آنها شهروندان خارجی بودند.

پس از صادرات نفت، گردشگری زیارتی مهم‌ترین منبع درآمد ارزی پادشاهی سعودی به شمار می‌رود و مطابق آمار رسمی سال گذشته حدود ۱۲ میلیارد دلار نصیب عربستان کرده است.

پیش از این احتمال می‌رفت مراسم حج تمتع با اعمال محدودیت‌هایی و برای تعداد کمتری از زائران به نسبت سال گذشته برگزار شود.

پایان پیام

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.