پنجشنبه، 9 فروردین 1403

محمد بیگی:

ضرورت ارتقای ساختاری طب سنتی در وزارت بهداشت / سوءاستفاده دلالان از نابسامانی‌های حوزه طب سنتی

ضرورت ارتقای ساختاری طب سنتی در وزارت بهداشت / سوءاستفاده دلالان از نابسامانی‌های حوزه طب سنتی
عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ساماندهی وضعیت طب ایرانی با توجه به اقبال مردم نسبت به گیاهان دارویی و داروهای گیاهی نیازمند ارتقا ساختاری در وزارت بهداشت است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی؛ فاطمه محمد بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، به ضرورت قرار گرفتن داروهای گیاهی موثر در لیست بیمه داروها تاکید کرد و گفت: ما در ایران از داروهای شیمایی زیادی استفاده می‎کنیم از این رو باید برای‌ استاندارد شدن کشور از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی طبق پروتکل‌های بهداشتی و ﻓﺎرﻣﺎﮐﻮﭘﻪ ﮔﯿﺎﻫﯽ بیشتر استفاده کنیم. اما متاسفانه به دلیل نگاه‌های حداقلی به طب ایرانی در چند سال گذشته شاهد تقلیل معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت به دفتر طب سنتی بودیم. ازاین رو برای ساماندهی وضعیت طب ایرانی براساس اقبالی که مردم به گیاهان دارویی و داروهای گیاهی و حوزه حفظ الصحه در طب ایرانی دارند، نیازمند ارتقاء ساختاری این طب در ایران و بازگشت به حالت قبل هستیم.

خدمات طب سنتی باید به صورت کاملاً قانونی در وزارت بهداشت سطح بندی شود

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: همانطور که خدمات نظام پزشکی کلاسیک سطح بندی شده، انتظار داریم خدمات طب سنتی در کشور به صورت کاملاً قانونی در وزارت بهداشت سطح بندی شود و مردم طبق سطوح مختلف به مراکز بهداشتی و مراکز تخصصی خدمات طب سنتی به منظور تشخیص، درمان، بازتوانی و اعمال یداوی مجاز طب ایرانی  مراجعه کنند. همچنین خدمات طب ایرانی باید در نظام بیمه‌ای درمان و سلامت کشور و آموزش پزشکی ادغام شود.

سوءاستفاده دلالان از نابسامانی‌های حوزه طب سنتی

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه برخورداری از خدمات دارویی طب سنتی باید با شکل‌گیری داروخانه‌های تخصصی به صورت قانونی و همراه با بیمه برای مردم ایجاد شود، تصریح کرد: وضعیت موجود بازار طب سنتی و گیاهان دارویی زیبنده کشورمان نیست چرا که باعث شده بسیاری از دلالان با سوء استفاده از نابسامانی‌های حوزه داروهای گیاهی و گیاهان دارویی از مردم کلاه‌برداری کرده و ضربه‌ای به اندوخته و گنجینه عظیم طب سنتی در کشور وارد کنند که برای جلوگیری از آن هیچ چاره‌ای جز ساختارمند و نظام مند کردن این حوزه نداریم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، خاطرنشان کرد: تقویت حوزه دانش طب سنتی در دو دهه گذشته و تربیت نیروهای متخصص باعث شده در ردیف پنجمین کشور تولید علم در دنیا باشیم. این موضوع زمینه ساختارمند کردن حوزه طب سنتی را که مدتها مورد کم لطفی قرار گرفته فراهم می‌کند./
پایان پیام

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.